Pagina 1 van 3

Krukaslagers 166 2.0TS op raadselachtige wijze kapot gelopen

Geplaatst: ma jan 28, 2008 22:28
door SanderB
Hoi mensen,
Ik ben normaal niet echt actief op dit forum, maar omdat hier aardig wat experts zitten wil ik toch graag jullie mening horen.

Eerst even het verhaal:
Begin deze maand heb ik een 166 2.0 op LPG uit 2001 (fase 3 motor) gekocht met 214.000km op de teller. Bij 161.000km is het blok bij Sam van Lingen in Houten gemodificeerd omdat de vorige eigenaar van het hoge olieverbruik afwilde. Bij de modificatie zijn ook meteen (denk preventief) de drijfstanglagers vervangen. De krukas is niet geslepen omdat er niks kapot was gelopen.
Foto's van de factuur:
pagina 1
pagina 2

Vrijwel direct na aankoop heb ik de olie + filter vervangen door Kroon Emperol 10w40. Waarom 10w40 en niet 10w60 wat er al in zat? Ik rij al jaren op 10w40 en ik ben een vrij rustige rijder, 10w60 leek me weggegooid geld. Ik heb hierna nog ongeveer 800km probleemloos (rustig) gereden totdat het volgende voorviel...

Nu heb ik 3 dagen terug (toen oom flitsagent aan het staken was) het gas even lekker diep ingetrapt en doorgetrokken naar de 215 op de teller. Heel kort. Daarna ben ik weer keurig 120 gaan rijden. Toen ik daarna weer wilde accelereren hoorde ik de motor tikken. Direct de auto aan de kant gezet en de motor afgezet. Motor na een tijdje weer gestart om het geluid goed te kunnen horen, stationair stil, bij gasgeven een tikkend geluid uit het blok: lager. Auto af laten slepen naar een vriend van de 156club en vandaag de boel open gegooid, met dit als resultaat:
Krukas
Afbeelding

Lagerschaal cilinder 3
Afbeelding

Krukastap cilinder 3
Afbeelding

Lagerschaal cilinder 3 & 2
Afbeelding

Drijfstang cilinder 3
Afbeelding

Veeel slijpsel in de carterpan...
Afbeelding

Krukastap cilinder 4, niet goed!
Afbeelding

Lagerschalen cilinder 4, do i need to say more?
Afbeelding

De maat klopt niet echt meer...
Afbeelding

De lagers van cilinder 3 & 4 zijn dus niet bepaald jofel meer.
Nu allereerst de vraag hoe dit kan, men gelooft niet dat dit door de 10w40 olie kan komen. Zo'n kort stukje trappen zou de olie niet heet genoeg moeten krijgen om gebrekkig te smeren. Een oliedruklampje heb ik overigens nooit gezien. Slechte revisie door Sam van Lingen? Op de lagerschalen die eruit kwamen stond het volgende nummer: 46738752.

Tweede vraag: Dit moet dus weer in orde gemaakt worden. Kan ik hier een nieuwe krukas, drijfstang, lagers & warmtewisselaar (ivm slijpsel) in laten zetten en weer vrolijk gaan rijden? Of is het verstandiger een 2e hands blok op de kop te tikken? En kan dit dan ook een fase2 blok zijn, of moet dit per se een fase 3 blok worden? Ik heb het niet gigantisch breed, dus de kosten spelen ook mee.
Krukas slijpen werd me afgeraden, dus dat doe ik maar niet.
Gelukkig zijn de jongens van de 156 club bereid me tegen een geringe vergoeding te helpen, dus de arbeid is niet zo duur. Nu de vraag wat de verstandigste keus is.

Hoe denken de kenners hier erover?

