Pagina 1 van 1

gerommel in de aandrijflijn 75ts en hangende handrem

Geplaatst: ma mar 03, 2008 16:31
door bakkebaard
Ik wilde binnenkort mijn remklauwen achter reviseren aangezien mijn handrem op de remklauw rechts achter blijft hangen. Als hij dan toch in de lucht hangt nog maar eens naar de aandrijflijn kijken.

Twee vragen eigenlijk, wat betreft de handrem..is dit een veelvoorkomend probleem? Denk zelf dat het mechanisme weer gangbaar moet worden gemaakt.

Ten tweede, de aandrijflijn..Heeft iemand tips waar ik op moet letten, het probleem is dat met gas erop ik achterin iets hoor meezingen. Het gebeurt in een willekeurige versnelling en als de koppeling niet is ingetrapt. Op de snelweg is het best vervelend, want dan moet de radio flink wat harder.
Verder zijn de synchromesh van de tweede en eerste versnelling niet al te best, bij terugschakelen voor een bocht of wegrijden bij een stoplicht luistert dit nogal nauw.
Kan dit het geluid veroorzaken?
De wiellagers, schijven en blokken rondom zijn net vervangen (door een beunhaas jammer genoeg).

RE: gerommel in de aandrijflijn 75ts en hangende handrem

Geplaatst: ma mar 03, 2008 16:55
door Gordon
1) Ja, als je de auto te lang laat staan gaan de achterremmen vast zitten

2) Lagers van de bak. Erg vervelend: vervangen of reviseren.

RE: gerommel in de aandrijflijn 75ts en hangende handrem

Geplaatst: ma mar 03, 2008 17:44
door frankalfa
Achterremmen bij een transaxle zitten idd vaak wat vast, zeker na lange stilstand. Als de handrem weinig tot niet gebruikt wordt en je trekt m eens een keer stevig op heb je kans dat de zuigers daarna niet ver genoeg lossen...
Oplossing; remklauwen eraf en uit elkaar voor schoonmaken/gangbaar maken en een revisie setje erin. Twijfel je aan de kwaliteit van je handremkabel , direct mee vernieuwen.

Geluiden uit de bak; kunnen ze heel oud mee worden maar irriteert t echt dan kun je proberen met nwe lagers zoals hierboven geschreven is.Kan ook het kroon/pignonwiel zijn wat zingt ,daar helpen geen verse lagers aan... :idea:
Voor slecht schakelen volstaat het vernieuwen de syncromeshringen van je slechte versnellingen.

Suc6, grtz,fRank

RE: gerommel in de aandrijflijn 75ts en hangende handrem

Geplaatst: wo mar 05, 2008 10:52
door Gordon
Ik vermoed bij nader inzien dat Frank gelijk heeft aangaande het kroon/pignonwiel

Als het de lagers zijn zou dit normaalgesproken duidelijk minder tot geen lawaai moeten produceren in de vierde versnelling, hetgeen niet blijkt uit de vraag.

Re: RE: gerommel in de aandrijflijn 75ts en hangende handrem

Geplaatst: wo mar 05, 2008 13:11
door Alessandro
Ik vermoed bij nader inzien dat Frank gelijk heeft aangaande het kroon/pignonwiel

Als het de lagers zijn zou dit normaalgesproken duidelijk minder tot geen lawaai moeten produceren in de vierde versnelling, hetgeen niet blijkt uit de vraag.
Hoezo? Een transaxle-bak heeft geen price direct! :wink:

Over zingen gesproken.........het kan ook zijn, dat de shim bij het hoofdlager aanzienlijk dummer gesleten is, waardoor de hoofdas en dus het pignon kan varieëren to.o.v het kroonwiel.
Ik zou zeggen, tijd voor een bakinspectie/ revisie. Gebruik even de zoekfunktie.......in het bak revisie projectje van eric staan veel goede adviezen!

RE: gerommel in de aandrijflijn 75ts en hangende handrem

Geplaatst: wo mar 05, 2008 14:31
door bakkebaard
Bedankt voor de tips, de bak klinkt als een leuke klus die ik nog wel voor even voor me uit kan schuiven .. van het weekend eerst maar eens de remklauwen eraf halen en zien wat daar van komt. Heb het idee dat ik nog wel wat vragen daarover zal hebben, zal jullie op de hoogte houden.

RE: gerommel in de aandrijflijn 75ts en hangende handrem

Geplaatst: wo mar 05, 2008 14:34
door yuri 75 V6
Begin de zaak maar vast met kruipolie te bewerken, met extra aandacht voor de handremkabel-moer en -contramoer.

RE: gerommel in de aandrijflijn 75ts en hangende handrem

Geplaatst: wo mar 05, 2008 14:44
door giuliettaevo
Zorg maar dat je een goede inbusdop hebt en tik hem er goed in met de hamer als je de bouten van de aandrijfassen los gaat maken. Als je de koppen dol draait begint het schelden... :wink:

Re: RE: gerommel in de aandrijflijn 75ts en hangende handrem

Geplaatst: wo mar 05, 2008 14:47
door yuri 75 V6
Zorg maar dat je een goede inbusdop hebt en tik hem er goed in met de hamer als je de bouten van de aandrijfassen los gaat maken. Als je de koppen dol draait begint het schelden... :wink:
Dat is me gek genoeg nog zélden overkomen :D Zo veel aandrijfassen los gehaald en maar 3 bouten vernaggeld! Maar je hebt gelijk, ALS ze doldraaien heb je narigheid.

