Pagina 1 van 2

testen luchthoeveelheidsmeter LE3-jetronic

Geplaatst: ma feb 11, 2008 23:20
door Rens 1.7QV
Hoe zou ik de luchthoeveelheidsmeter van van 33 kunnen testen/doormeten zodat ik weet of die de goede waarde afgeeft aan de computer?
Geeft die meter een bepaalde spanning af, of een verschil in weerstand?

Ik heb al gegoogled maar daar kan ik niet vinden wat ik zoek.

RE: testen luchthoeveelheidsmeter LE3-jetronic

Geplaatst: di feb 12, 2008 09:44
door Atte
De luchthoeveelheidsmeter geeft een spanning af aan de motorregeleenheid. Daar moet die ook gemeten worden. Pinbezetting ergens opduikelen en de waarde meten op de stekker die aangesloten wordt op de regeleenheid (over het algemeen een waarde van max. 4,5 V).

RE: testen luchthoeveelheidsmeter LE3-jetronic

Geplaatst: di feb 12, 2008 10:32
door Rens 1.7QV
Oke, maar bij een jetronic zit de computer direct boven de luchtmassameter en ik zie vier contactjes die een signaal van de luchtmassameter direct naar de computer sturen. 2 Daarvan komen van de luchttemperatuursensor en het lijkt me logisch dat de andere twee het spanningssignaal van de luchtmassameter doorgeven. Alleen om dat te meten zal ik de computer op zijn plek moeten zetten en dan kan ik daar niet meer bij.

Is er een andere manier of kun je dit signaal dan alleen met behulp van een computer uitlezen??

RE: testen luchthoeveelheidsmeter LE3-jetronic

Geplaatst: di feb 12, 2008 20:07
door Atte
Klopt, zit er boven. L- en LH hebben apart regelapparaat. In principe kun je bij de LE3 alleen de werking van de stationair schakelaar controleren. Weerstandsmeting door de stekker los te trekken en dan meten: 0 of oneindig. Maar daar heb je in de praktijk niet veel aan.

RE: testen luchthoeveelheidsmeter LE3-jetronic

Geplaatst: do feb 14, 2008 22:14
door Rens 1.7QV
Klopt het dan dat de waarde van zeg 4V betekent dat er veel lucht de motor in komt?? Zoniet, dan is er iets heel vreemds aan de hand met mijn 33..

Ik heb even gemeten en meet constant 4,02V Dus of de luchtmassameter geeft geen goed signaal af, of ik heb verkeerd gemeten .......

Dus zou je zeggen dat de motor erg arm rijdt, dit meet ik overigens ook als ik de lambdasonde nameet. Deze varieert als ik gas geef en los laat tussen de 0 en ongeveer 0,2 a 0,25V Dus arm mengsel, als ik even gas geef en dan los laat schiet die wel richting nul, brandstof wordt even onderbroken. Klopt dus, alleen een rijk mengsel meet ik nooit.

Lambdasonde is overigens pas 40.000 km uit dus ik ga ervanuit dat deze werkt, over de verwarmingsstekker meet ik ook de boordspanning als de motor loopt. Kan geen fout in de bedrading ontdekken.

Dus als het klopt dat een spanning van 4 volt betekent dat er veel lucht de motor in komt, dan is misschien een verband. Anders snap ik er geen drol van...

RE: testen luchthoeveelheidsmeter LE3-jetronic

Geplaatst: do feb 14, 2008 22:23
door Andretti Molletti
op constant 4 volt start i niet en loopt i niet, zal vast de voeding zijn: 4 volt, en dan is de voedong te laag (moet 5 V zijn) te lage voeding is te lage uitgang en dus te weinig benzine...

RE: testen luchthoeveelheidsmeter LE3-jetronic

Geplaatst: do feb 14, 2008 22:59
door Rens 1.7QV
Dat klinkt logisch.

Ik heb even een plaatje. De twee aansluitingen in het rode vakje is dus voeding voor de LHM?

