Pagina 1 van 2
demontage hoofdremcilinder 105
Geplaatst: di dec 25, 2007 10:23
door Pinin01
De hoofdremcilinder van mijn spider lekt, dus wil ik een revisiesetje monteren. Het is niet de eerste keer dat ik dit klusje uitvoer, maar wel bij 105. Ik had dus verwacht dat als ik de circlip met ring en keering demonteer, ik het binnenwerk zo uit de cilinder kon halen, niet dus!! Ergens wordt dit nog geblokeerd en ik zie niet waar....help. Overigens het boutje bovenop is ook losgehaald, dus dat is het niet.
En nu we toch aan het vragen zijn: Hoe krijg ik het reservoir los?
RE: demontage hoofdremcilinder 105
Geplaatst: di dec 25, 2007 10:40
door Bertoontje
Het reservoir zit vastegeklemt in de rubberen ringetjes...dus dat is voorzichtig lostrekken....of "wrikken" met een schroevendraaier oid.
Ik ben een tijdje geleden ook bezig geweest en ben zover gekomen als jij nu zegt. Ben er toen ook niet verder mee gegaan omdat bijna iedereen aanraadt om een nieuwe te komen. Intern schijnt er vaak ook iets te zijn uitgelopen waardoor een nieuw setje niet lang zou houden.
Maar als iemand weet hoe ie uit elkaar gaat...graag...ben toch wel benieuwd wat daar allemaal in zit
btw....fijne kerstdagen!!
RE: demontage hoofdremcilinder 105
Geplaatst: di dec 25, 2007 10:49
door patje1100
Pinin@ dat reservoir zit gewoon in de rubbers gedrukt.. WD40 ertussen spuiten en met beleid los wrikken.
Ik ga jouw topic aandachtig volgen.. Het is mij nog nooit gelukt om die HRC open te krijgen.. Van een 75 trouwens ook niet..
RE: demontage hoofdremcilinder 105
Geplaatst: di dec 25, 2007 10:50
door patje1100
nou, ik ben dus niet de enige
RE: demontage hoofdremcilinder 105
Geplaatst: di dec 25, 2007 11:15
door Pinin01
Opgelost! Ik ben soms gewoon te voorzichtig.
De uitstekende pen in de workmate, een flinke ruk eraan geven en het hele binnenwerk komt netjes los. Een revisiesetje van een tientje er in..
eccolo.

RE: demontage hoofdremcilinder 105
Geplaatst: di dec 25, 2007 11:25
door Bertoontje
ah kijk....dan ben ik ook altijd te voorzichtig geweest...
RE: demontage hoofdremcilinder 105
Geplaatst: di dec 25, 2007 14:29
door edwinvanpoeijer
Idd moet je niet te voorzichtig doen om het binnenwerk eruit te krijgen.
Ben benieuwd naar het resultaat, bij mij was de hrc na revisie nog zo lek als een zeef.
Uiteindelijk toch maar een nieuwe gehaald.
RE: demontage hoofdremcilinder 105
Geplaatst: di dec 25, 2007 21:19
door @lfa@lgra
Je hebt em waarschijnlijk nu "gemold"

. Tussen beide aansluitingen van je reservoir zit een boutje met een koprringetje eronder. Als je deze losdraait tik je het binnenwerk er simpel uit.
Alleen een revisieset gebruiken als je ABSOLUUT geen putjes of vreetsporen in de cilinder van je HRC kunt vinden.Honen?? Niet doen?? Dat werkt maar voor korte tijd. Gewoon een nieuwe kopen bij onregelmatigheden.
RE: demontage hoofdremcilinder 105
Geplaatst: di dec 25, 2007 22:33
door Pinin01
Nee ik heb hem niet gemold, het borgboutje had ik al verwijdert.
Zoals ik al had geschreven het is niet de eerste keer dat ik dit klusje uitvoer. In het verleden veelal met motoren, maar dat is in de basis het zelfde.
Ik weet dat de binnenkant van HRC piekfijn moet zijn, maar dat lijkt na inspectie geen probleem.
Inmiddels zijn de buitenkanten gespoten en zien er weer top uit, immers het oog wil ook wat.
RE: demontage hoofdremcilinder 105
Geplaatst: wo dec 26, 2007 08:49
door vV
hmm. ik hoop dat dit wat gaat worden. Heb in het verleden de nodige cylinders gereviseerd, maar er nooit lang plezier van gehad. EN gezien de nogal beperkte kosten van een nieuwe ...ik bespaar niet op de remmen in ieder geval.
succes, zo`n klusje is wel altijd goed voor voldoening als het werkt.
RE: demontage hoofdremcilinder 105
Geplaatst: wo dec 26, 2007 08:53
door Michel
't is een discussie die al veel gevoerd is, ik weet het, maar ik ben het 100% eens met bovenstaande spreker....
Re: RE: demontage hoofdremcilinder 105
Geplaatst: wo dec 26, 2007 09:38
door @lfa@lgra
hmm. ik hoop dat dit wat gaat worden. Heb in het verleden de nodige cylinders gereviseerd, maar er nooit lang plezier van gehad. EN gezien de nogal beperkte kosten van een nieuwe ...ik bespaar niet op de remmen in ieder geval.
succes, zo`n klusje is wel altijd goed voor voldoening als het werkt.
Beslissend is WANNEER je tot het vervangen van de cupjes overgaat. (Revisie vind ik altijd een te groot woord)
Als je de cups vervangt van een goedwerkende cilinder is dat
bijna altijd prima. Heb je al problemen met een remcilinder, ga dan bij de minste of geringste twijfel.meteen over tot vervanging.

RE: demontage hoofdremcilinder 105
Geplaatst: wo dec 26, 2007 12:59
door berlinista
vV en @@ :
Absoluut goed gezegd!
In het verleden al te vaak die dingen gereviseerd, om een week later toch maar een nieuwe te plaatsen.
Dat doe ik dus niet meer. Gewoon: NIEUW.
T zijn wel je remmen he.....
RE: demontage hoofdremcilinder 105
Geplaatst: wo dec 26, 2007 20:38
door DJ
Het reservoir kan je met beleid gewoon los trekken. De rubbers waar het reservoir in gedrukt zit zijn trouwens ook los nieuw te koop. Tenminste bij de remservice in Utrecht wel.
Hoofdremcilinder reviseren....tsja. Wat ik er van vind is eigenlijk al gezegd. Ik zeg niet dat het niet kan.
Maar gezien kosten van een nieuwe, risico's en gevolgen van falen van je hoofdremcilinder (ding heet niet voor nix HOOFD remcilinder) zou ik bij de geringste twijfel (zoals een niet op een nomale manier uit elkaar willen, agv van inlopen/slijt?) gelijk een nieuwe pakken.
Natuurlijk wel aardig om hem ff open te maken ter lering en vermaak voor je hem weg mieterd.
Wat heb je recent aan geld uitgegeven aan je auto uitgegeven tbv triviale zaken als emblemen, LM velgen, tapijtsets, hemelbekleding, net dashbord zonder scheurtjes, originele instructieboekjes? En wat kost een nieuwe hrc?
(NB ik weet niet of je dit gedaan hebt maar ter illustratie en ter overweging)
Gr,
DJ
RE: demontage hoofdremcilinder 105
Geplaatst: wo dec 26, 2007 20:48
door Pinin01
ok, boodschap is duidelijk, nieuw dus