Pagina 1 van 1

Schakelt niet in zijn achteruit

Geplaatst: za mar 01, 2008 22:17
door johannes
Mijn 146 doet sinds vandaag ineens raar met schakelen. Ik krijg hem helemaal niet meer in z'n achteruit !

Als ik de koppeling intrap en hem in zijn achteruit probeer te zetten dan maakt die een vreselijk kabaal. Hij kraakt en ratelt en ik krijg hem met geen mogelijkheid in de versnelling (ik moest hem van de parkeerplaats achteruit duwen). De andere versnellingen doen het nog wel en lijken ook niet te slippen.

Ik denk dan ook niet dat de koppelingsplaten versleten zijn maar dat het iets anders is. Maar ik heb er ook niet veel verstand van. Wie kan mij verder helpen? Wat kan het zijn en wat kost dat geintje?
Is het verstandig om nog te rijden afgezien van het feit dat het lastig parkeren is als je hem niet in zijn achteruit krijgt?

Groeten,

Johannes

RE: Schakelt niet in zijn achteruit

Geplaatst: zo mar 02, 2008 11:28
door johannes
Wie kan mij verder helpen? anyone?

RE: Schakelt niet in zijn achteruit

Geplaatst: zo mar 02, 2008 18:11
door Jarno 1.3S
Is er niks gebeurt voordat dit probleem zich voor de eerste keer voordeed??
Krijg je hem zonder lopende motor in de achteruitversnelling en als je dan start met koppeling in, wat gebeurt er dan??

Heb wel is gezien dat bij iemand het tandwiel van de achteruit behoorlijk scheef in de bak hing..bij hem werkte ook zonder lopende motor de achteruit niet meer..
Dit was het resultaat van het rijden met te weinig olie in de bak..

RE: Schakelt niet in zijn achteruit

Geplaatst: di mar 04, 2008 14:38
door johannes
Krijg je hem zonder lopende motor in de achteruitversnelling en als je dan start met koppeling in, wat gebeurt er dan??
Zonder lopende motor krijg ik hem wel in de achteruit.

Ben net naar Garage Grand prix geweest (Alfa specialist) en onderweg ging de derde versnelling ook kraken. Eenmaal bij de garage kreeg de monteur hem gek genoeg wel in z'n achteruit met lopende motor en ook maakte die toen niet dat krakende geluid. Daarom denken ze dat een veer van de koppelingsplaat is afgebroken en dat die af en toe in de weg zit zodat die niet in zijn achteruit gaat.
Toen ik zaterdag dat probleem kreeg met de versnelling kreeg ik hem later wel weer in zijn achteruit. Het is dus niet iets continues. En het ligt ook niet aan mijn manier van schakelen want mijn vrouw had het zelfde probleem.
Garage zei dat ik er vroeg bij was en dat is goed. Eventueel kan ik nog doorrijden zeide ze maar de kans dat de boel in de soep draait is wel aanwezig.

Waarschijnlijk moet er een nieuwe koppelingsset in en dat geintje kost volgens hem € 900, excl Btw. O ja, ook raadde hij aan om direct nog iets anders te vervangen wat verband hield met de koppeling en dat je beter ook maar gelijk kan vervangen.

Is dit een reele prijs? Het lijkt mij vrij fors.

RE: Schakelt niet in zijn achteruit

Geplaatst: di mar 04, 2008 14:45
door giuliettaevo
Van de week stond er een ander toic hier op het forum die had de koppeling van zijn 146 JTD kapot. kostte bij de Alfa 850 euro en bij de garage om de hoek iets van 550 euro meen ik me te herinneren. Rondvragen loont dus... :wink:

RE: Schakelt niet in zijn achteruit

Geplaatst: di mar 04, 2008 17:52
door juultje
Wat is het voor motor ? een boxer of een TS ? scheelt ook nogal

RE: Schakelt niet in zijn achteruit

Geplaatst: di mar 04, 2008 18:00
door johannes
Wat is het voor motor ? een boxer of een TS ? scheelt ook nogal
Het is een 146 TS 1.4 uit 99.
Van de week stond er een ander toic hier op het forum die had de koppeling van zijn 146 JTD kapot. kostte bij de Alfa 850 euro en bij de garage om de hoek iets van 550 euro meen ik me te herinneren. Rondvragen loont dus...
Ik heb rondgebeld en ben bij Alfa garage Baak in Voorburg terecht gekomen. Daar kost een nieuwe koppelingsset, incl montage en btw € 550,-
Dat scheelt nogal met die €900 excl. btw bij Grand Prix. Voor dat geld kan ik flink uit eten gaan. Best wel raar dat het verschil zo groot is terwijl het beide Alfa garages zijn. :?