Pagina 1 van 1

Inhouden 33

Geplaatst: wo feb 13, 2008 14:02
door Guus007
Mijn 33 1.7 IE houd in als ik snelheid ga maken, bv om de snelweg op te gaan.
Ik voel dan dat ie heel even een beetje inhoud als ie eenmaal over dat punt heen is gaat het verder weer goed.
heb al nieuwe bougie's erin gedraaid maar dat hielp ook niet.... verder loopt de auto erg mooi, ook stationair.
Wat zou dit kunnen zijn?

RE: Inhouden 33

Geplaatst: wo feb 13, 2008 15:38
door Atte
Meestal duidt dit op een ontstekingstijdstip dat iets is verlopen. Maar in veel gevallen is er ook sprake van een luchtlekkage in het inlaatgedeelte. Dus de aansluiting van het inlaatspruitstuk op de cilinderkop(pen). Maar omdat de motor stationair goed loopt (wat ik dus niet kan horen en waar ik op jouw waarneming moet afgaan) lijkt het eerder het ontstekingstijdstip.
Bij een luchtlekkage loopt de motor stationair ook meestal wel mooi, omdat het toerental dan vaak iets boven de fabrieksspecificatie ligt. Dus iets sneller, maar wel mooit. Alleen met het optrekken verslikt-ie zich enigszins, dus inhouden!

RE: Inhouden 33

Geplaatst: wo feb 13, 2008 18:07
door Jarno 1.3S
De 1.7 IE heeft een elektronische ontsteking met behulp van een disbobine.. en niet met een verdeler..
Wel heb ik gehad dat één van mijn bougiekabels behoorlijk slecht was.. toen ik deze had vervangen was het verholpen..
Als er lucht lekt in het inlaattraject kan je dit vaak goed horen als je de motor laat draaien met een open motorkap..
Als je dan even blijft luisteren en wat gas geeft, hoor je een sissend geluid..

RE: Inhouden 33

Geplaatst: wo feb 13, 2008 18:50
door Sandertje P4
De 1.7 ie heeft LE3-jetronic injectie systeem,inclusief elektronische onsteking. Met verdelerkap.
Die kun je wel iets verdraaien. Maar contoleer iig je bougie's en bougie kabels.
Wat de oorzaak zelf is weet ik niet precies....

RE: Inhouden 33

Geplaatst: wo feb 13, 2008 18:56
door Atte
Ook al hoeft de ontsteking bij dergelijke auto's niet periodiek te worden bijgesteld (in het kader van onderhoud); door slijtage van de aandrijving kan het tijdstip toch iets verlopen (in de werkplaatsdocumentatie staat ook een waarde aangegeven).
Maar kijk vooral naar de aansluiting van het inlaatdeel op de kop. Zitten de klemmen nog wel goed vast; lekt er geen lucht langs de inlaatbuizen, enz.

RE: Inhouden 33

Geplaatst: wo feb 13, 2008 19:51
door Guus007
Ik heb even naar de motor geluisterd met de motorkap open maar ik hoor geen sissend geluid, misschien dat ik de bougiekabels van het weekend nog even ga vervangen.
Bedankt voor jullie tips

Re: RE: Inhouden 33

Geplaatst: wo feb 13, 2008 21:21
door Alfons
De 1.7 ie heeft LE3-jetronic injectie systeem,inclusief elektronische onsteking. Met verdelerkap.
Die kun je wel iets verdraaien. Maar contoleer iig je bougie's en bougie kabels.
Wat de oorzaak zelf is weet ik niet precies....

zijn ook met disbobine >=1993

RE: Inhouden 33

Geplaatst: wo feb 13, 2008 22:50
door Baresi23
Is het inhouden altijd of alleen bij het warmrijden?
Ik meen dat het inhouden ook iets te maken heeft met het emissieblokje icm koud(er) weer en dergelijke?
Daar is hier ooit een topic over geweest op het forum. Mijn 33 heeft het ook wel eens bij de koude start en dan inhouden rond de 2200 toeren.
Als de motor warm is gelopen dan is het voorbij.

RE: Inhouden 33

Geplaatst: wo feb 13, 2008 23:11
door giulia-tom
Al gekeken wat orginele kabels kosten? of kies je voor cheapo kabels zonder die stalen doppen (lees: andere weerstand - kan je disbobine wel eens heel erg gaan pesten)
Het is nogal een investering!

Inlaatlek is goed te testen met lopende motor en remreiniger rond de aansluiting - motor gaat beduidend anders (sneller) lopen bij een lek. Voordeel van remreiniger: het vervliegt snel. dus geen natte plekken bij zuinig/normaal gebruik...

RE: Inhouden 33

Geplaatst: do feb 14, 2008 06:54
door Guus007
Hij doet het bij een koude en warme motor, dat maakt geen verschil....

RE: Inhouden 33

Geplaatst: do feb 14, 2008 07:28
door Rob75
Er is over dit onderwerp al zoveel geschreven hier op het forum, maar toch nog maar eens:

- ontstekingsysteem in orde?
- brandstofdruk in orde?
- valse lucht?
- sensoren allemaal goed?
- lambdaregeling OK?

Ofwel, zoek gericht en sluit alles uit.

Succes,

Rob

RE: Inhouden 33

Geplaatst: do feb 14, 2008 10:47
door alfaqv75
zelfde probleem gehad met een 1.7 8V, bleek toen na bijna alles vervangen te hebben de lambda sonde te zijn...

laat hem eerst eens uitlezen vordat je van alles gaat doen en vervangen!

RE: Inhouden 33

Geplaatst: do feb 14, 2008 12:31
door Guus007
Ik had zelf ook al aan de lambda sonde te denken.... maar bij de keuring gisteren met het meten van de waarde was alles goed.
dacht altijd als de lambda sonde kapot is de waarde die ze meten ook niet goed is

RE: Inhouden 33

Geplaatst: za feb 16, 2008 08:15
door Bartolo
Is dat inhouden altijd bij zelfde toerental ? Ik heb een zelfde situatie gehad maar dan altijd bij 3000 toeren.

Ik heb recentelijk mijn probleem met 2.0ie motor laten bekijken bij Beek Racing. Op de rollenbank daar kwam eruit dat lambdasonde niet 100% meer was. Geheel willekeurig deed hij het even niet. Echter dat was niet echte oplossing van probleem. Alles was voor de rest in orde dus ze hebben ze chip/motormanagement aangepast bij die 3000 toeren. Er wordt nu een iets rijker brandstofmengsel ingespoten bij 3000 toeren en voilá probleem opgelost

Kan me voorstellen dat lamdasonde het bij keuring goed kan doen maar dat hij toch niet 100% is. De mijne is ook altijd door de keuring gekomen