Pagina 1 van 3

Op snelheid inhoudende 33

Geplaatst: zo jan 27, 2008 06:49
door Maxtor
Er zijn 2 dingen waar ik mij bij erger aan een auto, 1) stationair schommelend toerental, 2) inhouden op constante snelheden.

Momenteel is mijn 33 16 klepper aan beide onderhevig, en dus irriteer ik mij nu mateloos als ik op pas ben. Ik had het probleem al eerder (Klik), en het is nooit helemaal weg geweest maar het was wel in minder extreme mate aanwezig.

Tot vandaag, nu is het terug, en in een flinke hoedanigheid. Bij constante snelheden houdt hij steeds in, hij stottert en hij bokt. Zodra je het gas pedaal ook maar iets beroert schiet er ineens vandoor, soms wil hij nog wel even wat meer inhouden, maar vervolgens trekt hij als een lier. Dus bij het voeren van weinig gas (op kruis snelheden) houdt hij steeds iets in, bij lagere snelheden heviger dan bij hoge (bij hogere snelheden geef je ook meer gas voor het behouden van een constante snelheden), bij lage snelheden gaan er bij sommige 'bokken' hele schokken door de auto heen.

Vervolgens kom je voor het stoplicht, en loopt de motor dan niet veel te hoog stationair, dan staat hij wel vrolijk te schommelen in toeren. Heel vervelend, zowel het verhoogde toerental alsmede het schommelen bij normaal stationair.

Mijn gevoel zegt dat hij of te weinig lucht krijgt, of dat hij te weinig brandstof krijgt, iedere keer geeft de auto namelijk op de constante snelheden een dot gas, valt hij weer terug en houdt hij in, weer een dot gas, weer inhouden etc. Zonder een ritme o.i.d, dus te pas en te onpas. Nee, ik heb geen parkinson overigens. Ontsteking is volgens mij goed, ik zal morgen eens even kijken naar de bougies.

Ook op een lange rit maakt het niks uit, na een rit van 60km heen, en dus ook weer terug bleef hij het inhouden volhouden. Tevens heb ik het idee dat hij iets meer verbruikt, maar dit kan ook komen door het voortdurend schommelen van de naald vanwege het hobbelpaard rijgedrag van de auto.

Twee laatste opmerkingen, ik heb vandaag bij een Tinq pomp erg goedkoop benzine (wel gewoon RON95) getankt, maar dat mag volgens mij niks uitmaken. Daarnaast, als ik de auto op het werk met de kont naar achteren parkeer (op schuin aflopende parkeerplekken) dan loopt hij erg beroerd de eerste paar kilometers bij lage toerentallen, zelfs gewoon op 3 cilinders. Parkeer ik hem met de neus naar voren heb ik nergens last van.

Het is wel altijd starten en lopen, ook nu nog met het slechte rijgedrag, koud of warm geen enkel probleem. Blok heeft nu een kleine 140.000km gelopen....

Enige suggesties, zodat ik maandag niet misselijk op mijn werk aankom?

RE: Op snelheid inhoudende 33

Geplaatst: zo jan 27, 2008 11:11
door alfaqv75
check je bougie kabels eens goed

dan ook je onderdruk slangetjes (die zijn vaak poreus)

maar denk meer dat het in de speling zit van je gaskleppen, dat loopt van links naar rechts en dan met van die korte stangetjes naar boven
schroef eens je inlaat eraf en kijk eens of ze allemaal tegelijk open gaan

RE: Op snelheid inhoudende 33

Geplaatst: zo jan 27, 2008 11:17
door chopmax
Twee laatste opmerkingen, ik heb vandaag bij een Tinq pomp erg goedkoop benzine (wel gewoon RON95) getankt, maar dat mag volgens mij niks uitmaken. Daarnaast, als ik de auto op het werk met de kont naar achteren parkeer (op schuin aflopende parkeerplekken) dan loopt hij erg beroerd de eerste paar kilometers bij lage toerentallen, zelfs gewoon op 3 cilinders. Parkeer ik hem met de neus naar voren heb ik nergens last van.
Dus neus met tor omhoog parkeren is slecht lopen en neus met tor omlaag parkeren is goed lopen?

Benzine opvoer pomp?

