Pagina 1 van 1

merkteken op de krukaspoelie, gevonden!! maar......

Geplaatst: ma feb 25, 2008 17:45
door Pinin01
Ik wil bij mijn Nord-blok (105) de ontstekking op tijd zetten, maar ik kan de merktekens op de krukaspoelie niet vinden. Kijk ik zo slecht, heb ik een bril nodig of zitten die er niet op?

Als ze er niet op zitten wil ik de jbf-methode gebruiken: Ik zet de eerste cilinder in het BDP en draai hem 3 graden door en zet de contactpunt op net ontstekken. Zo zou het volgens mij ook moeten lukken.

RE: merkteken op de krukaspoelie

Geplaatst: ma feb 25, 2008 17:55
door Andretti Molletti
Draai hem dan maar 3 graden terug ;)


Op de gladde zijkant zitten hele fijne groefjes...3 stuks... een op BDP, een op 8 graden voor BDP en een op 30-38 graden voor BDP...
Meestal is de boel wat roestig en vies... schoonmaken en evt wat opschuren doet wonderen! Maar het zit er echt wel ;)

RE: merkteken op de krukaspoelie

Geplaatst: ma feb 25, 2008 17:58
door Pinin01
o.k. bedankt voor de snelle reactie. Ik zal eens met het schuurpapier aan de slag gaan.

Overigens dacht ik dat het 3 graden was ipv 8.

RE: merkteken op de krukaspoelie

Geplaatst: ma feb 25, 2008 18:00
door Andretti Molletti
Het is echt wel iets van 8 graden én zeker weten voorontsteking.... mogelijk dat de Amerikaanse variant met Spica na-ontsteking heeft?

RE: merkteken op de krukaspoelie

Geplaatst: ma feb 25, 2008 18:13
door Pinin01
Ik ga van je kundigheid uit, als je zegt dat het 8 graden is dan neem ik dat aan.

En ja het is voorontstekking, had ik fout opgeschreven. Het zijn overigens allebei blokken met Dell Orto's geen Spica.

Bedankt

RE: merkteken op de krukaspoelie

Geplaatst: ma feb 25, 2008 18:57
door 164 Shark
Merktekens vind je hier Erik

Inkeping op de inlaatnokstok en voorste lager
Afbeelding

Inkeping op de uitlaatnokstok en voorste lager
Afbeelding

Als beide nokkenassen zo gepositineerd staan , dan staat het merkteken
op de pullie zo:
Afbeelding

Ik hoop dat je er wat aan hebt :wink:

RE: merkteken op de krukaspoelie

Geplaatst: ma feb 25, 2008 19:31
door Bertonebianco
Hoi Erik,

kijk anders ook nog even op mijn projectpagina 116 naar 105 conversie.
Ik moest ook zoeken maar met wat poetsen kun je ze vinden met de letters erbij P,B en F
Ik heb de streepjes afgeplakt en met wat bijtipverf (toevallig wit) extra goed zichtbaar gemaakt.
Heb je later veel plezier van bij het op tijd zetten met een stroboscoop.

Wat ik ook nog gedaan heb is met een micrometer het werkelijke BDP bepaald en het pijltje dus een paar mm verplaatst.
Dat gaat goed met een magneetstatiefje op de zuigerbus of anders via het bougiegat


Eric

RE: merkteken op de krukaspoelie

Geplaatst: di feb 26, 2008 05:57
door AG
De nokkenassen staan op de foto's niet goed !! , de nokken van de eerste cilinder moeten naar buiten staan in bdp.Let daar op want er staan 2 streepjes op de nokkenas!

AG

RE: merkteken op de krukaspoelie

Geplaatst: di feb 26, 2008 17:24
door 164 Shark
Bij mijn weten draaien de nokkenassen 1 omw tegen de krukas 2 .

En oke , gaat puur om het maatstreepje , ik weet niet welke slag de motor
staat tijdens de foto , arbeidsslag of inlaatslag .....................

Dat merk je pas als de ontsteking erop gezet wordt :oops: :wink:

Maar dat er 2 maatstreepjes op de nokstokken staan , had ik nog niet gezien :oops:

THNX , weet ik dat ook weer

RE: merkteken op de krukaspoelie, gevonden!! maar......

Geplaatst: di feb 26, 2008 21:48
door Pinin01
Ik heb de merktekentjes gevonden. Echter als ik de nokkenassen goed zet komt het vaste pijltje en het P-merk niet overeen. Daar zit zeker 4 mm verschil in. Ik ben er vanuit gegaan dat de nokkenassen vast zijn, en het merkpijltje aangepast moet worden. Een ander plaatje er op of zoiets. Met dat uitgangspunt heb ik de onsteking dan ook op tijd gezet.

En om een lang verhaal kort te maken: De motor sloeg vrijwel direkt aan (heeft 5 jaar stil gestaan), nu nog mooi afstellen.

Allemaal bedankt voor de goede tips.

RE: merkteken op de krukaspoelie, gevonden!! maar......

Geplaatst: wo feb 27, 2008 07:48
door Bertonebianco
Erik,

is niet helemaal korrekt. Niet de nokkenassen zijn bepalend maar de krukas.
Basis is BDP, te meten met micrometer boven op zuiger.
Daarop stel je pijltje "P" af (plaatje is voorzien van sleufgat)
Vervolgens zet je de nokkenassen op tijd.
Dus merkstreepjes gelijk met nokkenaskappen en beide nokken (uit en inlaat) van de eerste cylinder naar buiten wijzend.


Eric

Re: RE: merkteken op de krukaspoelie, gevonden!! maar......

Geplaatst: wo feb 27, 2008 13:50
door @lfa@lgra
Erik,

is niet helemaal korrekt. Niet de nokkenassen zijn bepalend maar de krukas.
Basis is BDP, te meten met micrometer boven op zuiger.
Daarop stel je pijltje "P" af (plaatje is voorzien van sleufgat)
Vervolgens zet je de nokkenassen op tijd.
Dus merkstreepjes gelijk met nokkenaskappen en beide nokken (uit en inlaat) van de eerste cylinder naar buiten wijzend.


Eric
Juist ! ( voor een deel dan)

Eerst idd BPP op krukaspulley op merkteken P instellen (RECHTSOM DRAAIEN om de speling aan de juiste zijde te houden)en daarna de nokkenassen op de merktekens zetten. (Maakt hierbij niet uit of de nokken naar binnen of naar buiten wijzen. :wink: )
Als een van de assen 4 mm van de merktekens afwijkt is dat absoluut niet goed. Zet beide assen precies op de merktekens. Eventueel kun je voor een iets snellere setup de inlaatnokkenas maximaal 2 mm rechts van het merkteken zetten. ( Rechts, als je voor je auto staat)


Je ontsteking stel je in principe niet statisch af. Voor het beste resultaat controleer je eerst of je verdeler zijn maximum vervroeging haalt. (Stroboscooplamp) Daarna stel je de ontsteking zodanig af (bij pakweg 5000 toeren) dat de maximum vervroeging inderdaad klopt, dus op het merkteken M Als je vervroeging goed is staat je ontsteking stationair dan ongeveer op merkteken F, maar deze laatste waarde is absoluut ondergeschikt aan de maximum vervroeging.

Re: RE: merkteken op de krukaspoelie, gevonden!! maar......

Geplaatst: wo feb 27, 2008 18:19
door Pinin01
Erik,

is niet helemaal korrekt. Niet de nokkenassen zijn bepalend maar de krukas.
Basis is BDP, te meten met micrometer boven op zuiger.
Daarop stel je pijltje "P" af (plaatje is voorzien van sleufgat)
Vervolgens zet je de nokkenassen op tijd.
Dus merkstreepjes gelijk met nokkenaskappen en beide nokken (uit en inlaat) van de eerste cylinder naar buiten wijzend.


Eric
Juist ! ( voor een deel dan)

Eerst idd BPP op krukaspulley op merkteken P instellen (RECHTSOM DRAAIEN om de speling aan de juiste zijde te houden)en daarna de nokkenassen op de merktekens zetten. (Maakt hierbij niet uit of de nokken naar binnen of naar buiten wijzen. :wink: )
Als een van de assen 4 mm van de merktekens afwijkt is dat absoluut niet goed. Zet beide assen precies op de merktekens. Eventueel kun je voor een iets snellere setup de inlaatnokkenas maximaal 2 mm rechts van het merkteken zetten. ( Rechts, als je voor je auto staat)


Je ontsteking stel je in principe niet statisch af. Voor het beste resultaat controleer je eerst of je verdeler zijn maximum vervroeging haalt. (Stroboscooplamp) Daarna stel je de ontsteking zodanig af (bij pakweg 5000 toeren) dat de maximum vervroeging inderdaad klopt, dus op het merkteken M Als je vervroeging goed is staat je ontsteking stationair dan ongeveer op merkteken F, maar deze laatste waarde is absoluut ondergeschikt aan de maximum vervroeging.
Dat is me duidelijk, maar het merkteken op het blok is nogal "verfrommeld". De motor loopt nu mooi, maar ik heb ze in feite statisch afgesteld op de nokkenassen. Ik ga in het weekend, zoals Eric voorstelde, met een micrometer het BDP opzoeken zodat ik het pijlmerkje kan afstellen op hert merk P. Hierop stel ik dan met een stroboscooplamp en lopende motor, op het correcte M-teken, de motor definitief af.

RE: merkteken op de krukaspoelie, gevonden!! maar......

Geplaatst: wo feb 27, 2008 18:55
door ericj
Erik,

Ik zou na het verifieren van het BDP niet alleen de ontsteking, maar ook de nokkenassen even controleren. Wanneer de merktekens op de nokkenassen dan niet in lijn staan, kun je de nokkenassen verdraaien door de boutjes in de tandwielen op een andere plaats te monteren, dat weet je denk ik wel? Wel eerst zorgen dat de ketting goed op spanning staat natuurlijk.

---
Eric