Afbeelding

Als dit de voeding is dan krijgt die dus te weinig, hoe is dit op te lossen??? Of is dat niet zomaar te zeggen, omdat er dan ergens iets in de computer niet goed is... Dus is het meer een kwestie van de computer wisselen.

Nog even een vraagje
Maar hoe zitten dan de aansluitingen in elkaar tussen LHM en de computer??? Ik zie namelijk 4 aansluitingen die richting de computer gaan. Daarmee wordt de voeding aan de LHM gegeven, er wordt een spanningssignaal terug gegeven aan de computer en de luchttemperatuur wordt ook nog aan de computer doorgegeven. Zijn er dan geen aansluitingen te kort?? :-k

RE: testen luchthoeveelheidsmeter LE3-jetronic

Geplaatst: do feb 14, 2008 23:02
door Andretti Molletti
de 4 naast het vakje zijn DE aansluitingen idd die je nodig hebt om te meten.
1) voeding 5 V
2) signaal luchthoeveelheid
3) massa
4) signaal luchttemperatuur

RE: testen luchthoeveelheidsmeter LE3-jetronic

Geplaatst: vr feb 15, 2008 15:43
door Rens 1.7QV
Kan het zijn dat 2 en 3 omgedraaid zitten???

1) voeding 5 V
2) massa
3) signaal luchthoeveelheid
4) signaal luchttemperatuur

Tenminste dat meet ik, als ik dus de min van de teller aansluit op draad 2 (massa) en de plus op draad 1 (voeding) meet ik 4,02V. Wanneer ik de plus aansluit op draad 3 (signaal luchthoeveelheid), dan geeft de LHM een spanning af van tussen de 0,2 en maximaal 3,5 a 3,6 V.

Dit is dus aan de lage kant waardoor ik dus, wat Andretti Molletti al zei, te weinig benzine krijg. Is dit oplosbaar, of moet ik even ergens een andere computer scoren???

Rens

RE: testen luchthoeveelheidsmeter LE3-jetronic

Geplaatst: vr feb 15, 2008 21:24
door Andretti Molletti
mijn nummers waren fictief dus je meting is prima!!

Je kan het best je klep een tndje losser zetten zodat de spanning over het hele gebied wat hoger wordt.

RE: testen luchthoeveelheidsmeter LE3-jetronic

Geplaatst: vr feb 15, 2008 23:34
door Rens 1.7QV
Nou een tandje losser, dat zijn er nogal wat geworden :wink: . Ik heb de originele stand wel even gemerkt en gewoon steeds wat verdraait. ik heb hem nu zo staan dat stationair is 0,6V en tot helemaal open is 3,8 V ongeveer. Morgen even verder kijken, naar de gevolgen....

RE: testen luchthoeveelheidsmeter LE3-jetronic

Geplaatst: zo feb 17, 2008 21:00
door 164 TD
Interessant stukje over de LMM.

Luchtmassameter

Re: RE: testen luchthoeveelheidsmeter LE3-jetronic

Geplaatst: zo feb 17, 2008 21:12
door ravado
Interessant stukje over de LMM.

Luchtmassameter
euhh correctie: het gaat hier niet over de luchtmassameter maar over de luchthoeveelheidsmeter....
wel een aardig stukje overigens...

Re: RE: testen luchthoeveelheidsmeter LE3-jetronic

Geplaatst: wo feb 20, 2008 17:39
door Sandertje P4
Interessant stukje over de LMM.

Luchtmassameter
Kan iemand mij dit in het nederlands vertalen :oops: Dan snap ik het wat beter,ik vind dit zeer interessant namelijk.