RE: Krukaslagers 166 2.0TS op raadselachtige wijze kapot gel

Geplaatst: ma jan 28, 2008 22:50
door Gerrets
wat vervelend dit! gelukkig heb je vrienden bij de 156 club. Helaas staat de motor van de 166 bekend om zijn zwakte. Misschien kun je kijken naar een ruilblok uit een 164 (sterker), misschien kun je met sam van lingen tot een oplossing komen. Dit mag natuurlijk niet na zo weinig kilometers. Ik hoop dat het snel opgelost wordt.

succes gr Tom

RE: Krukaslagers 166 2.0TS op raadselachtige wijze kapot gel

Geplaatst: ma jan 28, 2008 22:52
door SanderB
164 = 8 klepper, gaat qua emissie niet lukken bij de APK denk ik (helaas)

Re: RE: Krukaslagers 166 2.0TS op raadselachtige wijze kapot

Geplaatst: ma jan 28, 2008 22:56
door Graffiaturo
wat vervelend dit! gelukkig heb je vrienden bij de 156 club. Helaas staat de motor van de 166 bekend om zijn zwakte. Misschien kun je kijken naar een ruilblok uit een 164 (sterker), misschien kun je met sam van lingen tot een oplossing komen. Dit mag natuurlijk niet na zo weinig kilometers. Ik hoop dat het snel opgelost wordt.

succes gr Tom
das onzin Tom, in 50k km's kun je een motor verschrikkelijk omzeep helpen, bovendien is het niet de eerste motor die om zeep geholpen wordt door er lekker mee te gaan trappen met verse olie terwijl er niks bekend is over hoe die motor voorheen is gebruikt/belast
misschien alleen maar korte stukjes, dus veel vuil aangekoekt etc, lekker losweken met de verse olie en dan maar trappen, zeg maar zwaaizwai tegen je lagers en/of krukas

RE: Krukaslagers 166 2.0TS op raadselachtige wijze kapot gel

Geplaatst: ma jan 28, 2008 23:28
door Rob75
Als ik dit zo zie lijkt het er wel op dat de krukas / motor bij de grondige renovatie al redelijk ver heen was.
Wat ik nu zie is in ieder geval een redelijk vergane krukas.

Een TS met 214.000 km zou moeten kunnen, ook de nieuwe blokken. Het lijkt me echter dat gezien de redelijk heftige reparatie dat de vorige eigenaar(s) er niet zachtzinnig mee is omgesprongen.

Maar goed, de krukas reviseren is niet goedkoop en daarvoor moet sowieso de hele motor uitgebouwd worden. Daarbij is het maar de vraag of het nog kan, gezien de schade aan tap 4. Ik denk dat en gebruikte motor een goed alternatief kan zijn, zeker wanneer je deze bij een gerenomeerd bedrijf haalt.

Zet de kosten eens tegenover elkaar. Bel een aantal revisiebedrijven voor een prijsopgave en vraag de prijs voor een gebruikt blok op. Van Lingen heeft in Houten een bedrijf met gebruikte motoren zitten.

Succes,

Rob

RE: Krukaslagers 166 2.0TS op raadselachtige wijze kapot gel

Geplaatst: ma jan 28, 2008 23:45
door SanderB
Ik ga morgen zeker even rondbellen om te kijken wat het kostenplaatje van beide opties gaat worden.
Krukas slijpen werd me aan alle kanten afgeraden dus dat doe ik liever niet.

Wat betreft de vorige eigenaars;
Ik heb de auto gekocht van de 2e eigenaar, volgens de beste man zelf en de garage waar 'ie weleens kwam een rustige kilometervreter. Hij had ook een paar klassieke (zelf gerestaureerde) Alfa's in de tuin staan, dus ik mag aannemen dat 'ie wel een beetje zorg had voor zijn auto. Hij had de auto bij 148.000km gekocht uit de lease. Van de 1e eigenaar weet ik niks, ik heb zo'n lease onderhoudsrapport erbij. Daarin staat overigens ook dat bij 55.000km de distributie geknapt is en de motor vervangen is. Er staat niet bij of dit toen een nieuwe of 2e hands motor is geweest. Ook is bij 109.000km de bak al gereviseerd volgens het rapport...

