Pagina 1 van 2

164 3.0 V6 12v in 75 3.0 V6 QV (iemand ervaring..?)

Geplaatst: vr jan 11, 2008 20:17
door bianchiteamnoor
De titel zegt het al heeft iemand ervaring met het ombouwen van een 164 3.0 V6 blok in 75 3.0 V6 QV?

Het zit dus zo:
Mijn krukaslager is waarschijnlijk losgelopen of zoiets dergelijks..(hoef geen advies over hoe ik dat kan verhelpen) Maar nu heeft mijn oom nog een 164 3.0 V6 12V liggen met slechts 120000km . (geheel compleet)
ik heb zo hier en daar al wat gezocht maar wordt alleen maar verdrietig van al die moeilijke woorden..
Ik heb gebeld met alfa nord en die vertelde mij dat ik de: carterpan, kleppendeksels, oliepomp, krukaspoulie, vliegwiel, en de (inlaat) over moet zetten en dan het dan zal moeten werken.. de kleppendeksels en inlaat hoeft niet persé maar wil het weer zo origineel mogelijk hebben.

Elk nuttig commentaar is van harte welkom.

groet sven kuiper

RE: 164 3.0 V6 12v in 75 3.0 V6 QV (iemand ervaring..?)

Geplaatst: vr jan 11, 2008 20:25
door pe1ryx

Re: RE: 164 3.0 V6 12v in 75 3.0 V6 QV (iemand ervaring..?)

Geplaatst: vr jan 11, 2008 20:28
door bianchiteamnoor
deze had ik al bekeken.
Maar dit gaat om in een gtv zit daar geen verschil in met de computer en zo..?
en het verhaal van alfa nord gaat dus niet op..? want in dit verhaal hebben ze het over uitboren en andere draadnippels en dergelijke..

RE: 164 3.0 V6 12v in 75 3.0 V6 QV (iemand ervaring..?)

Geplaatst: vr jan 11, 2008 20:29
door pe1ryx
let op hier gaat het om ombouw van 2,5 naar 3.0 maar de basics zijn gelijk!!

RE: 164 3.0 V6 12v in 75 3.0 V6 QV (iemand ervaring..?)

Geplaatst: vr jan 11, 2008 20:33
door ravado
carterpan, oliepomp, inlaat, 4mm spacer achter het vliegwiel ivm startmotor (die moet je ook overzetten), motorsteunen, dynamo, waterpomp, krukaspoeilie (164 is motronic en de 75 is L-jetronic, als je voor origineel gaat)
de rest blijft hetzelfde.....

t is wat werk maar als je de blokken uit de auto hebt is het heel goed te doen.

RE: 164 3.0 V6 12v in 75 3.0 V6 QV (iemand ervaring..?)

Geplaatst: vr jan 11, 2008 20:38
door yuri 75 V6
3.0QV is motronic, Rav.

RE: 164 3.0 V6 12v in 75 3.0 V6 QV (iemand ervaring..?)

Geplaatst: vr jan 11, 2008 20:42
door bianchiteamnoor
de 164 is al los mijn 75 rijdt gewoon nog..

en motronic..? ik ben nogal een leek in al die benamingen..? het is niet een kwestie van alles overzetten en de stekkers weer aanpluggen?
als iemand het even heel duidelijk zo wil typen zou ik dat zeer waarderen..

vriendelijke groet sven kuiper

RE: 164 3.0 V6 12v in 75 3.0 V6 QV (iemand ervaring..?)

Geplaatst: vr jan 11, 2008 20:44
door bianchiteamnoor
en ravado zo'n spacer wat moet ik mij daar bij voorstellen..? en met origineel bedoel ik meer de kleppendeksels en inlaat..
alvast bedankt ben al wel wat wijzer.. die motronic of itronic wat doet dat precies dan..? kijk als het goed loopt maakt het mij niet uit..
en de uitlaatspruistukken passen nog wel gewoon..?


groeten sven

RE: 164 3.0 V6 12v in 75 3.0 V6 QV (iemand ervaring..?)

Geplaatst: vr jan 11, 2008 21:37
door Dottore M
Met alle respect Sven, maar ik zou me als ik jou was echt even inlezen in de materie...

maar goed, de Motronic regelt inspuiting en de injectie. De spruitstukken zullen wel passen (de oude dan he, niet die uit de 164). De spacer heb je nodig om het vliegwiel verder van het blok af te zetten, zit dus tussen vliegwiel en krukas.

RE: 164 3.0 V6 12v in 75 3.0 V6 QV (iemand ervaring..?)

Geplaatst: vr jan 11, 2008 21:43
door Andretti Molletti

Re: RE: 164 3.0 V6 12v in 75 3.0 V6 QV (iemand ervaring..?)

Geplaatst: za jan 12, 2008 18:24
door bianchiteamnoor
Met alle respect Sven, maar ik zou me als ik jou was echt even inlezen in de materie...

maar goed, de Motronic regelt inspuiting en de injectie. De spruitstukken zullen wel passen (de oude dan he, niet die uit de 164). De spacer heb je nodig om het vliegwiel verder van het blok af te zetten, zit dus tussen vliegwiel en krukas.
Maar mijn QV is motronic vertelde yuri in bovenstaande tekst dus dan hoef ik niks te veranderen aan de injectie of inspuiting.?

groet sven

RE: 164 3.0 V6 12v in 75 3.0 V6 QV (iemand ervaring..?)

