Pagina 1 van 3
voorste donut vervangen 75 1.8IE
Geplaatst: do dec 27, 2007 14:25
door Bertoontje
weer een topic van me
Net de wagen nagelopen voor de APK. Hierbij zag ik dat de voorste donut door is. En met door heb ik het niet over een haarscheurtje maar echt een jaap van links naar rechts
Nu zit die donut als ik het goed heb tegen het vliegwiel op, in het staartstuk van de motor.
Is het zo dat je alleen de knalpijp...hoeft te lossen en vervolgens de donut loshalen en vervangen...of is dat te simpel gedacht?
RE: voorste donut vervangen 75 1.8IE
Geplaatst: do dec 27, 2007 14:27
door Bertoontje
Overige donuts zien er overigens nog redelijk uit... zitten wel kleine haarscheurtjes in maar oke...
Is het verstandig om ze allemaal in een keer te vervangen? mhhh is natuurlijk weer lastig om te beantwoorden realiseer ik me ... maar oke.
RE: voorste donut vervangen 75 1.8IE
Geplaatst: do dec 27, 2007 14:42
door AlfettaOwner
Als de andere twee nog goed zijn zou ik ze niet vervangen!
Voor het loshalen wel ff de stand van de cardanas tov startkrans aantekenen!
RE: voorste donut vervangen 75 1.8IE
Geplaatst: do dec 27, 2007 15:00
door Bertoontje
ja inderdaad merken zal ik zeker doen!
wat zou ik aan tijd ongeveer kwijt zijn? Heb niet het idee dat je hiermee in een uurtje mee klaar bent

RE: voorste donut vervangen 75 1.8IE
Geplaatst: do dec 27, 2007 15:07
door AlfettaOwner
Dat lijkt me ook niet
Heb je een luchtmoersleutel / luchtsnol dan gaat al veel sneller...zeker wat de voorste donut betreft is het een uitkomst!
RE: voorste donut vervangen 75 1.8IE
Geplaatst: do dec 27, 2007 15:10
door Bertoontje
nope die heb ik helaas niet
Als ie maar een beetje los gaat dan ben ik al tevreden

RE: voorste donut vervangen 75 1.8IE
Geplaatst: do dec 27, 2007 19:03
door bralfa
Donut kun je alleen vervangen als je de hele as ff eronder weg neemt.
RE: voorste donut vervangen 75 1.8IE
Geplaatst: do dec 27, 2007 20:32
door Bertoontje
dus... even op een rijtje:
-knalpijp eronderuit (middelste en achterstepot)
-asdelen merken (ook op vliegwiel en versnellingsbak)
-versnellingspook houder loshalen??
-hele as eruit trekken
.....om overal goed bij te komen moet dan ook de versnellingspookstang, of hoe moet ik hem noemen

los...ik neem aan van wel.
en hardy-schijf wisselen (de metalenband die op de hardy-schijf zit die moet er na montage toch vanaf?) de bus die hier zit kan blijven zitten neem ik aan.
zit ik dan een beetje goed?
RE: voorste donut vervangen 75 1.8IE
Geplaatst: do dec 27, 2007 20:50
door Bertoontje
lees net dat je ook nog de achterkant van de cilinderkop zou moeten "fixeren" met een houtblok ofzo.... dat het motorblok niet kan kantelen... weet iemand of dit een reeel probleem kan zijn?
phhhh damn ... dat gaat een redelijk grote klus worden als ik dat zo lees

RE: voorste donut vervangen 75 1.8IE
Geplaatst: do dec 27, 2007 21:30
door AlfettaOwner
Met een beetje pech moet het voorste uitlaatstuk ook los!
De draagbalk van de versnellingsbak mot los.
En idd de schakelstang in elk geval aan 1 kant!
Tis wat meer werk dan ff wisselen...................

Re: RE: voorste donut vervangen 75 1.8IE
Geplaatst: do dec 27, 2007 21:33
door Bertoontje
De draagbalk van de versnellingsbak mot los.
Tis wat meer werk dan ff wisselen...................

de draagbalk van de versnellingsbak ook? Maar dan komt de hele achterbrug los....of?
Phew....ik blijf me afvragen waarom dat ik graag alfa rij

en er ook nog graag aan sleutel

...wat doet dat virus toch met je....?!?!

RE: voorste donut vervangen 75 1.8IE
Geplaatst: do dec 27, 2007 21:35
door Bertoontje
nou ja los...is een beetje veel van het goede....... de bak moet dan gekantelt worden... da's wat ik bedoel

RE: voorste donut vervangen 75 1.8IE
Geplaatst: do dec 27, 2007 21:37
door jef 75
de eerste uitlaatbocht moet idd los, balkje onderaan ook,net als schakelmechanisme.
het verstandigste volgens mij is om de as te merken en dan vanaf het middenpunt uiteen halen,de tapeinden krijg je allemaal zo los,zodat je de rubber er tussenuit kan halen.
als dat gebeurt is kan je beginnen sleutelen aan de 3 moeren die op tapeinden zitten van het vliegwiel en kan je de as er zo uit trekken.
wat ook mogelijk is,is om de hele as eronderuit te halen,achteraan beginnen,maar daar heb ik mindere ervaringen mee,omdat je wat moet trekken en wringen ed aan de as(gevaarlijk ivm onbelans achteraf)
Edit,draagbalk versnellinsbak? dat is nieuw voor mij? (dat die los moet voor deze klus)
RE: voorste donut vervangen 75 1.8IE
Geplaatst: do dec 27, 2007 21:40
door Bertoontje
dat stemt me vrolijker

.... dan hoeft niet de hele as eruit... maar wel het lager wat daar zit...of verwissel ik nu een alfetta transaxel?
EDIT: kan me voorstellen dat je de draagbalk wel moet lossen als je de hele as eruit moet trekken.... aan de uiteinden zitten immers bussen als ik me niet vergis... en dna heb je dus ruimte nodig! Alleen het voorste deel verwijderen lijkt me meer voor de hand te liggen... maar oke...is de eerste keer dat ik dit voorste deel moet lossen. Achterste deel kan zonder de hele as eruit te halen... maar weet niet meer of het nodig is om de bak te laten kantelen (moest toen de versnellingsbak wisselen) maar als je de middelste donut eruit hebt.... dan moet dat lukken zonder de draagbalk te lossen!
RE: voorste donut vervangen 75 1.8IE
Geplaatst: vr dec 28, 2007 10:08
door bralfa
Het is toch echt vele malen makkelijker om de hele as te demonteren dan deze te splitsen.
De as onder de auto splitsen is het probleem niet. Maar om de as onder de auto weer in elkaar te zetten daarintegen wel.
In het middendeel zit een lagertje wat moeilijk te positioneren is. Beetje jammer om na een half uur pielen er achter te komen dat de complete as er toch onderuit moet...