Pagina 1 van 2
oliedruk 33
Geplaatst: di apr 19, 2005 21:37
door Michel
Ik haalde dit probleem als eens eerder aan, maar 'k vind niet meer terug waar.
Wanneer ik ontkoppel en m'n rpm laat terugvallen, gaat heel even m'n oliedruklichtje flauwtjes knipperen, op het moment dat ie even een toeren"val" naar +/- 700 rpm maakt. Wanneer hij zich meteen herstelt naar 900 rpm, dooft 't weer.
Ik heb kort daarna oliefilter + olie vervangen en op aanraden van Andretti ook "geflushed".
Daarna een volledige rit naar de keuring en terug (ca. 30 km) en niks meer van gemerkt.
Vandaag was 't er echter weer, en 't viel me op dat 't begon na een aantal maal stoppen en terug starten. meteen na 't vertrekken (laat ons zeggen: 30 seconden rijden) was 't weer ok. even later terug stoppen, starten, zelfde scenario.
(om niet te onduidelijk te zijn: ik bedoel dat ik na 30 seconden rijden een keer m'n koppeling intrap en 'm laat vallen om te testen, he. 't lichtje gaat NOOIT branden in normale rijomstandigheden)
Is dit gewoon een kaduuk contactje (heb eentje reserve, zal dit weekeinde eens vervangen) of heb ik echt te weinig druk ? ik denk dan aan de oliepomp, want de zuigerveren zijn, denk ik, in orde (compressiemeting 10.5 - 10.5 - 10.5 - 11.4, wel een groot verschil op die ene, niet ?)
drukverlies door uitgelopen lager(s) lijkt me sterk, ik hoor niks verdachts die kant uitkomen (of kan er al verlies zijn voor de lagerspeling hoorbaar wordt ?)
bij welk rpm is de druk zo laag dat 't lichtje gaat branden ?
RE: oliedruk 33
Geplaatst: di apr 19, 2005 21:55
door @lfa@lgra
Je zuigerveren hebben geen invloed op je oliedruk hoor.
De enige methode om erachter te komen wat je oliedruk is is door deze op te meten met een externe (ik bedoel eigenlijk betrouwbare) meter.
Ik snap je redenatie achter je vraag wat de oliedruk is waarbij het lampje gaat branden. Dit is echter een verkeerd uitgangspunt om op deze wijze een diagnose te stellen, omdat die oliedrukzenders gewoon redelijk onnauwkeurige en ook nog een onbetrouwbare dingen zijn, zeker als ze wat ouder worden.
Wat me niet duidelijk is: Treedt het verschijnsel uitsluitend bij een warme motor op??
(op zich wel logisch omdat de oliedruk dan altijd lager is.)
Tweede vraag is: Welke olieviscositeit heb je erin.
RE: oliedruk 33
Geplaatst: di apr 19, 2005 21:58
door Koen
10W40 als ik me niet vergis ?
Re: RE: oliedruk 33
Geplaatst: di apr 19, 2005 22:04
door Michel
Je zuigerveren hebben geen invloed op je oliedruk hoor.
Klopt, da's olieVERBRUIK
Nee, m'n vraag is niet bij welke druk 't lampje gaat branden, m'n vraag is: stel dat je stationair toerental te laag is, HOE laag is het, wanneer 't lampje MAG gaan branden, maw, wanneer is de de druk ongeveer ECHT te laag (zonder dat er iets moet schelen met de motor) - 500 rpm, 600 rpm, nog lager ?). moelijk te verwoorden soms, op zo'n forum

