Pagina 1 van 2
Koelvloeistof tem. sensor
Geplaatst: wo feb 20, 2008 12:05
door Marco
Ik heb met mijn 33 16V dat de koelvloeistof niet goed op temperatuur komt.
Nou heb ik er een nieuwe temp. sensor bij gekregen.
Nu is dan ook mijn vraag, waar zit die sensor en waar moet ik opletten bij het vervangen.
Groeten Marco Bogaard
RE: Koelvloeistof tem. sensor
Geplaatst: wo feb 20, 2008 12:25
door Brul(tm)
Geen idee waar de sensor zit

Maar lijkt het niet eerder een probleem met je thermostaat?
Groetjes,
Marc
RE: Koelvloeistof tem. sensor
Geplaatst: wo feb 20, 2008 14:07
door Marco
Ja dat dacht ik ook meteen, maar ik kreeg toen ik de auto kocht een nieuwe sensor erbij........
Dacht deze eerst te proberen, of het moet duidelijk zijn dat het de termostaat is.
De auto komt alleen goed op tem. als ik een hele tijd stil sta, dus lijkt mij dat de thermostaat open blijft staan.
Groeten Marco
RE: Koelvloeistof tem. sensor
Geplaatst: wo feb 20, 2008 14:24
door brolli21
Ik heb hezelfde probleem,ik ga van het weekend waarschijnlijk mn thermostaat vervangen.
RE: Koelvloeistof tem. sensor
Geplaatst: wo feb 20, 2008 14:57
door Brul(tm)
Dan is denk ik toch je thermostaat die de geest gegeven heeft. Moet je ook kunnen voelen door aan de slangen te voelen als je de auto op temperatuur laat komen.
De symptomen die je beschrijft horen bij een kapotte thermostaat.
Groetjes,
Marc
RE: Koelvloeistof tem. sensor
Geplaatst: wo feb 20, 2008 15:07
door Marco
Okee, dan ga ik dat vanavond nakijken.
Wat zijn de kosten van een thermostaat nieuw ?
Groeten Marco
RE: Koelvloeistof tem. sensor
Geplaatst: wo feb 20, 2008 15:46
door brolli21
termostaat voor mijn 1,4 was 20 euro en een bettje,met de korting eraf
RE: Koelvloeistof tem. sensor
Geplaatst: wo feb 20, 2008 15:53
door Marco
Okee, dat valt mee.
Groeten Marco
RE: Koelvloeistof tem. sensor
Geplaatst: wo feb 20, 2008 16:48
door Speeder
Marco,
Wat je allereerst even kan doen is checken of de meter in de auto de juiste temperatuur aangeeft. Dat kan je doen door met een thermometer even de temperatuur van de koelvloeistof in het reservoir te meten, en die waarde te vergelijken met wat je meter in de auto aangeeft. Wijkt dit van elkaar af (vooral bij hogeren temperaturen), dan kan of je sensor, of de bekabeling (stekkers) of de meter kapot zijn. In veruit de meeste gevallen is de sensor gewoon kapot, en ben je er met het vervangen van dat ding.
Verschilt het nou niet, dan kan het zijn dat je motor gewoon echt niet op temperatuur kan komen, en je thermostaat dus inderdaad open blijft staan. Dan kan je dus besluiten je thermostaat te vervangen..
Check trouwens mijn reply in onderstaande post even...
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... tuursensor
RE: Koelvloeistof tem. sensor
Geplaatst: wo feb 20, 2008 19:06
door Marco
Okee dat is duidelijk.
Echter als het de sensor is, en dus de meter de verkeerde temp. aan geeft hoe kan het dan dat alleen bij stil staan wanneer de
meter wel oploot de fan aan slaat,...
Is de fan dan via de temp. sensor geschakeld ?
Ik heb trouwens net even gekeken onder de motorkap, maar er is slecht bij te komen bij die sensor.
Het is neem ik aan degene die rechtop staat aan de rechterkant.
Groeten Marco
RE: Koelvloeistof tem. sensor
Geplaatst: wo feb 20, 2008 19:11
door Richard75
als je stilstaat krijgt je radiateur geen rijwind koeling,
dus loopt de temp. op.
de thermoschakelaar in je radiateur stuurt je fan aan.
ik gok dus op je thermostaat.
RE: Koelvloeistof tem. sensor
Geplaatst: wo feb 20, 2008 20:00
door Rene33
Vervang de thermostaat maar! 99% zeker dat het probleem dan opgelost is.
Let wel, het de thermostaat bij dit type is niet los maar een compleet huis, ik betaalde iets van 37 euro als ik me niet vergis.
RE: Koelvloeistof tem. sensor
Geplaatst: wo feb 20, 2008 20:14
door brolli21
ik had het complete huis voor 20 eu,weet niet of er verschil in zit tussen een 1,4 en een 16v
Re: RE: Koelvloeistof tem. sensor
Geplaatst: wo feb 20, 2008 20:20
door Speeder
Okee dat is duidelijk.
Echter als het de sensor is, en dus de meter de verkeerde temp. aan geeft hoe kan het dan dat alleen bij stil staan wanneer de
meter wel oploot de fan aan slaat,...
Is de fan dan via de temp. sensor geschakeld ?
Ik heb trouwens net even gekeken onder de motorkap, maar er is slecht bij te komen bij die sensor.
Het is neem ik aan degene die rechtop staat aan de rechterkant.
Groeten Marco
Het kan zijn dat de sensor oke is en de meter de juiste waar aangeeft. Dan is het dus hoogstwaarschijnlijk je thermostaat die open blijft staan. Wanneer je thermostaat open blijft staan, gaat de koelvloeistof al vanaf het begin door het grote circuit (en dus door je radiateur). Op die manier krijgt de motor niet de gelegenheid op te warmen tot normale bedrijfstemperatuur, niet goed.
Op het moment dat jij de auto stil laat staan, is er geen rijwindkoeling en zal de radiateur verder ook de koelvloeistof niet afkoelen. De motor zal dus langzaam op temperatuur komen, waarbij rond ~90-95 graden je thermoschakelaar in de radiateur de FAN aan zal gaan sturen. Check dus ff op de meter in jouw auto, of dat ook daadwerkelijk zo is. Geeft de meter +/- 90 graden aan wanneer de fan start met draaien, klopt het wat de meter aangeeft en zou ik de thermostaat vervangen.
Meter = weten. Heb je een thermometer, dan zou ik zeker ff meten. Anders is de methode die ik net uitleg ook voldoende (er vanuit gaande dat er met de thermoschakelaar niks mis is natuurlijk

)
RE: Koelvloeistof tem. sensor
Geplaatst: wo feb 20, 2008 23:36
door Marco
Okee, ga het allemaal proberen.
Weet i.i.d. geval waar ik moet zoeken nu.
Is er nog een habdigheidje om makkelijk bij die sensor te komen ??
Ik zal wel posten wat het uiteindelijk geweest is
Groeten Marco