Pagina 1 van 2

Temperatuursensoren Bosch LE3-Jetronic 33

Geplaatst: do jan 03, 2008 17:39
door Rens 1.7QV
Tijdens een dagje wintersport ben ik erachter gekomen dat mijn 33 niet op benzine rijdt wanneer het koud is.

Starten op benzine gaat wel, niet in volle enthausiasme maar dat werkt nog. Alleen rijden is niet mogelijk en als die dan eenmaal op benzine is afgeslagen, dan is starten niet meer mogelijk. Lijkt wel of die verzuipt. Gelukkig deed die het wel op gas en het lukte zelfs om op gas starten..... Leve LPG :wink:. Pas als de koelwatermetertje wat uitgeslagen is kan ik weer op benzine rijden.

Maar het is toch wel prettig als het gewoon naar behoren werkt. Eerst heb ik wat stekkerverbindingen opgefrist, maar dat helpt niet. Daarna heb ik even de vraagbank erbij gepakt:

Afbeelding

nummer 3: koelvloeistoftemperatuursensor, zit links in zo'n voetje waar dan het inlaatspruitstuk opzit.
nummer 22: thermocontact koelvloeistoftemperatuur, zit rechts.

Maar wat is voor wat???
-Koelvloeistoftempertuursensor koudestartverrijking / metertje dashboard
-Thermocontact koelvloeistoftemperatuur is voor het lampje op het dashboard.

Maar kan nummer 3 zijn voor de koudestartverrijking en het metertje op het dashboard??? Klinkt niet logisch want aan het metertje is niks raars te merken. Bovendien is het maar een sensor met 1 aansluiting.....

Of zie ik nog een sensor over het oog?? Zit de sensor voor het koelwatermetertje in het dashboard ergens anders?? Ik heb geen andere sensor kunnen vinden....
Op gas rijdt die prima dus ik ga ervanuit dat de ontsteking en die luchtschuif voor stationair goed is.

RE: Temperatuursensoren Bosch LE3-Jetronic 33

Geplaatst: do jan 03, 2008 17:42
door Rens 1.7QV
Ah denk dat ik het antwoord al weet :x :oops:

Naar alle waarschijnlijk zullen ze de sensor van het dashboard metertje niet meergeven in het plaatje van de inspuiting... Dus dan zal nummer 3 wel voor de koudestartverrijking zijn... Zal hem morgen even doormeten. tsss bijna 18.00 uur en ben ik nog niet uitgeslapen..

Rens

RE: Temperatuursensoren Bosch LE3-Jetronic 33

Geplaatst: do jan 03, 2008 17:55
door cuoresportivo33
koudestartverrijking werkt normaal via een 2polige sensor volgens mij. dus zou nr 3 dan niet kunnen zijn.

de 1polige sensor is voor dashbord. tenminste bij de 16v, maar daar zitten de sensoren net wat anders.

je zou ff de 1 polige connector los kunnen trekken en tegen massa houden, dan moet je dashbordmeter uitslaan naar maximaal

RE: Temperatuursensoren Bosch LE3-Jetronic 33

Geplaatst: do jan 03, 2008 18:21
door Rens 1.7QV
Ja ik vind het ook niet logisch, dat er maar 1 aansluiting op zit.

Volgens de vraagbank zit de sensor voor het metertje in het dashboard rechts en dit is een tweepolige sensor, zie ik nu. Ik zal het morgen gewoon even proberen, moet wel achter te komen zijn welke voor het dashboardmetertje is :wink:. Er is al zo veel geschreven over 33 die moeilijk lopen als ze koud zijn, ik dacht misschien weet iemand het zo uit het hoofd.

Rens

RE: Temperatuursensoren Bosch LE3-Jetronic 33

Geplaatst: vr jan 04, 2008 13:06
door Rens 1.7QV
Even geprobeerd: nummer 3 is voor het metertje op het dashboard.

De andere koelwatersensor met de 2 polen heb ik gemeten en als de motor warm is dan geeft die wel een weerstand die overeenkomt met de waardes in de vraagbank. Dus die lijkt mij in orde, tenminste ik ga ervanuit dat ik niet de hele rance hoef te checken. Of kan het zijn dat de sensor als die koud is een compleet foute waarde geeft en als die warm is een goede?

Bedrading van de sensor maar eens checken.

Rens

Re: RE: Temperatuursensoren Bosch LE3-Jetronic 33

Geplaatst: vr jan 04, 2008 14:01
door cuoresportivo33

Of kan het zijn dat de sensor als die koud is een compleet foute waarde geeft en als die warm is een goede?

Rens
Ik heb al eens gehad dat koud de verkeerde waarde werd aangegeven en warm de juiste. Met name de weerstand bij koude motor is belangrijk bij jouw probleem omdat zich daar problemen voordoen. je zou eens met koude motor de weerstand moeten meten. zou nu ergens rond de 0 graden moeten liggen. als dat punt ook goed is zal de sensor wel o.k zijn.

Je zegt dat hij lijkt te verzuipen bij koude start. Bij koude start wordt het mengsel verrijkt. dit zou betekenen dat je sensor wel werkt en een rijker mengsel stuurt. Wellicht dat de extra zuurstof ontbreekt voor een goede ontbranding bij koude motor. heeft de 8v toevallig ook iets van een stationair regelmotor die meer zuurstof doorlaat bij koude motor? dan zou je dat nog even kunnen controleren

Re: RE: Temperatuursensoren Bosch LE3-Jetronic 33

Geplaatst: za jan 05, 2008 09:54
door Rob75
Dus die lijkt mij in orde, tenminste ik ga ervanuit dat ik niet de hele rance hoef te checken. Of kan het zijn dat de sensor als die koud is een compleet foute waarde geeft en als die warm is een goede?

