Pagina 1 van 2
Thermostaat
Geplaatst: wo dec 19, 2007 20:56
door 75 Savali
Kapotte thermostaat, wat heeft dit allemaal voor een gevolgen?
Want de motor komt nu niet boven de 70/80 graden, alleen bij stationair draaien.
Benzineverbruik?
Warmlopen?
Of valt het allemaal wel mee
Jullie mening a.u.b.
Ciao
RE: Thermostaat
Geplaatst: wo dec 19, 2007 20:58
door jef 75
thermostaat kapot is noodloop,meer inspuiting
maar er kan zoveel aan de hand zijn,als ie dicht blijft loopt je temperatuur te hoog op,blijft ie open,
kom je niet aan je ideale bedrijfstemperatuur
verder zo snel mogelijk vervangen(zou ik doen)
RE: Thermostaat
Geplaatst: wo dec 19, 2007 21:07
door giuliettaevo
Noodloop hoeft helemaal niet

, als de motor onder de 40 graden blijft kan deze hoogstens in de koudstartverrijking blijven hangen met een flinke toename in brandstofverbruik... Op de lange duur zeer slecht voor de cilinderbussen doordat je de oliefilm er als het ware afwast met de benzine.
Als de motor niet op temp komt ( alleen stationair) dan blijft de thermostaat open staan en zal de motor nooit warmlopen.
Gewoon vervangen dus, kost bijna niks en handig zelf te doen.
RE: Thermostaat
Geplaatst: wo dec 19, 2007 21:32
door ronald
Ik heb hem vandaag bij de 164 V6 vervangen, maar ik begreep dat de thermostaat voor de 75 V6 moeilijk te krijgen zou zijn?

RE: Thermostaat
Geplaatst: wo dec 19, 2007 21:48
door jef 75
http://www.atotzveilingen.com/item.php? ... 10aab88a71
ik ben niet zeker,maar als een ie of TS thermostaat ziet deze er niet uit.
RE: Thermostaat
Geplaatst: wo dec 19, 2007 21:51
door 75 Savali
Bedankt voor de reply's.
Waar zit dat ding eigenlijk (leek), kan ik hem ook zelf vervangen (zie.........leek)

RE: Thermostaat
Geplaatst: wo dec 19, 2007 21:59
door giuliettaevo
Volgens mij zijn die van de 164 en de 75 hetzelfde...
Thermostaat is makkelijk te vinden. volg de bovenste dikke slang van je radiateur af naar de motor toe. Bij de motor schuift de slang over een aluminium dekseltje heen dat met drie bouten vastzit. onder dit deksel zit de thermostaat. bovenin het deksel zit trouwens een bout voor het ontluchten, zit verder niks mee vast.
Werkplaatshandboek is heel handig voor de leken onder ons...
Heb er nog even over na zitten denken maar ik kan helemaal geen reden bedenken waarom het motormanagement in noodloop zou kunnen gaan van een defecte thermostaat, het is immers geen sensor oid die verbonden is met de ecu. Alleen als de motor veel te heet wordt zou ik me voor kunnen stellen dat de ecu denkt dat de temp.sensor defect is en dan het noodprogramma kiezen.
RE: Thermostaat
Geplaatst: wo dec 19, 2007 22:01
door jef 75
je moet je hoofd daarover niet breken hoor,ik kan het evengoed mis hebben
er zijn iig wel enkele ECU s die dit doen
Re: RE: Thermostaat
Geplaatst: wo dec 19, 2007 22:49
door Alessandro
Volgens mij zijn die van de 164 en de 75 hetzelfde...
Nee, die zijn gespiegeld zeg maar. Gezien vanaf het blok, wijst de slangaansluiting bij de 75 naar rechts, die van een 164 naar links.

RE: Thermostaat
Geplaatst: wo dec 19, 2007 22:54
door giuliettaevo
Zit de thermostaat aan het deksel vast dan? was ik vergeten..

Re: RE: Thermostaat
Geplaatst: wo dec 19, 2007 22:57
door Alessandro
Zit de thermostaat aan het deksel vast dan? was ik vergeten..

Ja, officieel wel. Geeft niks hoor.

RE: Thermostaat
Geplaatst: do dec 20, 2007 01:09
door Paulo
Je kan de thermostaat van een 164 wel gebruiken, alleen moet je de slang aanpassen, omdat die idd de andere kant op gaat.
Re: RE: Thermostaat
Geplaatst: do dec 20, 2007 02:03
door giulia-tom
thermostaat kapot is noodloop,
Niet - zou mooie boel worden....! Iedere koude start - Noodloop!
zorg voor een goede motortemperatuur, dus voor een werkende thermostaat. Inderdaad gaat dan het injectiesysteem zich aanpassen aan de temperatuur.
Thermostaat verdient zichzelf altijd terug! Want verbruik wordt zuiniger van een motor op temperatuur. Al kosten deze 60 euro, als je een heel thermostaathuis moet kopen...(155-156-164-166)
in geval voor een 75 ts....een schijntje!
BIj 156 heb ik er al een paar gehad (standaard vervangen na 6-7 jaar want allemaal kapot) die stationair niet meer wegvallen - in eerste instantie denk je aan de regelaar hiervoor. maar het vallen van toerental stationair reageert hier ook op. (natuurlijk in combi met de juiste inspuiting)
Re: RE: Thermostaat
Geplaatst: do dec 20, 2007 08:31
door ravado
nee dat is geen v6 thermostaat. weet niet waarvan wel maar iig geen v6
RE: Thermostaat
Geplaatst: do dec 20, 2007 09:16
door giulia-tom
164 ts ....en tevens 155 ts 8v