Pagina 1 van 2
Alfetta 2.0TS wordt te warm, wat kan het zijn?
Geplaatst: do apr 28, 2005 12:29
door Lennart
Tijdens het rondjes rijden afgelopen zondag liep gedurende de sessie de temperatuur wat te hoog op. Het ging over de honderd graden.
Waar kan dit allemaal aan liggen? Ik heb zelf wel een paar ideeën:
- er zit ergens een wat krappe bocht in een koelslang
- De kleppen tikken en moeten volgens mij gesteld worden. Kan dit invloed hebben op de verbrandingstemperatuur?
Het betreft dus een Alfetta met 2.0 Twinspark motor en dubbele Webers 40mm.
RE: Alfetta 2.0TS wordt te warm, wat kan het zijn?
Geplaatst: do apr 28, 2005 12:55
door Giulia2000TS
Krappe bochten is misschien nog niet zo erg maar is je koelsysteem dan wel goed ontlucht? Ik weet uit ervaring in de Giulia dat dat best even lastig kan zijn. Gelukkig zitten er genoeg slangenklemmen om even op rare plaatsen te vullen. Als de vulling goed is loopt het ook wel door maar lucht er uit spoelen lukt niet altijd.
Welke radiateur gebruik je?
RE: Alfetta 2.0TS wordt te warm, wat kan het zijn?
Geplaatst: do apr 28, 2005 12:58
door Michel
Theoretisch: een klep voert z'n warmte oa af langs de zitting, dus bij te kleine speling (klep sluit niet volledig) kan die klep wel te warm worden.
Maar: kleppen die slecht afsluiten, dat zou je wel voelen aan je motor. en of dat nou de bedrijfstemp zo de hoogte in kan jagen, daarover durf ik me niet uit te spreken (ik zou eerder zeggen dat je klep gewoon verbrand)
Ik zou in de richting van die krappe slang gaan zoeken (HOE krap? ) . Opent je thermostaat wel volledig ? vloeistofpeil ok ? oliepeil ok ? ontstekingstijdstip ok ?
RE: Alfetta 2.0TS wordt te warm, wat kan het zijn?
Geplaatst: do apr 28, 2005 13:08
door jaben
Lijkt me ook een probleem van ontluchting. Ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad. Ik dacht dat alles goed was ontlucht. Maar na een check bleek er nog "bergen" lucht in te zitten.
RE: Alfetta 2.0TS wordt te warm, wat kan het zijn?
Geplaatst: do apr 28, 2005 13:20
door Lennart
Olie en waterniveau zijn o.k. Ontstekeking weet ik niet en thermostaat ook niet.
Ik gebruik een standaard radiator van een Alfetta 1,6.
Het ontluchten zal ik eens goed checken, misschien helpt dat al.
RE: Alfetta 2.0TS wordt te warm, wat kan het zijn?
Geplaatst: do apr 28, 2005 14:12
door Peter
Heb je een oliekoeler?
Re: RE: Alfetta 2.0TS wordt te warm, wat kan het zijn?
Geplaatst: do apr 28, 2005 14:20
door Rens 1.7QV
Theoretisch: een klep voert z'n warmte oa af langs de zitting, dus bij te kleine speling (klep sluit niet volledig) kan die klep wel te warm worden.
Maar: kleppen die slecht afsluiten, dat zou je wel voelen aan je motor. en of dat nou de bedrijfstemp zo de hoogte in kan jagen, daarover durf ik me niet uit te spreken (ik zou eerder zeggen dat je klep gewoon verbrand)
Maar als ze tikken, staat de speling te ruim, dus sluiten ze te snel. Ik heb wel eens begrepen dat dan de temperatuur daardoor wel hoger kan oplopen, maar snap niet zo goed waarom. Want als de klep langer in de zetel blijft kan die dus ook iets langer z'n warmte afgeven aan de omgeving, dus meer koeling.
Als je kleppen niet helemaal dicht gaan, dan gaan ze zowieso kapot, Bovendien natuurlijk niet goed voor de prestatie van de motor, dus de druk in de verbrandingskamer is laag en dan zullen de kleppen ook niet zo warm worden.
kleppen verbranden bij: te arm mengsel. De ontsteking staat te ver voor BDP: te hoge temperaturen. Of te ontsteking staat te ver na BDP: de warmte wordt alleen maar afgegeven aan de omgeving.
Ik zou in de richting van die krappe slang gaan zoeken (HOE krap? ) . Opent je thermostaat wel volledig ? vloeistofpeil ok ? oliepeil ok ? ontstekingstijdstip ok ?
Zo heb je denk ik alle zaken wel te pakken denk ik.
Rens
Re: RE: Alfetta 2.0TS wordt te warm, wat kan het zijn?
Geplaatst: do apr 28, 2005 14:27
door Michel
Maar als ze tikken, staat de speling te ruim, dus sluiten ze te snel. Ik heb wel eens begrepen dat dan de temperatuur daardoor wel hoger kan oplopen, maar snap niet zo goed waarom. Want als de klep langer in de zetel blijft kan die dus ook iets langer z'n warmte afgeven aan de omgeving, dus meer koeling.
Volledig akkoord en aangezien ze hier tikken, kan dit al uitgesloten worden.
Als je kleppen niet helemaal dicht gaan, dan gaan ze zowieso kapot, Bovendien natuurlijk niet goed voor de prestatie van de motor, dus de druk in de verbrandingskamer is laag en dan zullen de kleppen ook niet zo warm worden.
Dat de druk in de verbrandingskamer dan lager (lees: minder warm) is, klopt volledig.
Maar toch worden de kleppen te WARM door het feit dat ze niet of amper wamte kunnen afgeven via de zitting.
Zo heb je denk ik alle zaken wel te pakken denk ik.
Een vervuilde radiator, die hebben we eventueel nog over het hoofd gezien. Of een pomp waarvan de schoepen zodanig versleten zijn dat de circulatie niet meer optimaal is. Maar dat laatste komt in de praktijk weinig of niet voor, meende ik.
Of zoals jij al schreef: een slecht mengel kan de motor ook verhitten.
RE: Alfetta 2.0TS wordt te warm, wat kan het zijn?
Geplaatst: do apr 28, 2005 17:14
door KAS
Kan het zijn dat de Alfetta radiateur te klein is? Ik heb ooit eens een andere radiateur in een Alfasud geplaatst. Die was ook iets kleiner. Imitatie was dat. Om de haverklap sloeg de automatische fan aan bij een verkeerslicht. Voor die tijd deed hij dat lang zo snel niet.
RE: Alfetta 2.0TS wordt te warm, wat kan het zijn?
Geplaatst: do apr 28, 2005 18:24
door Joris Groeneveld
radiateur van een "116-NORD" is best wel wat kleiner dan die van een TS.
RE: Alfetta 2.0TS wordt te warm, wat kan het zijn?
Geplaatst: do apr 28, 2005 19:30
door KAS
O ja, heb je misschien al foto`s van je Alfetta? Ik ben best wel nieuwsgierig eigenlijk.

