Pagina 1 van 1

Te warm worden 156

Geplaatst: za jan 26, 2008 14:29
door StreetAce
Hallo,
Nu eens wat anders dan het niet op temperatuur komen door thermostaat...
Mijn 156 (1.8 airco) staat aan het eind van de straat alop 100 graden en loopt lachend op. Heb de thermostaat net vervangen en radiateur lijkt me ook goed (gewoon doorstroming en niet lek).
Bovenste radiateur slang word warm, onderste blijft koud. Kan het zijn dat ie niet rond pompt??? Heeft iemand hier ervaring mee?

RE: Te warm worden 156

Geplaatst: za jan 26, 2008 14:42
door @lfa@lgra
Hoi:

Ik zou eerst de feitelijke temperatuur eens gaan meten. (Niet afgaan op je temperatuurmeter dus.) Misschien kun je van iemand wel even een infrarood temperatuurmeter lenen bv.

Als deze meting ook te hoge waarden aangeeft kan het zijn dat je waterpomp defect is. De eerste uitvoeringen hebben nl een waterpomp met een kunststof schoepenwiel. Die dingen scheuren nog wel eens en dan heb je dus meteen geen pompwerking meer. Latere uitvoeringen hebben een metalen schoepenwiel en die dingen schijnen rustig 300.000 km mee te gaan.

Waterpomp vervangen betekent ook: Distributieriem/multiriem en looprollen vervangen.. :?

RE: Te warm worden 156

Geplaatst: za jan 26, 2008 14:57
door StreetAce
Fan slaat ook aan en koelvloeistof word ook erg heet dus ben bang dat ie me niet in de zeik neemt.
garage gaf dat schoepwieltje ook aan als mogelijk probleem.Wat me ook op viel is dat er haast geen druk word opgebouwd inde slangen maar wel in het expancievat.
Is dit zelf te doen, of moet alles uit elkaar, zit toch aan de kant van de V snaar?
bedankt.

RE: Te warm worden 156

Geplaatst: za jan 26, 2008 15:05
door @lfa@lgra
Het kan natuurlijk ook nog zijn dat je thermostaat helemaal dicht blijft zitten. Ook hier geld: Eerst meten.
Ev kun je de thermostaat uitbouwen (eerst nieuwe slangklemmen halen) en deze daarna in een pannetje water op het vuur gaan controleren. ( Als het water begint te borrelen ( +- 85-90 graden) moet hij ongeveer opengaan)


Zelf distributie vervangen? Niet aan beginnen, simpelweg omdat je niet over het juiste gereedschap (kalibers) beschikt.
En die zijn ECHT nodig. ( De riem/riemwielen merken met verf ed leidt vaak later tot een Motormanagement storing:wink:)

RE: Te warm worden 156

Geplaatst: za jan 26, 2008 15:10
door StreetAce
Er zit net een uur een nieuwe thermostaat in.Maar goed, meten is weten...
Ik ga nog wel ff kloten maar vrees het ergste.

RE: Te warm worden 156

Geplaatst: za jan 26, 2008 17:08
door paulsteeman
Zit je thermostaat goedom........

Weet niet wat de eerste klachten waren maar als ie dit na vervangen thermostaat is gaan doen dan klopt dat niet.

Normaal moet nl. eerst de onderste slang warm worden en dan pas de bovenste als de thermostaat opent.

Kan dan ook nog lucht in zitten en dan loopt je themperatuur retesnel op.

Succes

Paul

RE: Te warm worden 156

Geplaatst: za jan 26, 2008 23:22
door @lfa@lgra
Kan bij 156 maar op 1 manier gemonteerd worden. :wink:

(Geintegreerd in thermostaathuis.)

RE: Te warm worden 156

Geplaatst: zo jan 27, 2008 19:59
door StreetAce
De meter geeft ongeveer ook dezelde waarde aan dus ga het toch zoeken in de pomp.
Dat schoepen wiel zit gewoon aan de pomp vast neem ik aan?
Volgens mij kan ik die namelijk los halen zonder de distributiesnaar er helemaal af te halen.
BvD
David.