Voor de liefhebber heb ik nog wat gedetailleerde foto's geupload:
http://www.sandersfotosite.nl/troep/166/lagers/detail/

Op de laatste foto is de drijfstang van cilinder 4 enigzins te zien.

RE: Krukaslagers 166 2.0TS op raadselachtige wijze kapot gel

Geplaatst: di jan 29, 2008 09:30
door WhizzMan
Ten eerste wil ik nog even melden dat van de 2.0 TS blokken, ook fase 3, de krukas en drijfstanglagers een bekend verhaal zijn, ze gaan relatief vaak stuk. Verder kan je er eventueel wel een fase 2 blok in doen voor zover ik weet, maar zet dan ook het vliegwiel van het fase 2 blok er op, de combinatie krukas/vliegwiel van de fase3 zit de gewichtsverdeling anders dan fase 3. Een fase3 blok is in een 155 en 156 in te bouwen, dus andersom moet ook wel te doen zijn lijkt me? Een blok uit een 164 inbouwen is een onwerkbaar voorstel, het gaat om een 8V TS blok wat totaal niet lijkt op een 16V blok, de bak, het subframe, de aandrijfassen, de electronica, de motorsteunen, niets gaat passen, dat gaat je meer kosten dan een nieuwe kratmotor om laten hangen ook al heb je de arbeid voor het grootste deel gratis. Bij het betere revisiebedrijf kan je eventueel wel een nieuwe krukas laten zetten of deze laten slijpen, maar de prijs van een nieuwe kratmotor is ex. BTW naar ik meen rond de E2200, aan bewerken en onderdelen ga je snel ook zoiets kwijt zijn, of het verschil tussen een gereviseerd onderblok en een nieuwe motor wordt dan zo weinig dat ik serieus zou overwegen om naar een kratmotor te gaan kijken. Je krukas laten polijsten (ik weet niet of slijpen en dus ook harden noodzakelijk is) kan je prima doen, maar laat dan ook je carter lijnboren (dan moet je kop er ook af). Als je dan bezig bent zit je toch weer naar een complete motorrevisie te kijken. In ieder geval veel succes met je op/overbouwacties!

RE: Krukaslagers 166 2.0TS op raadselachtige wijze kapot gel

Geplaatst: di jan 29, 2008 10:00
door Dottore M
Ik snap niet wat er tegen het slijpen van de krukas is.. kost je volgens mij iets van €40,- per tap en het revisiebedrijf geeft er meteen de juiste lagers bij. Als er geen reden is om aan te nemen dat het blok krom is hoeft er m.i. niet gelijnboord te worden ?

RE: Krukaslagers 166 2.0TS op raadselachtige wijze kapot gel

Geplaatst: di jan 29, 2008 10:06
door giulia-tom
Fase 3 vlg wk binnen..... :wink: PB maar bij interesse.

Astap heeft niet al te beste reputatie, na het zien van zo'n schade zal de micrometer uitsluitsel geven.

Echter, eea zegt helemaal niets over de voorgeschiedenis...wellicht was er al eens of meer met laag oliepeil gereden, en heb jij nu de laatste zet gegeven. Jij hebt iig niet alle schade ineens toegebracht.

164 blok inbouwen? :lol: (geintje zekers?)

RE: Krukaslagers 166 2.0TS op raadselachtige wijze kapot gel

Geplaatst: di jan 29, 2008 10:44
door ravado
ik ben van mening dat de 1e eigenaar niet zachtzinnig is omgesprongen met dit blok. Dit baseer ik op het gegeven dat er bij 55.000 een ander blok in is gekomen en de bak bij 109.000 is vervangen.
Daarnaast zou ik nooit zomaar een 10w60 vervangen door een 10w40 zonder het blok te spoelen maar dat is mijn mening.

Ik weet niet of Van lingen altijd een 10w60 erin kiepert na een modificatie anders zou je dat nog eens kunnen vragen. Als ze idd altijd een 10W60 toepassen dan zal dat niet zonder reden zijn.