RE: gerommel in de aandrijflijn 75ts en hangende handrem

Geplaatst: wo mar 05, 2008 14:54
door giuliettaevo
heb ik 2x achter elkaar gehad.. eerste keer zelf dolgedraaid :oops: , tweede keer was hij al dol :( . Kan je verzekeren dat ik flink heb liggen schelden toen ik dat zag. :evil:

Met de slijptol kop eraf slijpen is niet echt fijn als je op je rug onder de auto ligt... :roll:

Bovendien moet je dan ook weer nieuwe bouten hebben. Gelukkig had ik die toen nog wel op voorraad, tegenwoordig niet meer.

RE: gerommel in de aandrijflijn 75ts en hangende handrem

Geplaatst: wo mar 05, 2008 20:02
door jef 75
en vooral niet vergeten,die inbussen eerst leegmaken,er zit een hoop zand ed in,je mag kloppen zoveel je wil,als er zand tussenzit tiik je je dop niet ver genoeg.
ik heb het ook al voor gehad dolgedraaide kop,en dan is het idd schelden,en uit men buurt blijven :twisted: :wink:

RE: gerommel in de aandrijflijn 75ts en hangende handrem

Geplaatst: wo mar 05, 2008 20:20
door ravado
tip: als 1 vd bouten van de aandrijfassen dol gedraaid is (zoals sommigen hier al eens bij de hand gehad hebben ) dan kan je met een beitel en een mokertje de bout ook los tikken. Dat scheelt weer slijpwerk.
Je kaan ook prberen er een iets grotere torx in te meppen en dan los draaien.

Bovenstaande heeft mij al eens geholpen.
suc6

RE: gerommel in de aandrijflijn 75ts en hangende handrem

Geplaatst: ma mar 10, 2008 18:18
door bakkebaard
Even een update na het weekend.
De tips rond de bouten voor de aandrijfassen hebben goed geholpen, het belangrijkste was eigenlijk dat het wiel niet mee kon bewegen en ze kwamen er zonder al te veel moeite uit. Gelukkig niet hoeven slijpen.

De remschijven en klauwen zijn er zonder al te veel problemen onderuit gekomen. Hier nog wat sfeerimpressies:

Link

Ik ben er nog niet uit wat betreft mijn handremmechanisme, de zuigers uit de klauw zijn nu opgepoetst met staalwol en drie van de vier zijn glad.
Eentje heeft wel corosie aanslag, op het deel dat ook passend door de cilinder heen gaat. Het valt niet meer op te poetsen, wat denken jullie..kan hij terug toch?
Ze lekten verder beiden niet op de stelmechanismen of rond de cilinders onder de stofkappen.

En verder blijft de hendel van het mechanisme nog steeds hangen/plakken voor rechtsachter. Ik heb dan niet de externe veer erop zitten, maar linksachter komt wel zonder veer iedere keer weer makkelijk terug.
Alles wat extern schoon te maken viel is nu schoon, en er zit genoeg kruipolie tussen de hendel en het "blok".
Wat kan ik verder nog doen om de klauw gangbaar te maken? Ik zat eraan te denken om het cilindertje dat aansluit op het handremmechanisme een nachtje te laten "weken" in remmenreiniger, maar weet niet wat dit doet met de rubbers in de cilinder..

De revisieset die prins bredevoort levert, is aan het plaatje te zien alleen de stofrubbers. Dus hem splitsen lijkt me geen optie.

Groeten.

RE: gerommel in de aandrijflijn 75ts en hangende handrem

Geplaatst: wo mar 12, 2008 14:02
door bakkebaard
Hmm, niemand?

Na wat over en weer gebel wil ik het volgende doen:

Een gereviseerde remklauw plaatsen
De andere remklauw een revisiesetje geven en een zuiger overzetten van de andere remklauw die niet gecorrodeerd is. Is dit laatste verstandig? Kwa inslijten van cilinder en zuiger
Verder de handremkabel vervangen, wat volgens mij met steuntjes nog best een vervelend klusje kan worden, iemand hier tips voor? Volgens het werkplaatshandboek moet de uitlaat eronderuit, klopt dat?
Remslang achter vervangen (voor zijn al vervangen)
Eventueel de hoofdremcilinder, heb namelijk een redelijk diep pedaal. De bekrachtiger heb ik getest en die doet zijn werk (ook de vaccumklep naar de kop).
Remblokken, schijven voor/achter zijn nieuw.


Groeten

RE: gerommel in de aandrijflijn 75ts en hangende handrem

Geplaatst: wo mar 12, 2008 19:24
door KAS
Persoonlijk zou ik eerst de remklauwen goed werkend maken en de remblokjes achter goed afstellen voordat ik de hoofdremcilinder zou vervangen. Waarschijnlijk is dit helemaal niet nodig en zo`n ding kost niet niks.