Pagina 1 van 4

Dieselklop? Hoor zelf eens ...

Geplaatst: vr apr 22, 2005 14:59
door Koen
Heb sinds vandaag eindelijk alle papieren en kentekens. :D Eindelijk met de 33 (legaal) de baan op. 8) Hij heeft ondertussen ongeveer een maand of 6 stilgestaan. Heeft enkel een ritje van 100 km gedaan van de verkoper naar mij thuis (stond toen al ongeveer 4 maand stil) en ik heb er zelf in de andere maanden ook amper mee gereden.

Toen ik hem kocht draaide de motor mooi. (denk ik toch) Nu zit ik echter met volgend fenomeen. De motor doet raar, het is net of het een diesel is. :evil: Ik moet nu nog wel de wagen een onderhoud geven: nieuwe olie, bougies, D-riemen, ... maar daar heb ik dus nu een vraagje bij.

Ik ben van plan om vooraleer ik de olie aflaat, de motor eens te flushen. (had mooi resultaat bij de 33 van Michel). Ik zou tegelijkertijd ook een flush voor de hydraulische kleppen erbij willen gieten (kwestie van maar 1 keer mijn olie te moeten vervangen, heb geleerd zuinig te zijn sinds ik regelmatig met Nederlanders in contact kom :wink: ). Mag je nu die 2 flushen tegelijk in de motor kappen, of toch beter eerst de ene flush, olie verversen en enkele km's later hetzelfde doen met de andere flush, of mag ik de 2 flushen gebruiken en maar 1 keer mijn olie verversen.

De vraag nadien gaat natuurlijk zijn of ik van mijn diesel af ga zijn, of dat er toch nog andere oorzaken zijn van die dieselklop. (waar ik dus voor vrees, ben nogal pessimistisch ingesteld :x ) Heb al zitten denken aan pingelen, maar dan had ie dat toch van in het begin moeten hebben. Hij heeft in tussentijd amper gereden. Als iemand reeds een idee mocht hebben (weet dat het moeilijk is zonder de wagen echt te zien of te horen), laat maar weten.

Die dieselklop heb ik ook vastgesteld toen ook het DInk-spook opdook. Dit euvel is ondertussen al verholpen: was idd ook het vacuumklepje. (ben blijkbaar toch goeie Ghostbuster, met dank aan Dink zijn topic trouwens, wist ik ineens waar ik moest zoeken) Het zou me echter verbazen of dat klepje iets te maken zou hebben met het huidige fenomeen.

RE: Dieselklop?

Geplaatst: vr apr 22, 2005 15:14
door Michel
Mijn mening (na luisteren) is dat er toch (door de lange stilstand ?) een stotertje(s) vast zit , en dat dat de tikkende boosdoener is.

Reinigingsmiddel voor hydraulische stoters doet z'n werk (of zou dat toch moeten doen?)in de huidige olie. Dat zou ik er dus nu meteen al indoen en hopen dat het iets oplevert.
Flushen doe je tijdens de oliewissel.

RE: Dieselklop?

Geplaatst: vr apr 22, 2005 15:38
door Koen
Ja, maar die flush voor de kleppen, moet er toch ook af na 20 min (dacht ik gelezen te hebben) Zou dus betekenen: klepflush erin, 20 min draaien, olie eraf en nieuwe erin. Nadien motorflush en opnieuw olie eraf en nieuwe erin?

Of ben ik nu verkeerd?

RE: Dieselklop?

Geplaatst: za apr 23, 2005 16:26
door Koen
Vandaag nieuwe bougies, olie en filter. Motor ook geflushed en nadien additief voor hydraulische kleppen (baat het niet, dan schaadt het niet). Tevens ook maar startmotor vervangen want die was blijkbaar bijna aan het einde van zijn latijn.

Nu eens afwachten of het al betert of niet, zoniet ... dan zoeken we verder naar die dieselratel. :roll:

RE: Dieselklop?

Geplaatst: za apr 23, 2005 16:42
door Remco S
Wat ook wel wil helpen voor "vervuilde"klepstoters is eentiende van de totale carteinhoud ATF toevoegen, dus dat is injouw geval 0,4 liter. Atf heeft namelijk een nogal reinigende werking voor de klepstoters.

Re: RE: Dieselklop?

Geplaatst: za apr 23, 2005 17:53
door Koen
Wat ook wel wil helpen voor "vervuilde"klepstoters is eentiende van de totale carteinhoud ATF toevoegen, dus dat is injouw geval 0,4 liter. Atf heeft namelijk een nogal reinigende werking voor de klepstoters.
Wat moet ik juist verstaan onder ATF: is dit een additief of een olie? Ken ATF namelijk niet.

