Pagina 1 van 1

torque steer na monteren Ronal A1

Geplaatst: za jan 12, 2008 18:17
door cuoresportivo33
Na het monteren van Ronals op mijn 33 is het stuurgedrag van de auto aanzienlijk veranderd.

Komt waarschijnlijk door de lage et waarde.

Het vreemdste is nog wel dat als ik gas geef sturen zwaarder gaat. zodra ik het gaspedaal los laat merk ik direct dat het sturen lichter gaat. bij remmen veranderd niets. dan gaat het ook licht.

zat zelf te denken dat ik misschien eens zou moeten uitlijnen, al was dit vlak voor de velgenwissel nog gebeurd.

Heeft iemand dit verschijnsel ook al eens gehad?

RE: torque steer na monteren Ronal A1

Geplaatst: za jan 12, 2008 19:02
door alfaqv75
gas geven en dan zwaarder sturen... vreemd en heb ik nooit gehad
al was dit vlak voor de velgenwissel nog gebeurd.
dit is wel verkeerd omdat een grotere wielmaat is gemonteerd, echter is bij een 33 zeer weinig af te stellen (alleen sporing) dus zal hier ook het probleem in zitten

RE: torque steer na monteren Ronal A1

Geplaatst: za jan 12, 2008 19:37
door Ed[33]
Na het monteren van Ronals op mijn 33 was sturen ook even :shock: , maar volgens mij heb ik een probleem van andere aard.
Waar hij met oude velgen kaarsrecht reed trok hij met de Ronals ontzettend flink naar links. Het rare was dat bij optrekken en remmen hij mooi rechtdoor ging. Hij is in korte tijd 2x uitgelijnd en 3x schokdempertest, maar het probleem is er nog steeds een beetje.
Bij de officiele AR dealer werd nog gedacht aan veerpootschotels, maar hun conclusie was dat hoogswaarschijnlijk de linker voor veerspiraal metaalmoe is.
Over het 'sturen' zelf kan ik moeilijk oordelen, want ik heb sowieso een ONbekrachtigd stuurhuis, maar in het algemeen geen verschil.

RE: torque steer na monteren Ronal A1

Geplaatst: za jan 12, 2008 20:59
door cuoresportivo33
ik dacht zelf dat het misschien komt omdat bij gasgeven er kracht op de aandrijfas komt de staan en dit wellicht de wielstand minimaal beinvloed.

het is idd een heel raar verschijnsel.

n.b. moet zeggen dat de 33 met ronals een stuk minder communicatief stuurt, afgezien van het trekken in het stuur. beetje jammer

RE: torque steer na monteren Ronal A1

Geplaatst: za jan 12, 2008 23:16
door berlinista
denk eens mee. Je sporing, per kant, FWD dus uitspoor, noem het 2 mm per kant.
Je zet er een wiel op met een veel lagere ET waarde.
Dat ook nog waarschijnlijk breder is. (7j)
Het hart staat verder naar buiten.
De ackermanhoek verandert (verschil van hoek binnen/buitenwiel)
De sporing verandert ook omdat het hart van plek veranderd is.

Eerst weer uitlijnen, leg de gegevens maar naast elkaar...