Pagina 1 van 1

Voorste Krukaskering vervangen van een Alfa R 2000 Berlina

Geplaatst: ma dec 17, 2007 21:56
door Stanley
Hallo Allemaal,

Vandaag ben ik een trotse bezitter geworden van een Alfa Romeo 2000 Berlina uit 1972.
Aan de auto zelf zit nog behoorlijk wat werk maar ik begin bij het lastigste namelijk de voorste krukaskering lekt.
Nu heb ik wel auto verstand, maar ik heb zelf nog nooit een alfa gehad.
Ik begrijp dat hij achter de aandrijf poelie zit.

Dat betekend dus Radiator ( incl vloeistof ) eruit.
Grill demonteren.

Nu begrijp ik dat je de poelie los kunt halen met een sleutel 32 of 34 ? (vraag1).
Maar wat ik daar achter krijg te zien weet ik eigenlijk niet vandaar dat ik ook deze vraag wil stellen :

Hoe ga ik nu verder te werk ?

Alvast bedankt.

RE: Voorste Krukaskering vervangen van een Alfa R 2000 Berli

Geplaatst: ma dec 17, 2007 22:01
door bralfa
Sleutel 36

Moer los, poelie eraf trekken, keerring wisselen en klaar.

RE: Voorste Krukaskering vervangen van een Alfa R 2000 Berli

Geplaatst: ma dec 17, 2007 22:05
door @lfa@lgra
Dop 36 zo uit het hoofd. maar: De bout waarmee die pully vast zit zit vaak echt onbehoorlijk vast !
Gebruikt een 3/4 duims wringijzer en een zeer degelijke dop om te beginnen. Even losmeppen is er echt niet bij.
Als je kans ziet de krukas met een speciaal blokkeer tooltje vast te zetten is dat een optie.
Met een luchtsleutel en veel geduld wil het wel eens lukken en deze methode geniet eigenlijk de voorkeur..

Het vervangen van de keerring zelf is dan een fluitje van een Eurocent. :wink:

RE: Voorste Krukaskering vervangen van een Alfa R 2000 Berli

Geplaatst: di dec 18, 2007 08:06
door Bertonebianco
Het is maat 36.
Ikzelf heb hem doorboord en een nieuwe erop gezet.
Als je hem doorboort is de spanning ervan af en tik je hem met een beitel los
Pas op dat je de draad niet raakt.

Eric

Re: RE: Voorste Krukaskering vervangen van een Alfa R 2000 B

Geplaatst: di dec 18, 2007 08:42
door ronald
Sleutel 36

Moer los, poelie eraf trekken, keerring wisselen en klaar.
Dit is echt een klusje wat inderdaad zo simpel lijkt.

Ervaring leert anders... :oops:

Je kunt er vaak niet zo lekker bij, die moer zit allejezus vast (beste is met een luchtsleutel..) en als dat niet lukt zoals Bertonebianco al zei, losboren. De oude keerring haal ik er meestal uit door er twee parkers in te draaien en hem er dan zo uit te trekken met een tang.

Succes! 8)

RE: Voorste Krukaskering vervangen van een Alfa R 2000 Berli

Geplaatst: wo dec 19, 2007 18:49
door Stanley
Hardstikke bedankt voor alle tips/trucs.
Nu moet ik alleen met de hand die moer 36 eraf halen. Dus ik heb geen bezit van luchtgereedschap.
Alleen ben ik bang als ik veel kracht zet ook het vliegwiel mee gaat draaien ?
En dan....... vliegwielvast zetten, krijgt die dan niet veel te lijden ?

RE: Voorste Krukaskering vervangen van een Alfa R 2000 Berli

Geplaatst: wo dec 19, 2007 18:52
door jef 75
vliegwiel ziet daar niet van af,anders zou je niet mogen starten ook.
er zijn truukjes om een starterkrans omgekeerd op het vliegwiel te zetten(blokkeren)
die moer 36 met de hand loskrijgen is een verdomde klus,als je ze zo loskrijgt heb je geluk,die moeren worden niet al te dikwijls gelost.

RE: Voorste Krukaskering vervangen van een Alfa R 2000 Berli

Geplaatst: wo dec 19, 2007 22:52
door Stanley
Moet de dynamo er ook uit ? Ik snap dat de fan er wel af moet........

RE: Voorste Krukaskering vervangen van een Alfa R 2000 Berli

Geplaatst: do dec 20, 2007 08:25
door bralfa
Fan hoeft er niet af, dynamo ook niet.

Re: RE: Voorste Krukaskering vervangen van een Alfa R 2000 B

Geplaatst: do dec 20, 2007 22:08
door Stanley
Fan hoeft er niet af, dynamo ook niet.
Kijk dat scheelt al weer een hele hoop, a.s. Zondag gaat het gebeuren.
Ik heb luchtgereedschap geregeld en een dop 36 (belachelijk groot trouwens).
Hopelijk is het lekken dan over !

Vandaag toch maar weer de oliepeil gechecked, er kon 1 liter bij !!!
Hij lekt het meest bij het rijden, want er komt meer olie uit bij het even stationairdraaien op de parkeerplaats.
Dan van het de hele nacht stilstaan.

Het is toch niet de carterpakking ?

Trouwens, het oliedruk metertje deed het van de week naar behoren (stationair 5-7 psi en bij 3000 toeren 40 psi).
Nu hangt hij bij stationair toerental vast op 40psi en bij 3000 toeren komt hij niet boven de 45psi.
Kan ik nu concluderen dat mijn sensor stuk is ? Of heeft dit met het koude weer te maken ?