Pagina 1 van 2
bevestigingsrubber versn.bak 105, en andere vraagjes
Geplaatst: za dec 08, 2007 21:54
door 164 Shark
Daar ik momenteel mijn spider aan het opknappen ben, en de motor er uit heb....
vraag ik me af.............
het staartstukrubber van de bak, volgens mij is deze niet helemaal fris meer
Wie kan mij vertellen of dit rubberblok aan vervanging toe is , is namelijk de eerste keer dat
ik een Nord uit elkaar ga schroeven ( olieverbruik is 1:600)

. En is dit staartrubber makkelijk te vervangen
Bak schakelt voor de rest prima {gereviseerd in 2005, door de vorige eigenaar), dus wordt alleen voorzien van een vers druklager (piept) en olie.
Ook zal ik de kop lichten voor verse klepseals, kleppen stellen, evt de zuigerspeling (veren) en de lagers (krukas) checken.
Misschien de kop nog "even" flowen............. dat bekijk ik nog wel
Zijn de vulplaatjes voor de klepspeling nog verkrijgbaar, of wordt dat moeilijk

Voor de rest..... haast heb ik er niet mee
Maar hoop de spider van de zomer weer rijdend met een lief spinnend motortje te hebben
Arie
RE: bevestigingsrubber versn.bak 105, en andere vraagjes
Geplaatst: zo dec 09, 2007 09:37
door berlinista
jo, voor dat 10tje of zo, douw er een nieuwe in, je hebt m er zo uitgetikt, stelt niks voor. Zit t weer lekker. Gewoon met een grote dop of bus eruit tikken, kalmpjes aan...
RE: bevestigingsrubber versn.bak 105, en andere vraagjes
Geplaatst: zo dec 09, 2007 11:23
door @lfa@lgra
Kijk; Dat zijn leuke klusjes als je de ruimte hebt.
Vulplaatjes kun je meestal nog wel krigen bij een Alfa dealer met enige staat van dienst. Bij zo'n "Fiat" man weeten ze niet eens wat een Nord is..
D plaatjes kun je ook gewoon in de gewenste maat bestellen bij de ons bekende leveranciers. "oude"plaatjes NOOIT weggooien, die komen bij de volgende klepstelpartij vast weer van pas.
Vergeet de keeringen ad voor en achterzijde van je blok ook niet te vernieuwen en controleer meteen de oliepomp en de distributieketting.
De onderste distributieketting zou ik zonder meer vervangen, alleen al omdat dit bij een ingebouwd blok erg lastig is.
Veel suuk6.
RE: bevestigingsrubber versn.bak 105, en andere vraagjes
Geplaatst: zo dec 09, 2007 12:00
door cor
Het 'gat' van die silentbus (nr. 10), moet aan de onderkant....Waarom ook weer is die silentbus excentrisch?

RE: bevestigingsrubber versn.bak 105, en andere vraagjes
Geplaatst: zo dec 09, 2007 12:01
door Ab
Hoi Hoi
ik zal eens zoeken ik moet namelijk nog een nieuwe hebben liggen
Ab
RE: bevestigingsrubber versn.bak 105, en andere vraagjes
Geplaatst: zo dec 09, 2007 15:44
door Ab
je heb pb
Ab
RE: bevestigingsrubber versn.bak 105, en andere vraagjes
Geplaatst: zo dec 09, 2007 17:07
door Pinin01
Wat Rik zegt, zo'n ding kost 16.62 bij Prins, dus die zou ik altijd vervangen.
Ik heb een pers, die mag je wel gebruiken tis alleen wat ver rijden