Geplaatst: za jan 12, 2008 18:55
door yuri 75 V6
Als je het blok uit de 75 peutert komt de kabelboom voor het grootste gedeelte mee, sowieso het deel waar de aansluitstekker naar je Motronic-ECU op zit. Als ik jou was, zou ik die dan op het 164-blok monteren zodat deze stekker ook weer mooi op zijn originele plek uitkomt (kan me niet voorstellen dat die van de 164 precies zo ligt). Of alle aansluitingen op het 164-blok 1 op 1 passen weet ik zo niet.

Maar weet je zeker dat je deze hele operatie aankunt? Het is geen rocket-science, maar het is wel vrij ingrijpend en je moet toch liefst echt wel weten wat je doet. Ik zou bijvoorbeeld niemand aanraden om als (een van de) eerste seleutelklus(sen) een motorwissel en deels conversie te doen. Zou zonde zijn als je een in principe goed blok verknoeit of iets dergelijks. Bezint eer gij begint.

Bedenk ook dat je onder de auto zult moeten om de aandrijfas (motor-koppeling) te verwijderen, anders krijg je het blok er niet uit. Daarvoor moet de dwarstraverse achter los, zodat de bak wat kan kantelen/zakken. Het is wel een mooie gelegenheid om de donuts in de as eens te inspecteren en zo nodig te vervangen.

Een flinke sortering gereedschap ga je sowieso nodig hebben. Een vliegwiel lossen (om de spacer te plaatsen) is vaak ook geen kattenpis zonder de juiste spullen, bijvoorbeeld.

Re: RE: 164 3.0 V6 12v in 75 3.0 V6 QV (iemand ervaring..?)

Geplaatst: za jan 12, 2008 20:03
door bianchiteamnoor
Als je het blok uit de 75 peutert komt de kabelboom voor het grootste gedeelte mee, sowieso het deel waar de aansluitstekker naar je Motronic-ECU op zit. Als ik jou was, zou ik die dan op het 164-blok monteren zodat deze stekker ook weer mooi op zijn originele plek uitkomt (kan me niet voorstellen dat die van de 164 precies zo ligt). Of alle aansluitingen op het 164-blok 1 op 1 passen weet ik zo niet.

Maar weet je zeker dat je deze hele operatie aankunt? Het is geen rocket-science, maar het is wel vrij ingrijpend en je moet toch liefst echt wel weten wat je doet. Ik zou bijvoorbeeld niemand aanraden om als (een van de) eerste seleutelklus(sen) een motorwissel en deels conversie te doen. Zou zonde zijn als je een in principe goed blok verknoeit of iets dergelijks. Bezint eer gij begint.

Bedenk ook dat je onder de auto zult moeten om de aandrijfas (motor-koppeling) te verwijderen, anders krijg je het blok er niet uit. Daarvoor moet de dwarstraverse achter los, zodat de bak wat kan kantelen/zakken. Het is wel een mooie gelegenheid om de donuts in de as eens te inspecteren en zo nodig te vervangen.

Een flinke sortering gereedschap ga je sowieso nodig hebben. Een vliegwiel lossen (om de spacer te plaatsen) is vaak ook geen kattenpis zonder de juiste spullen, bijvoorbeeld.
Me pa gaat mij meehelpen voorheen scarb lid en altijd 75 gereden.. Hij heeft het blok circa 4 jaar geleden ook uit de 164 geschroefd en hij kwam met het idee om dit blok te gaan plaatsen aangezien een lager of lagers vervangen ook geen kattenpis is en dit blok vermoedlijk al 3 ton heeft gedraaid de 164 blok kost mij ook niks en heeft slechts 120000 gedraaid.. Ik doe gewoon navraag over hoe het allemaal ongeveer in zijn werk gaat.
Me pa zegt dat het wel te doen alleen ik had zo mijn twijfels..

groet sven.

RE: 164 3.0 V6 12v in 75 3.0 V6 QV (iemand ervaring..?)

Geplaatst: za jan 12, 2008 20:12
door jef 75
Met wat navragen knoop je geen motor in een niet voorziene motoruimte! Ervaring,tools en verstand van zaken is Nodig zoals al enkele malen gemeld.
Een blok in een wagen plaatsen lukt niet door wat natevragen en zeker geen conversie,en het zal em toch niet allemaal zijn om centjes te besparen :?

Re: RE: 164 3.0 V6 12v in 75 3.0 V6 QV (iemand ervaring..?)

Geplaatst: za jan 12, 2008 20:38
door bianchiteamnoor
Met wat navragen knoop je geen motor in een niet voorziene motoruimte! Ervaring,tools en verstand van zaken is Nodig zoals al enkele malen gemeld.
Een blok in een wagen plaatsen lukt niet door wat natevragen en zeker geen conversie,en het zal em toch niet allemaal zijn om centjes te besparen :?
een niet voorziene motorruimte..? het onderblok en dergelijk is toch gewoon hetzelfde..? het 164 blok is toch niks groter..?
en als je een blok kan krijgen dan ga ik toch niet mijn eigen blok laten reviceren. Als het ombouwen niet zo lastig is (wat ik in eerste instantie te horen kreeg) dan zal ik toch niet zeker niet geld gaan uittrekken om de mijne klaar te laten maken..
had wel verwacht dat het wat positiever opgevat zou worden hier


groet sven