RE: Op snelheid inhoudende 33

Geplaatst: zo jan 27, 2008 14:25
door Maxtor
Valt me wel op dat de benzine pomp erg zoemt, veel meer als de benzinepompen van andere auto's (als je er buiten staat), is de tank bijna leeg dan zingt hij veel meer, alleen bij stationair draaien.

Zal vanmiddag alle bougiekabels eens schoonmaken, deze zien er overigens nog netjes uit. Vacuum slangetjes zien er ook allemaal goed uit.... zal die ook vervangen een keertje, maar die heb ik zo niet echt op voorraad.

Als het inderdaad die vlinderkleppen zijn, snap ik niet dat dat zo spontaan ineens nog meer is versprongen, nogmaals, het is echt uit het niets ineens veel erger geworden.

Nog meer suggesties?

RE: Op snelheid inhoudende 33

Geplaatst: zo jan 27, 2008 17:02
door giuliettaevo
Een 75 heeft in de tank ook nog een pomp zitten, de opvoerpomp. ik weet alleen niet of een 33 die ook heeft... controleer maar eens of die het nog wel doet. dus niet die losse bosch pomp achter de bumper maar een evt. anwezige pomp in de tank.

gewoon even kijken waar er allemaal draden naar de tank gaan. hier zitten dan draden bij voor de tankmeter en het reservelampje maar als je meer als 3 draden aantreft kun je ervan uitgaan dat er een pomp in de tank zit.

RE: Op snelheid inhoudende 33

Geplaatst: zo jan 27, 2008 17:54
door Maxtor
Vandaag even simpele dingen nagelopen, alle bougies los gehaald en die waren allemaal hetzelfde, niet vetgeslagen, mooi van kleur en niet vreemd aangetast. Dus het is niet dat er 1 cilinder niet meedoet. Gaskleppenhuis netjes schoongemaakt, en alle bougiekabels en bobinekabel netjes schoongemaakt.

Maar ook dit mocht niet baten, liep weer behoorlijk te schommelen in toeren en weer inhouden. Als hij een tijdje stationair loopt te schommelen wil hij soms wel even netjes lopen, dan loopt hij keurig stabiel, maar daarna gaat hij weer schommelen (lijkt mij dat toch wel weer duiden op valse lucht). Maar ik snap niet dat die valse lucht ook echt dat ontzettende inhouden tot gevolgen kan hebben.

Het vacuumpompje wat op het inlaatspruitstuk zit, op welke manier regelt deze dingen. Ik heb hem even los gehad (ding ziet er overigens als nieuw uit), en dan zit er een hele kleine opening op de kant waar de vacuumslang komt te zitten. Lijkt dat hier een schuifje o.i.d. zit, moet dit ding bij stationair dicht zijn, volledig open, hij stond nu dus 1/3e open.

Over die opvoerpomp, die heeft toch alleen nut als de tank nagenoeg leeg begint te worden? Bij de 75 van mijn broer zat die in eerste instantie niet aangesloten en daar merkte je niks van.

Ik wordt hier toch wel goed ziek van, zeker gezien het gewoon mijn dagelijks vervoer is, en er duidelijk iets niet goed zit. En doordeweeks kom ik er gewoon niet aan toe om iets te fixen.

RE: Op snelheid inhoudende 33

Geplaatst: zo jan 27, 2008 18:35
door giuliettaevo
opvoerpomp pompt de benzine naar de brandstofpomp toe en die zet vervolgens druk op de injectoren. de hoofdbrandstofpomp is niet geschikt om aan te zuigen, vandaar de opvoerpomp. :wink:

RE: Op snelheid inhoudende 33

Geplaatst: zo jan 27, 2008 18:47
door chopmax
Als ik het goed heb, zit de opvoer pomp onder de auto aan de bestuurderskant naast de reservewielbak.

Die hoor ik ook altijd, als ik echt MOET tanken.

RE: Op snelheid inhoudende 33

Geplaatst: zo jan 27, 2008 19:13
door alfaqv75
dat geluid van de brandstofpomp maakte mijn 33 ook, en nu mijn 75 ook (ik doe er met de tijd wel een andere op, maar het werkt perfect en is niet het probleem van dit probleem)

luchtmassa meter al een keer schoongemaakt, alle stekkers onder de kap al nagelopen, gaskleppositiesensor al gecheckt of deze nog wel goed zit en niet verschoven is....
pfff, tja kan in principe van alles zijn, lees hem anders morgen even uit bij een garage....