RE: testen luchthoeveelheidsmeter LE3-jetronic

Geplaatst: wo feb 20, 2008 19:54
door Atte
Het aardige engelstalige stukje gaat niet over de luchtmassameter, maar over een luchthoeveelheidsmeter.
In het kort is de werking als volgt. Je geeft gas met ......... Mooi, dan breng je de smoorklep in beweging. Dus niet de gasklep. We bedoelen wel hetzelfde onderdeel, maar omdat een verbrandingsmotor lucht aanzuigt, slaat deze op hol als de luchttoevoer naar de cilinders niet gesmoord (afgeknepen) zou worden.

Door het openen van de smoorklep ontstaat er een onderdruk in het inlaatgedeelte. In dat inlaatgedeelte is de luchthoeveelheidsmeter gemonteerd. En wat doet-ie? Precies wat de naam aangeeft, namelijk de hoeveelheid lucht meten. Het is een stromingsmeting. De luchthoeveelheidsmeter is in principe een klep die open wordt gezogen door de onderdruk. Bij de L-Jetronic en afgeleiden is dat een rechtopstaande klep. Bij een K-Jetronic noemen we het een stuwschijf. Maar beiden met het doel de luchthoeveelheid te meten.

Aan die klep van de luchthoeveelheidsmeter is een potentiometer verbonden. Een potentiometer geeft een spanning af. Dat wil zeggen: de stand van de klep van de luchthoeveelheidsmeter bepaalt de spanning die door de potentiometer aan het regelapparaat van de LE-Jetronic (of aan de motorregeleenheid van de Motronic; daar wordt deze ook vaak gebruikt) wordt afgegeven.
Die spanning wordt in het regelapparaat als maat gebruikt voor de aansturingsduur van de inspuitventielen. Er staat een binnen grenzen vastgelegde brandstofdruk op de inspuitventielen. Het regelapparaat van de Jetronic geeft aan over welke tijdsduur de inspuitventielen geopend moet worden. Daarmee is dus de ingespoten brandstofhoeveelheid bepaald.

Een luchtmassameter werkt anders. In het inlaatgedeelte is in plaats van de luchthoeveelheidsmeter een buis gemonteerd. In deze buis is een metalen element (een stripje of draad) aangebracht. Deze draad wordt constant door de regeleenheid (dus de Motronic in Bosch-termen) op een temperatuur van een paar honderd graden gehouden. Dat wordt geprobeerd!
De aangezogen lucht (de hoeveelheid aangegeven door de stand van de smoorklep) koelt dat elementje af. Toch moet die hoge temperatuur in stand worden gehouden. Dus er moet meer stroom worden toegevoerd. Het verschil in stroom die nodig is om de standaardtemperatuur in stand te houden en de stroom die nodig is om bij te regelen, vormt de maat voor de elektronische motorregeleenheid (ECU) om de inspuitduur (net als bij de luchthoeveelheidsmeter) in te stellen. Door het langsstromen wordt met behulp van regelalgorithmen in de motorregeleenheid (een computer!) dus niet alleen de hoeveelheid gemeten van de lucht, maar ook de temperatuur. Dit tezamen vormt de maat voor de 'massa' lucht die wordt aangezogen. Dus zeg maar ook het gewicht van de lucht wordt in de berekening betrokken (weersveranderingen, rijden op verschillende hoogten, enz.).

De eerste versies van de luchtmassameter waren voorzien van een draadje. Om vervuiling van deze draad door de langsstromende lucht te verwijderen, werd door de motorregeleenheid - als de motor werd afgezet - nog even een hoge stroom door het draadje gejaagd. De temperatuur van het draadje steeg even naar 700 graden: schoonbranden! Maar vaak brandde het draadje ook door.
Daarna is de luchtmassameter met de zogenaamde hittefilm ontwikkeld. In een aparte ruimte in de buis van de luchtmassameter werd een plaatje aangebracht waarover (een deel van) de binnenstromende lucht streek. Geen schoonbranden noodzakelijk.
De eerste versie heet de hittedraad-luchtmassameter; de tweede versie noemen we de hittefilm-luchtmassameter.

Een LE-Jetronic heeft dus een luchthoeveelheidsmeter.