Pagina 1 van 5
Trilling 75 V6, update 8-2
Geplaatst: di jan 22, 2008 21:34
door Dottore M
zoveelste topic alweer over transaxle trilling, maar om het weer op een rijtje te krijgen
Na een paar keer doorgetrokken te hebben tot de rpm-begrenzer (tunnel), trilt er iets in mijn 75. Kan haast niet anders dan de cardan me dunkt. Heel specifiek, van 1000 tot 1500 rpm, onbelast en belast (dan iets meer).
Ik denk dat er een stuk donut in de tunnel ligt, of kan het lager er opeens door de hoge rpm mee opgehouden zijn, lijkt mij meer iets wat "slijt"... suggesties?
RE: Trilling 75 V6
Geplaatst: di jan 22, 2008 21:43
door Xcite
geeft het een doffe bonk? of beter bonken?
want mijne had daar van het weekend ook een beetje last van, alleen nu is het weer ff weg.
Re: RE: Trilling 75 V6
Geplaatst: di jan 22, 2008 21:44
door Dottore M
geeft het een doffe bonk? of beter bonken?
want mijne had daar van het weekend ook een beetje last van, alleen nu is het weer ff weg.
Geen bonk. Trillen.
RE: Trilling 75 V6
Geplaatst: di jan 22, 2008 22:34
door marc7eleven
Mogelijk centreerbus in het vliegwiel kapot? Of centrale centreerbus? Maar kan ook hardy spicert zijn...Of bakrubbert
RE: Trilling 75 V6
Geplaatst: di jan 22, 2008 23:30
door Xcite
mijne gaf trilling en doffe bonken, en nam ook tot tot een bepaald toeren tal en was toen weg.
nadat ik 30 min stil stond, met de motor uit toen was het weg.
RE: Trilling 75 V6
Geplaatst: di jan 22, 2008 23:31
door AlfettaOwner
Is soms lastig te zeggen..
Zelfs met een totaal kapotte donut hoeft een cardanas niet altijd te trillen

Re: RE: Trilling 75 V6
Geplaatst: wo jan 23, 2008 00:15
door Alessandro
Is soms lastig te zeggen..
Zelfs met een totaal kapotte donut hoeft een cardanas niet altijd te trillen

Idd, ken er wel een voorbeeld van.
75 reed kort daarvoor nog 215 op teller, niks aan de hand.
Ikke cardan uit elkaar, vallen de stukken donut er zo vanaf
Maar daar heeft Maarten niks aan.

RE: Trilling 75 V6
Geplaatst: wo jan 23, 2008 01:38
door Andretti Molletti
Maarten: was dat die trilling (welliswaar lichte) die er altijd ingezeten heeft?
Re: RE: Trilling 75 V6
Geplaatst: wo jan 23, 2008 09:10
door Dottore M
Maarten: was dat die trilling (welliswaar lichte) die er altijd ingezeten heeft?
Ja, maar dan harder en 1000-1500 rpm
eerder.
RE: Trilling 75 V6
Geplaatst: wo jan 23, 2008 09:17
door ronald
Ik rij binnenkort tóch eens een keertje lang van Lingen om de as aans uit te laten balanceren.. Alles is zo'n beetje vervangen en toch trilt er iets..

RE: Trilling 75 V6
Geplaatst: wo jan 23, 2008 22:12
door Dr.Agan
Ik zou zeggen probeer op een brug te kijken waar de trilling zit. Als je het kan zien dan zal het ws. niet aan de as liggen. Als de voorste en/of achterste hardyschijf uit lood zijn dan kunnen die ook voor trilling zorgen. Zij kunnen dan nog wel goed eruitzien maar ze zorgen toch voor de trilling.
Ik weet niet hoe deskundig je bent maar het lont als iemaand met verstand daar naar gaat kijken.
Ik ging mijn Qv brengen naar Savali in Houten omdat ik dacht dat het aan de as lag en dat de rest goed was. Niet dus. Een hap uit de voorste donut, halv gare baksteun, gare centrale rubber van de Dion as, ingesheurde ophangsteun van de tussenlager. Later bleek dat de middelste donut ook begonnen was te scheuren. De achterste had ik voor die tijd vervangen maar bouten verkeerd gemonteerd.
Dat is nu bijna allemaal opgelost maar de trilling is iig weg.
RE: Trilling 75 V6
Geplaatst: do jan 24, 2008 10:43
door Dottore M
Hoe goed kan je op de brug zien of 1 van de Giubo's gaar is ? En kan je het voelen als de middelste steun/lager rot is ?
RE: Trilling 75 V6
Geplaatst: do jan 24, 2008 11:18
door ronald
Als er stukken missen zie je dat natuurlijk meteen, maar al vrij snel komen er wat scheurtjes enzo in waardoor ze er vaak al vrij snel "oud' uitzien maar dan nog gewoon prima zijn..
Het steunlager kun je pas voelen als de as los is, het rubber daarvan is wel te zien als je de as oplicht, dus naar boven en beneden trekt/duwt. Het lager zit in een soort rubber "vlies" waardoor hij vrij hangt.. Bij mij was het lagertje nog als nieuw maar het rubber helemaal kapot...
Re: RE: Trilling 75 V6
Geplaatst: do jan 24, 2008 11:19
door ronald
Ik zou zeggen probeer op een brug te kijken waar de trilling zit. Als je het kan zien dan zal het ws. niet aan de as liggen. Als de voorste en/of achterste hardyschijf uit lood zijn dan kunnen die ook voor trilling zorgen. Zij kunnen dan nog wel goed eruitzien maar ze zorgen toch voor de trilling.
Ik weet niet hoe deskundig je bent maar het lont als iemaand met verstand daar naar gaat kijken.
Ik ging mijn Qv brengen naar Savali in Houten omdat ik dacht dat het aan de as lag en dat de rest goed was. Niet dus. Een hap uit de voorste donut, halv gare baksteun, gare centrale rubber van de Dion as, ingesheurde ophangsteun van de tussenlager. Later bleek dat de middelste donut ook begonnen was te scheuren. De achterste had ik voor die tijd vervangen maar bouten verkeerd gemonteerd.
Dat is nu bijna allemaal opgelost maar de trilling is iig weg.
Jij bent daarna niet meer naar van Lingen geweest?

RE: Trilling 75 V6
Geplaatst: vr jan 25, 2008 17:24
door Dr.Agan
Ronald @ Ik ben idd niet meer naar Savali geweest. Het trilt niet meer namelijk.Die monteur die er naar gekeken heeft was echt goedZ.ijn diagnose was spot on. Ik heb aangeboden om tocht de tijd die ze kwijt waren te betalen maar dat hoefde niet.
" Hoe goed kan je op de brug zien of 1 van de Giubo's gaar is ? En kan je het voelen als de middelste steun/lager rot is ?"
Als de voorste of achterste donu niet perfekt gecentreerd draait dan zou ik denken dat die of gaar is of uit het midden is gemonteerd.
Dat laatste had ik bij mijn vorige TS. De donat zag er goed uit maar hij centreerde niet goed wat voor trilling zorgde.
De middelste lijkt me lastiger. Als de rubber van de steunlager ingescheurd is dan kan je dat wel voelen met motor uit . De tussenlager maakt resonerende herrie die toerenafhankelijk is.
Maar als je twijfelt of er niet uitkomt: Sam van Lingen Houten
