henkj
Newbie
Newbie

Handremkabel AR75 vervangen..HOE???

za dec 29, 2007 17:45

Hallo,

Kan iemand mij uitleggen hoe ik een handremkabel moet vervangen en heeft er
iemand misschien een technische tekening van (handremkabel zit er namelijk
niet op.

Bedankt!!

Greets,Henk

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Handremkabel AR75 vervangen..HOE???

za dec 29, 2007 19:21

Normaal gesproken zou ik dus zeggen; oude eraf halen en nieuwe in omgekeerde volgorde monteren. Maar in dit geval wordt dat lastig, als je er niks op hebt zitten.

Als eerste moet je zorgen dat je alles compleet hebt. de hendel in de auto zal er wel gewoon inzitten maar bij de kabel horen nog wat deeltjes die je er niet bij krijgt als je een nieuwe koopt. Stelt niet zo heel veel voor dus de hobbyist lost ook dat wel op. wat je moet hebben is dus een kabel, een soort van bus met schroefdraad en een contramoer. En aan de kant van de hendel in de auto zit er een busje met een ring en een borgveer.

- auto omhoog zetten zodat je bij de bodem kunt komen, brug is makkelijkst.
- kabel over de linkeraandrijfas heenvoeren, met dat lange stuk draadeind aan de achterkant.
- kabel over de linkervoorkant van de bak heenvoeren de cardantunnel in.
- kabel aan de hendel bevestigen, wijst zichzelf eigenlijk.
- achterkant van de kabel ( lange stuk draadeind) door het oog op de hevel van de linker remklauw voeren.
- vervolgens door de gaten in de carrosserie naar en door het oog van de rechterremklauw voeren.
- de bus met schroefdraad erin op het stuk schroefdraad draaien ( heeft een halfronde uitsparing voor het oog van de remklauwhevel, die moet aan de binnenkant komen, dus als eerste erop draaien).
- kijken of de kabel goed ligt zonder rare knikken.
- de handrem afstellen.
- de contramoer erop draaien om verdraaien van de bus tegen te gaan.

als je van achter de auto kijkt loopt de kabel van de rechterremklauw via de linkerremklauw met een boog naar de linkervoorkant van de bak. Het stuk schroefdraad om af te tsellen zit dan dus aan de rechterkant.

Hoop dat het zo duidelijk is. Veel succes ermee.

Groeten Remco
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Handremkabel AR75 vervangen..HOE???

za dec 29, 2007 19:23

Persoonlijk vind ik het verwijderen van de oude kabel het ergste werk.... gaat bijna nooit fatsoenlijk los. :(

Vet dat stuk draadeind ook goed in met kopervet oid dat je er de volgende keer ook niet op hoeft te schelden. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”