Rens
Deze sensor is een halfgeleider met een negatieve temperatuurcoefficient, ofwel hoe warmer des te lager de weerstand. Grote kans dat de waarde bij warme motor gelijk is aan die bij koude motor. Je moet dus inderdaad een range checken.
Het zou ook het startgedrag verklaren.


Succes,

Rob.

RE: Temperatuursensoren Bosch LE3-Jetronic 33

Geplaatst: ma jan 07, 2008 12:52
door Rens 1.7QV
Waardes volgens de vraagbank:
bij 0 graden -> plus minus 5200 ohm
bij 20 graden -> plus minus 3000 ohm

Het is nu ongeveer 10 graden en de gemeten weerstandswaarde zit bij de 4000. De warme waarde kwam ook overeen, dus de sensor is goed. Ik heb hem voor de zekerheid nog gewisseld omdat ik er toch 2 had liggen, maar dat haalde dus idd niks uit.
Bekabeling van de sensor is ook goed, als ik de weerstand meet tussen de - pool van de accu en de aansluiting in de stekker voor het MM dan meet ik dezelfde waarde. Dus de computer krijgt het goede signaal binnen.

Alleen hij doet het niet goed, wie heeft er nog een tip?

RE: Temperatuursensoren Bosch LE3-Jetronic 33

Geplaatst: ma jan 07, 2008 13:11
door Rob75
Even een hele andere vraag:

Is het niet een Bosch MP3 installatie i.p.v. een LE3?

Volgens de boekjes hebben de type 3 1.7ie namelijk de MP3 installatie die ook nog werkt met een druksensor. Als die niet werkt dan gaat het ook niet helemaal goed.

Succes,

Rob

RE: Temperatuursensoren Bosch LE3-Jetronic 33

Geplaatst: ma jan 07, 2008 13:43
door Rens 1.7QV
Het is LE3, want in mijn 33 zit een lmm, de MP3 versie heeft die niet maar temperatuur- en druksensor. Daarnaast is bij mij het stationair toerental afstelbaar en bij een mp3 is dat niet mogelijk.

Re: RE: Temperatuursensoren Bosch LE3-Jetronic 33

Geplaatst: ma jan 07, 2008 13:52
door Rens 1.7QV
Goed lezen Rens je vergeet misschien iets belangrijks :wink: :

Je zegt dat hij lijkt te verzuipen bij koude start. Bij koude start wordt het mengsel verrijkt. dit zou betekenen dat je sensor wel werkt en een rijker mengsel stuurt. Wellicht dat de extra zuurstof ontbreekt voor een goede ontbranding bij koude motor. heeft de 8v toevallig ook iets van een stationair regelmotor die meer zuurstof doorlaat bij koude motor? dan zou je dat nog even kunnen controleren
Er zit een extra luchtschuif in zo'n 33. Is dit wat je bedoelt?? Ik heb eigenlijk geen flauw idee van de functie van dat ding. Ik dacht dat het iets was om het stationair toerental te regelen. Maar dat gebeurd met een stelschroef.

Rens

PS ik heb de search even gebruikt en dat is dus wel de moeite waard om dat ding te controleren 8-[ , hoe werkt dat ding precies?

RE: Temperatuursensoren Bosch LE3-Jetronic 33

Geplaatst: ma jan 07, 2008 18:19
door Rob75
Ik ben wat aan het zoeken gegaan naar de LE3.

Er zit maar 1 temperatuursensor op en dat is die van de koelvloeistof. Het lijkt mij dat ook de inlaatluchttemperatuur gemeten wordt, maar daar kan ik niets over vinden.

Blijft over de stationairregelaar (luchtomloopklep). Deze regelt het stationairtoerental bij de koude start. Wanneer de gasklep dicht staat op stationairniveau dan regelt de omloopschroef de hoeveelheid lucht die nodig is om het stationair toerental te regelen. Deze klepwordt aangestuurd door de ECU en kan meer/minder lucht doorlaten. De werking hiervan is alleen van invloed bij een koude motor.

Er staat in de werkplaatshandleiding een methode om deze te testen. Knijp de aanvoerslang van lucht naar de regelklep dicht bij koude motor (stationair) en het toerental zou moeten verlagen. Is er geen reactie, dan werkt de klep niet. Bij warme motor is er geen verschil.

Succes,

Rob

RE: Temperatuursensoren Bosch LE3-Jetronic 33

Geplaatst: di jan 08, 2008 13:36
door Rens 1.7QV
Luchttemperatuursensor werkt goed.

Echter die extra-luchtschuif werkt niet. Wanneer ik bij koude motor de slang dichtkneep gebeurde er niks, daarna heb ik de schuif verwijderd en er 12 volt op gezet en toen gebeurde er ook niks.

Rens

RE: Temperatuursensoren Bosch LE3-Jetronic 33

Geplaatst: di jan 08, 2008 20:27
door Jarno 1.3S
heey rens,
Zelfde proleem gehad met onze renault :oops: ..
Weet niet of het een magnetische klep is..maar een keer schoonmaken wilde bij ons wel helpen..

RE: Temperatuursensoren Bosch LE3-Jetronic 33

Geplaatst: wo jan 09, 2008 18:25
door Rens 1.7QV
tsssss :wink:

Heb hem nu schoongemaakt, voor zo ver dat mogelijk is want kan hem niet open maken, maar of die het nu beter doet 8-[ ??? Lijkt niks veranderd. Als ik nu een ander zoek 2e hands ofzo... Is zo'n klep dan ook te checken zonder dat je hem in de auto bouwt?? En zoja hoe?? Klopt het dat de stekker die aangesloten is de klep zelf niet bedient maar voor de verwarming is of zoiets?? Op een tekening van het electrisch schema lijkt een soort spiraal getekend te zijn.

Rens