Pagina 1 van 1

aansturing brandstofpomp 75 V6

Geplaatst: zo dec 23, 2007 12:39
door ravado
Ik ben bezig met de brandstofpomp maar ik vraag mij af of deze over het kontakt gestuurd wordt of dat er een signaal vanaf bv de dynamo of lhm komt?
Hoe werkt dat dan bij bv een ongeluk of als de motor afslaat dat de brandstofpomp dan ook afslaat?
Wie kan mij vertellen wat en hoe de brandstofpomp aanstuurt?

(het gaat hier om een 75 V6 maar volgens mij is een ie of Ts hetzelfde....)

RE: aansturing brandstofpomp 75 V6

Geplaatst: zo dec 23, 2007 14:00
door giuliettaevo
Bij een TS wordt de brandstofpomp via de luchtmassameter aangestuurd. Als de klep opn gaat opent deze ook een microschakelaar die de pomp inschakelt. de pomp loopt op contact dan dus niet, pas bij starten gaat de pomp lopen.

Meestal komt er van de motorkabelboom een draad af die naar het brandstofpomprelais gaat ( of er aal vandaan komt). Bij de TS en de 164 v6 is dat een roze draad.

Re: RE: aansturing brandstofpomp 75 V6

Geplaatst: zo dec 23, 2007 20:49
door ravado
Bij een TS wordt de brandstofpomp via de luchtmassameter aangestuurd. Als de klep opn gaat opent deze ook een microschakelaar die de pomp inschakelt. de pomp loopt op contact dan dus niet, pas bij starten gaat de pomp lopen.

Meestal komt er van de motorkabelboom een draad af die naar het brandstofpomprelais gaat ( of er aal vandaan komt). Bij de TS en de 164 v6 is dat een roze draad.
bij jetronic of motronic?

ik zit te denken om er gewoon een schakelaar tussen te zetten op de 12+

RE: aansturing brandstofpomp 75 V6

Geplaatst: zo dec 23, 2007 21:45
door giuliettaevo
Bij TS en 164 V6 heb je alleen Motronic... :wink: Jetronic werkt volgens mij ook op dezelfde manier.

Om veiligheidsredenen wordt de brandstofpomp meestal via een dergelijke constructie geschakeld. Als er dan een ongeluk gebeurt blijft de brandstof tenminste niet doorpompen. Bij jou zou dat met een losse schakelaar wel gebeuren... :(

Re: RE: aansturing brandstofpomp 75 V6

Geplaatst: ma dec 24, 2007 07:52
door ravado
Bij TS en 164 V6 heb je alleen Motronic... :wink: Jetronic werkt volgens mij ook op dezelfde manier.

Om veiligheidsredenen wordt de brandstofpomp meestal via een dergelijke constructie geschakeld. Als er dan een ongeluk gebeurt blijft de brandstof tenminste niet doorpompen. Bij jou zou dat met een losse schakelaar wel gebeuren... :(
ja pcies, dat is inderdaad een gevaar.... Ik heb net, van mijn broer :wink: , vernomen dat er in de draadboom een relais voor de brandstofpomp zit..... ff zoeken dus.... ik laat het nog weten.

RE: aansturing brandstofpomp 75 V6

Geplaatst: ma dec 24, 2007 09:51
door patje1100
pffff. je bent ook net zo eigenwijs als dat je groot bent he ? :wink:

Kom maar ff zoeken in mijn TS draadboom als je dat wilt.. Zoekt gemakkelijker dan in jouw auto.

ik zal je maar weer op weg helpen anders wordt het weer helemaal nix met je.

RE: aansturing brandstofpomp 75 V6

Geplaatst: ma dec 24, 2007 11:22
door ravado
:o mijn kabelboom ligt nog gewoon los dus dat is makkelijk zoeken.. volgens mij zit ie bij de ecu in de buurt.... komt allemaal goed...

RE: aansturing brandstofpomp 75 V6

Geplaatst: ma dec 24, 2007 12:17
door giuliettaevo
Brandstofpomprelais zit in dat rijtje van 4 relais op het schutbord bij een 75 TS. van de ts kabelboom gaan er een paar draden naar het dashboard toe (hangt van het type/ bouwjaar af hoeveel) de roze draad die hier bij zit is de plus voor de brandstofpomp...

RE: aansturing brandstofpomp 75 V6

Geplaatst: ma dec 24, 2007 12:21
door @lfa@lgra
Als beveiliging: Is het niet simpeler om er gewoon een "crash sensor" tussen te zetten. Die schakelaars zitten bij de meeste auto's onder de linkervoorstoel en kun je zo in het circuit van de brandstofpomp opnemen. :wink:

Re: RE: aansturing brandstofpomp 75 V6

Geplaatst: ma dec 24, 2007 12:26
door ravado
Als beveiliging: Is het niet simpeler om er gewoon een "crash sensor" tussen te zetten. Die schakelaars zitten bij de meeste auto's onder de linkervoorstoel en kun je zo in het circuit van de brandstofpomp opnemen. :wink:
dat heb ik nog nooit bij een 75 gezien.. hoe ziet dat eruit??

RE: aansturing brandstofpomp 75 V6

Geplaatst: ma dec 24, 2007 12:31
door @lfa@lgra
Kijk maar bij bv een 147, 156, nieuwere Fiat ed onder de stoel. ( En ws nog vele andere merken)

Is een simpele drukschakelaar met een rubberen drukknok ad bovenzijde. Bij een beetje aanrijding schakelt deze de brandstof pomp uit. (Dit is de knop die de bergers vaak indrukken, omdat de auto in eerste instantie niet start. :wink: )

Re: RE: aansturing brandstofpomp 75 V6

Geplaatst: ma dec 24, 2007 12:43
door ravado
Kijk maar bij bv een 147, 156 onder de stoel. ( En ws nog vele andere merken)
da's een Fiat! daarom hebben ze ook zoveel problemen..... :twisted:
Ik hoef geen crash sensor (die dingen geven vaak storingen, heb ik uit betrouwbare bron, dat wil ik niet...)
Ik ga voor de originele optie..... :wink:

(wel bedankt voor het meedenken @@ :thumbs: )

RE: aansturing brandstofpomp 75 V6

Geplaatst: ma dec 24, 2007 15:33
door gtv 105.21
een gtv6 heeft zoon schakelaar tegen het binnen scherm aan zitten.

misschien kun je die er tussen zetten als je niks anders hebt of het via org manier niet werk.

de gtv6 schakelaar heeft een aansluiting van twee kabelschoentjes dus makelijk in te bouwen.

Han

:twisted: