Pagina 1 van 1
Kleppen uit koppen verwijderd ... en nu?
Geplaatst: zo feb 24, 2008 20:11
door reijnaje
Vandaag heb ik van een aantal 16V boxer koppen die ik nog had liggen de kleppen verwijderd.
Hoe kan ik de aanslag van de kleppen verwijderen?
Is er een manier om de klepveren te checken? De blokken hebben al behoorlijk wat ervaring en ik kan me voorstellen dat de veren niet meer op de oude kracht zijn ... maar hoe weet ik dat zeker?
RE: Kleppen uit koppen verwijderd ... en nu?
Geplaatst: zo feb 24, 2008 20:20
door kdh039
De kleppen en zittingen roderen, tenzij je hem reviseerd, dan moet je ze even slijpen (daar is apparatuur voor) en dan even roderen.
En de klepveren met een veerdrukmeter. (of een zelfgemaakte hardheidsmeter met een momentsleutel.
Verder even de speling op de guides controleren.
greatz
Re: RE: Kleppen uit koppen verwijderd ... en nu?
Geplaatst: zo feb 24, 2008 20:24
door reijnaje
De kleppen en zittingen roderen, tenzij je hem reviseerd, dan moet je ze even slijpen (daar is apparatuur voor) en dan even roderen.
En de klepveren met een veerdrukmeter. (of een zelfgemaakte hardheidsmeter met een momentsleutel.
Verder even de speling op de guides controleren.
greatz
Deze kleppen zijn voorlopig reserve voor de andere koppen die ik dus wil reviseren. Is dat slijpen en/of roderen zelf te doen?
Op deze geleiders zat iets speling, maar hoeveel is normaal? Hoeveel is wenselijk? Is daar misschien iets algemeens over te roepen of moet dat toch door een specialist beoordeeld worden?
RE: Kleppen uit koppen verwijderd ... en nu?
Geplaatst: zo feb 24, 2008 20:28
door kdh039
Slijpen moet met een kleppenslijper gebeuren (de hoek moet juist zijn)
EN het roderen kan perfect met je handen gedaan worden, met een zuignapje en rodagepasta.
Maar best is dat je het allemaal laat doen dan als je zelf de apparatuur niet hebt.
De guides spelingen weet ik niet precies voor de boxers, maar dat weten enkelen hier wel denk ik. En je kan het ook op gevoel doen, moet gewoon glijden zonder kantelen he....
greatz
RE: Kleppen uit koppen verwijderd ... en nu?
Geplaatst: ma feb 25, 2008 00:22
door giuliettaevo
aanslag verwijderen kan bv door de steel in de boormachine te zetten(voorzichtig natuurlijk) en dan de klep te draaien in een Scotchbrite matje ( zo'n soort schuurspons achtig matje van 3M). Hiermee worden ze mooi schoon.
Zittingen slijpen moet je idd laten doen. maar als de bestaande zittingen netjes zijn hoef je de kleppen alleen maar in te slijpen, met een zuignapstokje en wat slijppasta.
Klepveren zijn volgens mij niet zo duur, zou ik gewoon vervangen voor de zekerheid.
kijk hier maar eens
RE: Kleppen uit koppen verwijderd ... en nu?
Geplaatst: ma feb 25, 2008 00:36
door Speeder
Ha reijnaje! Toch eindelijk aan de gang met het 16V blok dat je nog had staan

Klepveren kan je inderdaad (laten) testen in zo'n drukbankje, daarmee meet je de kracht die het kost om de veer over een bepaalde afstand in te drukken. Dit is een maatstaaf voor de weerstand die het materiaal bied, en zegt dus iets over eventuele vermoeiing. Ik heb geen idee wat die veren nieuw kosten, wellicht dat dat ook wel uit kan
De koolaanslag op de kleppen is doorgaans erg taai en niet zomaar met een doek + remmenreiniger oid te verwijderen. Je zou de kleppen zoals giuliettaevo al zei in de boormachine kunnen zetten en dan tegen en beetje Scotchbrite kunnen houden. De klepsteel dan natuurlijk even dik inwikkelen met tape zodat je die absoluut niet beschadigd. Klepgeleiders en klepseals kosten echt helemaal niks, dus die zou ik lekker uit de cilinderkoppen tikken en vervangen. Verder kan je je afvragen hoe de klepsteel zelf eruit ziet. Zijn er krasjes of oneffenheden op te zien? In mijn vraagbaak staan overigens alle revisiematen die je kan gebruiken voor dit soort dingen...want meten is weten
Bij de reviseur stralen ze de kleppen, dat kan ook nog. De zittingen en kleppen worden onder een hoek van 45 graden geslepen. Hiervoor span je de kop in en ga je met een vreesje langs de zitting. Met de kleppen zelf idem. Als jij van mening bent dat dat er allemaal nog goed uitziet, kan het zelf insliipen van de klep op de zitting ook voldoende zijn. Dit gebeurt inderdaad met een stok+zuignap en een beetje slijppasta..
Als je vragen hebt hoor ik t wel!
RE: Kleppen uit koppen verwijderd ... en nu?
Geplaatst: ma feb 25, 2008 00:36
door Alessandro
zoals ik al pb-de: klep in de (kolom)boor......
Klepveren doe je gewoonlijk bij een nord niet vervangen. Ik heb geen idee of de kwaliteit bij de boxers gelijkwaardig is. Ik zou zeggen: informeer nij Alfaspecialisten. (of zijn 'wij' dat?

)
Klepgeleidingspeling is m.i. een gevoelskwestie.......als ik vande week eens langskom (you know why) zal ik dan eens 'voelen'?

Re: RE: Kleppen uit koppen verwijderd ... en nu?
Geplaatst: ma feb 25, 2008 00:40
door Speeder
zoals ik al pb-de: klep in de (kolom)boor......
Klepveren doe je gewoonlijk bij een nord niet vervangen. Ik heb geen idee of de kwaliteit bij de boxers gelijkwaardig is. Ik zou zeggen: informeer nij Alfaspecialisten. (of zijn 'wij' dat?

)
Klepgeleidingspeling is m.i. een gevoelskwestie.......als ik vande week eens langskom (you know why) zal ik dan eens 'voelen'?

Volgens mij worden die bij een boxer ook niet zo snel vervangen. Maar toch..als je jezelf er van wil verzekeren dat ze goed zijn kan je ze even in zo'n drukbankje zetten, kan nooit kwaad

Klepgeleiders heb ik bij de cilinderkoppen van mijn 1.4IE met 150.000 ook lekker laten zitten, zat er nog allemaal strak in. Aan de andere kant...als ze slijtage vertonen en je het niet vertrouwd kosten ze ook maar een appel en een ei, dus daar hoef je het niet voor te laten.
RE: Kleppen uit koppen verwijderd ... en nu?
Geplaatst: ma feb 25, 2008 07:55
door reijnaje
Deze kleppen ga ik maar eens mooi te lijf met de kolomboor en stukje schuurlinnen of scotchbrite oid
De speling in de geleiders wordt "gevoelt" door een kenner dus dat komt ook wel goed.
Alleen die veren dan nog. Als ik alles los heb zal ik dat stapeltje veren wel eens wegbrengen om te laten meten hoe de kracht is.
RE: Kleppen uit koppen verwijderd ... en nu?
Geplaatst: ma feb 25, 2008 09:43
door Andretti Molletti
een digitale weegschaal en een kolomboormaschine doen het werk...
als je je klep een cm indrukt en je vergelijkt ze zo allemaal dan weet je aardig de staat van je klepveren. Er staan ook specificaties van in het werkplaatshandboek.
80kgcm oid?
Re: RE: Kleppen uit koppen verwijderd ... en nu?
Geplaatst: ma feb 25, 2008 11:16
door Speeder
een digitale weegschaal en een kolomboormaschine doen het werk...
als je je klep een cm indrukt en je vergelijkt ze zo allemaal dan weet je aardig de staat van je klepveren. Er staan ook specificaties van in het werkplaatshandboek.
80kgcm oid?
Hmm, inventief

That will do yes..ik zal is kijken of ik aan de betreffende waarde kan komen

Trouwens, niet met dat schuurlinnen tegen het randje waar de klep de zitting raakt..en niet langs de klepsteel..
Re: RE: Kleppen uit koppen verwijderd ... en nu?
Geplaatst: ma feb 25, 2008 11:35
door Dottore M
een digitale weegschaal en een kolomboormaschine doen het werk...
in afwezigheid van een kolomboor kan je ook klosjes hout gebruiken en je lichaamsgewicht
Re: RE: Kleppen uit koppen verwijderd ... en nu?
Geplaatst: di feb 26, 2008 19:54
door reijnaje
Volgens de specialist (Sander die hier toch langs kwam) kunnen de geleiders op zich nog wel ff mee maar aangezien de boel nu mooi open ligt is vervangen misschien toch wel verstandig. Maar dat hangt dan natuurlijk ook van de prijs af. Heeft iemand hiervoor een indicatie?
Re: RE: Kleppen uit koppen verwijderd ... en nu?
Geplaatst: di feb 26, 2008 20:32
door Alessandro
Volgens de specialist (Sander die hier toch langs kwam)
Hoho, ik roep ook maar wat hoor.

Re: RE: Kleppen uit koppen verwijderd ... en nu?
Geplaatst: di feb 26, 2008 20:35
door reijnaje
Volgens de specialist (Sander die hier toch langs kwam)
Hoho, ik roep ook maar wat hoor.

Neenee, zo makkelijk kom je er niet onderuit!