ik bedoel een auto waar niks aan scheelt, en je brengt diens rpm terug tot een veel te lage waarde, dan gaat 't lichte OOK branden.
ik denk in de volgende richting: kan het zijn dat ie TE diep in z'n toeren valt en dat daardoor 't lichtje even gaat branden ?
jep, ENKEL bij warme motor ! en enkel als ie net terug loopt. daarna is 't meteen over(maar belangrijk: bij koude motor maakt ie ook die toerenval niet omdat zijn toerental dan iets hoger ligt)
10 w 40 (de voorgeschreven waarde dus)
RE: oliedruk 33
Geplaatst: di apr 19, 2005 22:14
door @lfa@lgra
Ah: Alleen warm dus.(Wel "verse olie he???)
Bij pakweg 700 toeren is het niet gebruikelijk dat je lampje al brandt.
In jouw geval is het moelijk om daar meteen conclusies uit te trekken. Het KAN nl best zijn dat je zender zelf de oorzaak is. Zeker weten doe je dit alleen door de druk daarwerkelijk bij de daarbij gegeven toerentallen te meten. Regel een goede meter en bepaal de waarde tov de minimum waarden. zit je daar duidelijk onder dan kan dat duiden op: Lagerslijtage en/of oliepompslijtage. (meestal combinatie). Je kunt het leven van je blokje dan nog rekken door bijvoorbeeld op een 15W50 over te stappen (als je GEEN hydraulische klepstoters hebt tenminste)
Maar: Je hebt nog een ander zendertje zei je., dus gewoon ff proberen.daarna verder kijken
Tis iig in jouw geval geen storing in je bedrading, want die oliedrukzender is gewoon een aan- uit-schakelaar, dus dat werkt wel...

RE: oliedruk 33
Geplaatst: di apr 19, 2005 22:18
door Koen
33 type 3: dus hydraulische klepstoters.
Is die 15w50 dan echt te dik voor die klepstoters?
Re: RE: oliedruk 33
Geplaatst: di apr 19, 2005 22:22
door Michel
(als je GEEN hydraulische klepstoters hebt tenminste)
heb ik (in dit geval helaas) wel !
Maar: Je hebt nog een ander zendertje zei je., dus gewoon ff proberen.daarna verder kijken
Ga ik doen ! ik post de bevindingen wel !

en indien negatief scoor ik me wel een drukmeter ! en heb hier nog reserve blokkie klaarliggen ook, dus alles kan, niks moet !
Thanks voor de raad in alle geval !
RE: oliedruk 33
Geplaatst: di apr 19, 2005 22:26
door Michel
maar eigenlijk......lagers / oliepomp bij 150.000 km ?
moet ie toch behoorlijk afgetrapt geweest zijn

RE: oliedruk 33
Geplaatst: di apr 19, 2005 22:28
door @lfa@lgra
METEN =
WETEN.....
Ja nog even over die "Verse" olie. Als de olie er al langere tijd inzit is deze vaak door gebruik (veelal brandstof) dunner geworden. Dit bevorderd motorslijtage en ook een lagere oliedruk(Dit merkt je echter pas als je blok niet meer al te fris in het lagerwerk zit.)
Of je blok na 150 DKM versleten is?? Ik ben geen helderziende, maar het KAN natuurlijk wel..

RE: oliedruk 33
Geplaatst: di apr 19, 2005 22:30
door Michel
en daarna BLETEN (maar aangezien jullie geen "Bels" praten, valt mijn grapje hier in 't niets...

)
Re: RE: oliedruk 33
Geplaatst: di apr 19, 2005 22:36
door @lfa@lgra
en daarna BLETEN (maar aangezien jullie geen "Bels" praten, valt mijn grapje hier in 't niets...

)
Lijkt op Bleren, een soort Janken/huilen en dat doen we hier in het Forum cafe dan is het zo weer over...

RE: oliedruk 33
Geplaatst: di apr 19, 2005 22:44
door Michel
Bleten is idd. huilen
en 't was nieuwe olie (wij Belgen doen niet zo in tweedehands olie

)
RE: oliedruk 33
Geplaatst: wo apr 20, 2005 17:57
door Michel
Raar....volgens handboek hoort de oliedrukzender net boven 't oliefilter te zitten.....
bij mij zit daar dus een afdichtschroef. net zoals bij 't blok dat hier hier nog heb liggen.
(beide alfa control, mocht dat er iets mee te maken hebben ?)
Waar is dat kreng nu ?

RE: oliedruk 33
Geplaatst: wo apr 20, 2005 18:21
door Remco S
Dan zit de zender precies in het midden van je blok (Schuin voor de ontsteking)
1 draads aansluiting
RE: oliedruk 33
Geplaatst: wo apr 20, 2005 18:24
door Michel
die heb ik wel !

thanks