RE: Op snelheid inhoudende 33

Geplaatst: zo jan 27, 2008 19:40
door Maxtor
Ik zal kijken of er morgen eens wat uitgelezen kan worden, evt diagnose laten stellen. Ik vrees er alleen voor dat hij er in zijn totaliteit mee nokt, daar heb ik dus echt geen behoefte aan.

Klote injectie

RE: Op snelheid inhoudende 33

Geplaatst: zo jan 27, 2008 20:18
door Jarno 1.3S
Het zoemen van de brandstofpomp is niks raars..dit komt veel vaker voor..
Je kan wel naar de bevestiging kijken omdat het soms heel harder klinkt omdat de brandstofpomp de trillingen doorgeeft aan het chassis..

Het gedrag lijkt erop dat de ECU moeite heeft de hoeveelheid in te spuiten benzine te bepalen..
Mogelijke oorzaken
- gaskleppositie sensor (omdat het zich maar bij een bepaalde gasklepstand voordoet, stationair tot weinig gas)
- druk en temperatuur sensor in inlaat niet goed

RE: Op snelheid inhoudende 33

Geplaatst: ma jan 28, 2008 09:24
door Huib
een 33 heeft geen opvoerpomp in de tank, alleen de hogedrukpomp bij het linker achterwiel. Deze pompen maken vaak veel geluid maar daar zou ik het niet in zoeken. Als je er wel aan twijfelt kun je redelijk simpel de brandstofdruk meten, in de vraagbaak staat hoe hoog deze moet zijn.

Jouw storing zou ik in twee dingen zoeken:
- ontsteking: als de bougies en de bougiekabels goed zijn hou je nog de rotor en de verdelerkap over. In welke staat zijn die? Je kunt hier bij de 16v geen tijdstip mee afstellen maar hij je kunt hem wel verdraaien om ervoor te zorgen dat de vonk precies over het midden van de rotor naar het puntje in de verdelerkap springt. Dit kun je zien aan de slijtagesporen op de rotor.

- gaskleppen, staan deze goed synchroon en staat de gasklepschakelaar goed afgesteld. Zeker bij weinig gas kan dit het bokken veroorzaken, maar zoals je zelf aangeeft lijkt het onwaarschijnlijk dat dit plotseling ontstaat.

RE: Op snelheid inhoudende 33

Geplaatst: ma jan 28, 2008 09:31
door Michel
Benzinepomp zou ik uitsluiten, te meer omdat je schrijft dat de auto, bij gasgeven, WEL netjes de toeren invliegt...
Slechte pomp uit zich eerder op volgende manier: perfect lopende auto, normaal rijgedrag tot pakweg 3000 rpm, maar net wanneer je prestaties vraagt, gaat ie, in de hogere toeren, inhouden. Of de pomp houdt er gewoon mee op, maar dat merk je wel :wink:

Slecht stationair toerental heb ik ooit lang achter gezocht bij mijn voormalige 16V. Bleek uiteindelijk een poreus onderdrukslangetje te zijn, bij de brandstofdrukregelaar...

RE: Op snelheid inhoudende 33

Geplaatst: ma jan 28, 2008 19:37
door damas
ploft ie ook in de uitlaat??bij gas los laten :wink: :wink: :wink:

RE: Op snelheid inhoudende 33

Geplaatst: ma jan 28, 2008 21:28
door Maxtor
@ Huib, roter en verdeelkap zijn nieuw, dus daar kan het niet aan liggen. Zelf zit ik ook ontzettend te denken aan die gasklepschakelaar. Hoe kan ik deze goed afstellen Huib? En waar zit het ding exact, want ik wou hier zondag naar zoeken maar wist niet zo gauw waar te zoeken. Het voelt ook aan als iets in deze richting, of moeizaam lopen, inhouden en stotteren, of trekken als een lier, een gulden middenweg is er niet. Deellast, of vollast, zo voelt het aan bij mij.

Ploft niet in de uitlaat, bij gas lossen loopt hij keurig netjes uit. Hij loopt nu wel bijna permanent verhoogd stationair, behoorlijk ook. Even de koppeling op laten komen zodat hij dan terugvalt in toeren doet het toerental zakken, om vervolgens lekker te gaan schommelen. Hoeveel vacuumslangetjes zitten er precies allemaal op, anders ga ik ze gewoon allemaal vervangen dit weekend.

In hoeverre kan het te maken hebben met verkeerde lambda of LMM waarden?