Re: RE: Dieselklop?

Geplaatst: za apr 23, 2005 18:06
door Michel
Wat ook wel wil helpen voor "vervuilde"klepstoters is eentiende van de totale carteinhoud ATF toevoegen, dus dat is injouw geval 0,4 liter. Atf heeft namelijk een nogal reinigende werking voor de klepstoters.
Wat moet ik juist verstaan onder ATF: is dit een additief of een olie? Ken ATF namelijk niet.
Automatic Transmission Fluid.....

in onze taal: bwatole veur ottomattikken !!!

Re: RE: Dieselklop?

Geplaatst: za apr 23, 2005 18:39
door Koen
Wat ook wel wil helpen voor "vervuilde"klepstoters is eentiende van de totale carteinhoud ATF toevoegen, dus dat is injouw geval 0,4 liter. Atf heeft namelijk een nogal reinigende werking voor de klepstoters.
Wat moet ik juist verstaan onder ATF: is dit een additief of een olie? Ken ATF namelijk niet.
Automatic Transmission Fluid.....

in onze taal: bwatole veur ottomattikken !!!
Haha, dat versta ik tenminste :oops:, maar is dat voor de rest wel goed voor je motorblok? ATF heeft toch geheel andere specificaties dan gewone motorolie? Verander je de viscositeit van je motorolie dan niet te veel?

RE: Dieselklop?

Geplaatst: za apr 23, 2005 18:42
door Michel
dat valt wel mee, 't gaat hier maar om een kopje of zo !

RE: Dieselklop?

Geplaatst: za apr 23, 2005 22:24
door Luc33
Ik ben vandaag ook bij een 33 wezen kijken die echt een verschrikkelijk geluid maakte. Ik wou hem gebruiken als donor maar ik durfde er niet mee terug te rijden ( 120km)

Stationair kwam er een verschrikkelijke metaalachtige klop vanaf, deed bij mij echt overal pijn om dat aan te horen :(

Volgens mij was dat een drijfstanglager die eruit lag bij die wagen want het getik van versleten nokkenassen is veel hoger in geluid.

Dus welk geluid hoor je precies? Het getik van een muisklik of een man die met een beitel op metaal staat te rammen?

RE: Dieselklop?

Geplaatst: za apr 23, 2005 22:31
door Michel
voor wat ik heb kunnen horen aan die auto: man met beitel(tje)

heb nog niet de ervaring drijfstanggeluid te onderscheidenvan nokkenasgeluid, maar 't klinkt toch redelijk "drijfstang"
"muisklik" is 't zeker niet. als je de motor stil legt (tijdens de laatste slagen) wordt even heviger (geluid van uitgelopen lager verergert dan door wegvallen oliedruk ?)

maar in geval van muisklik ? zijn dat niet gewoon de injectoren die je hoort ?

RE: Dieselklop?

Geplaatst: za apr 23, 2005 22:42
door Luc33
Die injectoren kun je ook horen inderdaad ja, ik denk overigens ook dat je dat eerder hoord dan de nokkenassen.

TIP:

Probeer eens met een lange schroevendraaier het geluid te lokaliseren. Je zet dan de punt van de schroevendraaier tegen de injectoren, nokkenashuis, of in het midden ( vandaar een lange ) van het blok waar de krukas zich bevindt. Dan je oor op de rubberen steel leggen en je hoort de motor ( en dus ook het geram of getik ).

RE: Dieselklop?

Geplaatst: zo apr 24, 2005 01:38
door Koen
Morgen eens proberen te lokaliseren. Door gewoon te luisteren zou ik zeggen dat het geluid van rechts in de motor komt. (aan cilinder 1 dus), maar morgen eens verder zoeken. Misschien (wishfull thinking zeker :roll: ) ook additief eens de kans geven om te beginnen werken.

RE: Dieselklop?

Geplaatst: zo apr 24, 2005 10:12
door KAS
We hebben iemand gehad die zijn vraag illustreerde met een geluidsfragment. Misschien een optie? :D
Als de auto goed is weggezet zonder bijgeluiden dan is het meest logische dat er een klepstoter vast zit. blikje Wynns erbij moet verbetering geven lijkt mij.

Re: RE: Dieselklop?

Geplaatst: zo apr 24, 2005 10:58
door Michel
We hebben iemand gehad die
Lijkt me een prima idee, Koen.
Als je hier de mogelijkheid niet toe hebt, kom er dan even mee tot bij mij, dat probeer ik een opname met m'n PDA te maken ! kan ik het meteen op mijn webruimte zetten.