RE: Alfetta 2.0TS wordt te warm, wat kan het zijn?
Geplaatst: do apr 28, 2005 22:09
door TiTaTo
Voor de volledigheid:
Koelventilator slaat aan?
Temperatuursensor en -meter OK?
RE: Alfetta 2.0TS wordt te warm, wat kan het zijn?
Geplaatst: do apr 28, 2005 22:12
door Michel
Ventilator dacht ik ook eerst aan, maar 't is tijdens 't rijden....
sensor / meter idd goeie tip !
RE: Alfetta 2.0TS wordt te warm, wat kan het zijn?
Geplaatst: vr apr 29, 2005 09:13
door Lennart
Ventilator doet het volgens mij ook niet!

De ventilator heb je niet nodig boven de 30 km/h, zo hard kan zo'n ding natuurlijk niet blazen, maar hij moet natuurlijk wel nagekeken worden.
Een paar fotootjes:

Onder de kap:
Inmiddels heb ik er 15" Ronal onder zitten ipv 14" GB met balonnen.
Zou dat lastig zijn om een 75 TS radiator te monteren?
RE: Alfetta 2.0TS wordt te warm, wat kan het zijn?
Geplaatst: vr apr 29, 2005 09:49
door Giulia2000TS
75TS radiateur lijkt me smaller en hoger? Mugello heeft een leuke radiateur voor in de Giulia maar heb geen idee of het bij jou gaat passen. Na 3 uur lang continu rondjes draaien op Zandvoort geen graadje verhoging..... Dus misschien even bellen. Je bovenste slang zit inderdaad vrij scherp zo te zien. Ik heb het geheel geknutseld van 2 slangensets van een 75TS en het is wel gelukt het iets mooier te laten lopen maar het blijft lastig.