Ik snap dat je met een beperkt budget niet zo vee mogelijkheden hebt maar bedenk wel dat als je een langdurige goede reparatie wilt een kratmotor eigenlijk de beste optie is....
Krukas slijpen zou ik helemaal niet huiverig voro zijn mits je maar de goede overmaatse lagers monteert. Echter een goede revisie van de krukas met materialen erbij en in uitbouwen zal bijna net zoveel kosten als een kratmotor.......

suc6 met dit vervelende probleem.

Re: RE: Krukaslagers 166 2.0TS op raadselachtige wijze kapot

Geplaatst: di jan 29, 2008 11:19
door Rob75
Ik weet niet of Van lingen altijd een 10w60 erin kiepert na een modificatie anders zou je dat nog eens kunnen vragen. Als ze idd altijd een 10W60 toepassen dan zal dat niet zonder reden zijn.
Ik weet uit ervaring dat de 2.0 blokken al snel worden voorzien van 10W60 olie. De ervaring heeft geleerd dat de motor hier beter door gesmeerd wordt bij hogere belastingen. Daarnaast neemt het olieverbruik nogal drastisch af. Zeker in een 166 worden deze motoren nogal met hoge toeren belast door het relatief lage koppel bij lage toerentallen. Ook bij 155/156/GTV 916 wordt deze motor toegepast in een wat lichtere auto. De problemen met deze blokken zijn echter vaak hetzelfde. Olieverbruik, krukasslijtage en distributie.

Succes met de verdere beslissingen,

Rob

RE: Krukaslagers 166 2.0TS op raadselachtige wijze kapot gel

Geplaatst: di jan 29, 2008 11:23
door Gerrets
Nee geen geintje dat 164 blok in bouwen, kennis vanmij heeft dit ook gedaan de blokken zijn gewoon sterker. Maar idd het is een pleur werk. Was ook maar een sugestie maar niet reeel voor Sander. Als de auto snel weer de weg op moet zou ik gaan voor het slijpen van de krukas zoals maarten zegt. En je hebt de wagen direct aan de kant gezet dus ik denk dat je die optie eerst eens moet bekijken.

Ik hoop dat je een goede oplossing vind.

gr Tom

RE: Krukaslagers 166 2.0TS op raadselachtige wijze kapot gel

Geplaatst: di jan 29, 2008 11:42
door Rens 1.7QV
Als je de krukas laat slijpen en opnieuw harden en alles valt binnen de toleranties, in combinatie met andere maat lagers, waarom zou dat dan niet kunnen?? Volgens mij liggen goede 2.0 TS 16V's ook niet voor het oprapen.. En dan weet je nog niet wat je hebt. Afhankelijk van wie je hem koopt dan :wink:

RE: Krukaslagers 166 2.0TS op raadselachtige wijze kapot gel

Geplaatst: di jan 29, 2008 12:01
door SanderB
Ik denk dat het toch een 2e hands blok gaat worden. Heb er al een gevonden voor 1500 euro, met nieuwe drijfstanglagers, zuigerveren en distributieriem. +- 90dkm gelopen. Kan er zo in.
Nieuwe kratmotor = 2500 euro ex btw, en deze motor oplappen... Sja, gaat veeeeel werk worden en is ook niet bepaald goedkoop, dus ik denk dat een 2e hands revisieblok het beste is.

Probleem is alleen wel dat ik dan weer met zo'n ouderwetse oliezuiper zit, dit blok verbruikte amper olie door de modificatie. Al hoor ik daar ook niet altijd even goede verhalen over.

RE: Krukaslagers 166 2.0TS op raadselachtige wijze kapot gel

Geplaatst: di jan 29, 2008 14:05
door Gerrets
Dat heb je dan snel gefixed mooi werk. Deze er gewoon tijdelijk in tot je het huidige blok opgelapt hebt.

succes ermee, en hou ons op de hoogte!

gr Tom