Pagina 1 van 1

Kleppen stellen 75 1.8IE

Geplaatst: do dec 27, 2007 12:17
door Bertoontje
Ik heb even gezocht naar "kleppen stellen 75" Kom daar wel een topic over tegen maar er staat helaas niet beschreven hoe je dat nu het beste kunt uitvoeren.

Wie heeft er een goede handleiding en wie weet nog valkuilen en tips?

Ik wil dit voor de eerste keer doen. Als de motor koud is tikt er iets in de motor (ik neem aan een klep) bij warmte is het minder. Dus wil eerst de kleppen eens opmeten en verwacht wel dat dit het probleem zal zijn. De motor is 60000km geleden goed gereviseerd (dat wil zeggen zo'n beetje alles vernieuwd) Bij 50000 heb ik de kleppen opgemeten en zag er nog goed uit... een klep zat toen nog net binnen de waarde.

mijn werkwijze zou zijn:
koud checken:
Inlaat koud: 0,40-0,45 mm
Uitlaat koud : 0,45-0,50 mm
(kloppen deze waarden??)

-alle standen van poulie, ketting en nokkenassen merken voor een exacte terugzet actie
-spanner lossen
-veert van ketting lossen, en ketting op spanning houden zodat ie niet kan verschuiven en/of in het blok kan vallen
-nokkappen lossen en merken (zit hier nog een gewenste volgorde van lossen op?)
-nokkenassen verwijderen
-klepstoters verwijderen
-plaatjes vervangen waar nodig

en alles weer in omgekeerde volgorde terugzetten
-en alles weer opmeten

"problemen" die ik voorzie:
-hoe ik de nokkenas weer makkelijk terugzet.... immers ik zal waarschijnlijk een klep moeten indrukken met de nokkenas...?? Hoe kun je dat het beste aanpassen?
-hoe span je de ketting weer goed op?

Heb ik wat gemist?
Zijn er nog valkuilen waar je liever niet invalt?

RE: Kleppen stellen 75 1.8IE

Geplaatst: do dec 27, 2007 13:21
door Rob75
Zo te zien heb je de procedure bijna compleet:

- de nokkenassen hebben al mektekens die corresponderen met die op de lagerkappen.
- draai de krukas zodanig dat de merktekens op poelies en nokkenassen op BDP staan en de verbindingsschakel van de ketting tussen de nokkenaswielen zit.
- los de spanner dan en zet hem weer vast in ontspannen (ketting dan!) toestand.
- de nokkenaskappen hebben geen speciale volgorde. wat handig werkt is vanuit de middelste steeds alle kappen een ietsje gelijkmatig lossen
- terugplaatsen van de nokkenassen valt mee met de tegenwerking van de kleppen.
- het terugplaatsen van de ketting doe je vanuit de uitlaatkant. Eerst deze strak over het kettingwiel te leggen en daarna de ketting weer te verbinden en strak tussen de kettingwielen te zetten.
- daarna de spanner weer lossen en de ketting laten spannen.
- controleer alle merktekens
- draai de motor met de hand een paar slagen rond om te voelen of alles vrij draait.
- controleer de merktekens en monteer daarna pas het kleppendeksel.

Op de alfa75 register site staan de handleidingen voor de twinspark. Deze zjin nagenoeg gelijk. Je kunt ook die van de 155 8v gebruiken, het principe is identiek.

Succes,

Rob

Re: Kleppen stellen 75 1.8IE

Geplaatst: do dec 27, 2007 13:23
door Dottore M
-hoe ik de nokkenas weer makkelijk terugzet.... immers ik zal waarschijnlijk een klep moeten indrukken met de nokkenas...?? Hoe kun je dat het beste aanpassen?
-hoe span je de ketting weer goed op?
De nokkenas zal altijd wel 1 klepbeker indrukken, gewoon met beleid de kappen monteren lijkt mij de enige optie... de ketting span je op door de spanner los te gooien met het boutje voorop het blok (als je het kleppendeksel eraf hebt kan je de spanner denk ik net zien onder de ketting, wijst zich vanzelf), de veer in de spanner een handje te helpen met een grote schroevendraaier en weer vast te zetten.

RE: Kleppen stellen 75 1.8IE

Geplaatst: do dec 27, 2007 14:15
door ronald
En leg bij het loshalen van het verbindingsstukje van de ketting even een doekje onder de ketting zodat áls je iets laat vallen het niet in de motor valt. Let ook op de draairichting van het schakelstukje.

Als alles weer zit (weer klepspeling meten en merktekens controleren :wink: ) kun je de nokkenas tandwielen fijn afstellen door de boutjes los te draaien en dan de tandwielen te verdraaien ten opzichte van elkaar. Eéntje zit namelijk vast aan de nokkenas en ééntje niet. Let op: ik heb eens bij een vervuilde motor (beetje zwarte aanslag overal) het boutje afgedraaid en de vroegere modellen hadden ipv een borgmoertje een splitpennetje als borging wat er om vraagt om naar beneden te vallen... :oops:

RE: Kleppen stellen 75 1.8IE

Geplaatst: do dec 27, 2007 14:20
door Bertoontje
Thanks...ik denk wel dat ik het hiermee kan klaren...

Mhhh net de wagen even nagelopen voor de APK. Dacht dat ie aardig in orde was :shock: dus niet

remklauw rechtsachter lekt (was twee weken geleden, bij vervangen van een lekke remverdeler nog niet :twisted: )
En ik zag dat de voorste donut door is ...geen idee hoe ik die moet vervangen maar zal wel even een nieuw topic openen..anders gaat alles door elkaar lopen!! :D

Thanks voor de reacties!!

Re: RE: Kleppen stellen 75 1.8IE

Geplaatst: do dec 27, 2007 19:07
door bralfa
En leg bij het loshalen van het verbindingsstukje van de ketting even een doekje onder de ketting zodat áls je iets laat vallen het niet in de motor valt. Let ook op de draairichting van het schakelstukje.

Als alles weer zit (weer klepspeling meten en merktekens controleren :wink: ) kun je de nokkenas tandwielen fijn afstellen door de boutjes los te draaien en dan de tandwielen te verdraaien ten opzichte van elkaar. Eéntje zit namelijk vast aan de nokkenas en ééntje niet. Let op: ik heb eens bij een vervuilde motor (beetje zwarte aanslag overal) het boutje afgedraaid en de vroegere modellen hadden ipv een borgmoertje een splitpennetje als borging wat er om vraagt om naar beneden te vallen... :oops:

??? Ketting splitsen bij kleppen stellen??? Echt niet nodig hoor Ronald :wink:

RE: Kleppen stellen 75 1.8IE

Geplaatst: do dec 27, 2007 19:21
door ronald
Ik weet dat je de nokkenassen erook onder uit kan rollen maar ik doe het meestal zo, dan heb je geen gehannes met de ketting als hij eenmaal los is.