Pagina 1 van 1
Versnellingbak 105
Geplaatst: ma jan 21, 2008 21:20
door Adrie Bertone
Hallo,
Wie o wie kan mij vertellen hoe ik de olie in mijn versnellingsbak kan peilen? Ik heb een GT 1300 junior uit 1972.
Ik heb wel eens gelezen op het forum dat je er een "stop " uit moet draaien en als de olie eruit loopt dan zit er genoeg in. Ik kan nog niet echt vinden om welke stop dit zou moeten gaan.
RE: Versnellingbak
Geplaatst: ma jan 21, 2008 23:38
door bertone cosi
Op ongeveer halve hoogte vd bak zit er een vulplug. Als je auto horizontaal staat en je de plug losdraait, zou je een paar druppels eruit moeten zien lopen.
Komt er niets uit?
Tenzij je geen hekel hebt aan olie in je mouwen, kun je heel goed bijvullen via de bovenkant v.d. bak. Verwijder een evt. middenconsole en het harmonica rubber, haal de plaatjes van de bovenkant vd bak en giet de (warmgemaakte) olie erin.
Suc6!
RE: Versnellingbak
Geplaatst: di jan 22, 2008 07:38
door Adrie Bertone
Bedankt,
Ik zal er eens onder kruipen en de plug op de halve hoogte eruit draaien.
Re: RE: Versnellingbak
Geplaatst: di jan 22, 2008 10:36
door GiuliaCorse
Bedankt,
Ik zal er eens onder kruipen en de plug op de halve hoogte eruit draaien.
Er zullen niet direct druppels uit lopen, maar je kan evt. een klein inbus sleuteltje het gat in steken en haaks naar beneden houden, dan kan je aan het sleuteltje zien tot waar deze nat is van de olie en dus hoe ver onder de rand de olie staat.
RE: Versnellingbak 105
Geplaatst: di jan 22, 2008 21:27
door Adrie Bertone
Ben net onder bert vandaan, plug met geen mogelijkheid los te krijgen.
RE: Versnellingbak 105
Geplaatst: wo jan 23, 2008 21:07
door bertone cosi
Gaat wellicht beter als de bak (olie) goed warm is???
RE: Versnellingbak 105
Geplaatst: wo jan 23, 2008 23:24
door berlinista
tip:
bout in de maat van het inbusgat. Ik dacht een M8bout. Neem er een van een cm of 6. Draai daar heel strak moeren op. twee of drie, dat ze alle goed vast zitten. Steek er in. Je maakt van je inbus zeg maar een uitbus.
Dan een goede steek ring 13 (in dit geval), over de middelste moer.
klap op de sleutel met een hamer.
los!
Rik
RE: Versnellingbak 105
Geplaatst: do jan 24, 2008 09:31
door Adrie Bertone
Ik zal het eens proberen!
Re: RE: Versnellingbak 105
Geplaatst: do jan 24, 2008 12:54
door Pinin01
tip:
bout in de maat van het inbusgat. Ik dacht een M8bout. Neem er een van een cm of 6. Draai daar heel strak moeren op. twee of drie, dat ze alle goed vast zitten. Steek er in. Je maakt van je inbus zeg maar een uitbus.
Dan een goede steek ring 13 (in dit geval), over de middelste moer.
klap op de sleutel met een hamer.
los!
Rik
Goede tip: Zo heb ik die plug ook losgekregen.
RE: Versnellingbak 105
Geplaatst: do jun 05, 2008 22:11
door Adrie Bertone
Is gelukt, alleen heb ik geen inbus. Ik kan gewoon met een ringsleutel 19 de stop eruit halen.
RE: Versnellingbak 105
Geplaatst: vr jun 06, 2008 12:59
door Stef33
Nog een tip: een inbussleutel 14mm (zo'n haak) van Beta kost bij de automaterialenzaak iets van 7 euro, heb je gelijk de juiste maat en is ook een stuk steviger.

Als je er niet genoeg kracht mee kunt zetten idd hamer, of verlengen. Verlengen kan met een passende pijp, maar ook met een grote ringsleutel (19 of 22 o.i.d.).
Ook een leuke: Met staande pedalen lukt het niet met een inbusdop, de HRC zit in de weg.
Re: RE: Versnellingbak 105
Geplaatst: vr jun 06, 2008 15:35
door Huib
Nog een tip: een inbussleutel 14mm (zo'n haak) van Beta kost bij de automaterialenzaak iets van 7 euro, heb je gelijk de juiste maat en is ook een stuk steviger.

Als je er niet genoeg kracht mee kunt zetten idd hamer, of verlengen. Verlengen kan met een passende pijp, maar ook met een grote ringsleutel (19 of 22 o.i.d.).
Ook een leuke: Met staande pedalen lukt het niet met een inbusdop, de HRC zit in de weg.
verlengen is bij mij altijd de laatste optie, je maakt dan de kracht te groot waardoor de kans groot is dat je iets sloopt (gereedschap of erger de bout). Met een hamer laat je de bout schrikken en is de kans groter dat hij in één stuk loskomt.
RE: Versnellingbak 105
Geplaatst: vr jun 06, 2008 17:27
door Stef33
"Schrikken" is toch niet meer dan er kort durend een veel grotere kracht op zetten? Of dat nu beter is dan een lange sleutel kan ik niet zeggen, daarvoor heb ik niet voldoende ervaring. Bij mij persoonlijk is een hamer pakken juist een van de latere opties.
In het algemeen kun je gelijk hebben, maar in dit specifieke geval ga ik toch echt eerst voor verlengen (ik heb deze plug net vorige week zelf moeten lossen).
1) Een inbus sleutel 14 is gewoon te kort in verhouding tot de kracht die je er mee zou moeten kunnen leveren, een ringsleutel 13 is nog langer.
2) Als je een inbusdop op een 1/2" wringijzer zet ben je al langer dan extra sleutel op een inbus haaksleutel
3) De plaatsing van de plug is niet echt handig, dus kracht zetten lukt ook al niet zo goed op die haaksleutel.
4) Kom je bij een 105 met staande pedalen wel met een hamer op de sleutel zonder al te veel risico op je HRC te meppen?
5) Mijn auto stond niet hoog genoeg, dus echt lekker tikken was er niet bij geweest.
Maar dit alles is dus niet van toepassing voor Adrie, die heeft hangende pedalen en blijkbaar is het bij hem met een ring 19 te doen die ook gelijk een stuk langer is dan die inbus. En hij heeft hem ook al los.