Zonder gekheid zo'n rubber is er met een stukje buis van een diameter die iets kleiner is dan de bus gemakkelijk er uit te tikken. Wel rustig aan en met beleid doen.
Overigens ga ik ook dat rubber vervangen, en dat is bijna aan de beurt.
RE: bevestigingsrubber versn.bak 105, en andere vraagjes
Geplaatst: zo dec 09, 2007 23:03
door 164 Shark
kleine update............ vandaag even lekker gehobby'd
versnellingsbak eraf....................... en jawel , druklager bijna overleden, wordt dus nieuw.
klepdeksel eraf ........................
blokje "gewassen"...................
Na het "wassen" de kop eraf.........................
En toen had ik even genoeg gedaan vandaag.
Bedankt voor de wijze woorden hierboven en de broodnodige info
Arie
RE: bevestigingsrubber versn.bak 105, en andere vraagjes
Geplaatst: zo dec 09, 2007 23:06
door 164 Shark
Ab, je hebt PB terug

Re: RE: bevestigingsrubber versn.bak 105, en andere vraagjes
Geplaatst: zo dec 09, 2007 23:08
door 164 Shark
Wat Rik zegt, zo'n ding kost 16.62 bij Prins, dus die zou ik altijd vervangen.
Ik heb een pers, die mag je wel gebruiken tis alleen wat ver rijden

Zonder gekheid zo'n rubber is er met een stukje buis van een diameter die iets kleiner is dan de bus gemakkelijk er uit te tikken. Wel rustig aan en met beleid doen.
Overigens ga ik ook dat rubber vervangen, en dat is bijna aan de beurt.
2 uur sturen voor een persje....... dank je wel Erik
Gaat me allemaal wel lukken zonder jouw persje

RE: bevestigingsrubber versn.bak 105, en andere vraagjes
Geplaatst: ma dec 10, 2007 16:38
door thomfr
Hoi,
Ik meen mij te herinneren dat er ooit in het klaverblaadje of een ander Alfablad er een tekening gestaan heeft van een trekker voor het rubber aan de achterkant van de bak die eenvoudig zelf te bouwen was (ronde buis met een draadeind aan een zijde op een dwarsstuk gelast.
Heeft iemand deze tekening nog en kan deze scannen?
Ik wil binnenkort ook namelijk dit rubber vervangen.
Thom
RE: bevestigingsrubber versn.bak 105, en andere vraagjes
Geplaatst: ma dec 10, 2007 16:42
door Michel
@@ heeft ooit een mooie beschrijving gepost van hoe simpel een gereedschapje te fabriceren.
ps: is een omgebouwd 116 blok ?
Re: RE: bevestigingsrubber versn.bak 105, en andere vraagjes
Geplaatst: di dec 11, 2007 00:48
door 164 Shark
ps: is een omgebouwd 116 blok ?
Ik heb werkelijk geen idee wat voor blok het is , alleen dat er op diverse plekken 2.0 staat.
Kan best zijn dat bij de ombouw naar carbs een heel ander blok erin gezet is, ik heb de auto pas 1.5 jaar
Die ik zonder noemenswaardige problemen heerlijk heb kunnen rijden
Motornummer heb ik speciaal op de foto gezet, ik denk ......... dat hoor ik vanzelf wel
Zal eens moeten graven naar motornummers

RE: bevestigingsrubber versn.bak 105, en andere vraagjes
Geplaatst: di dec 11, 2007 11:19
door Michel
Het is is idd een 116 blok (uit een Giulietta, Alfetta, noem maar op)
Duidelijk te zien aan de peilstok aan uitlaatzijde. Verder niks ergs hoor, ik heb ook een 116 blok in m'n Bertone, vandaar dat ik 't herkende.
RE: bevestigingsrubber versn.bak 105, en andere vraagjes
Geplaatst: wo dec 12, 2007 20:52
door edwinvanpoeijer
Zit de oliepijlstok bij oude spica injectie blokken niet altijd aan de uitlaatzijde?
In mijn Spider is dat ook het geval en volgens mij is daar geen ander blok in gegaan, er is nl ook geen aansluiting
voor de mechanische benzinepomp. Er is door een van de vorige eigenaren wel een carb inlaatspruitstuk en europese uitlaatspruitstuk opgezet.
Het rubber van je versnellingsbak zou ik idd vervangen, vandaag bij de 105 workshop mijn ophangrubber gezien wat er precies hetzelfde uitzag
en er de oorzaak van was dat ik een flinke resonantie had omdat de bak omlaag hing.