Pagina 1 van 1
Navigatie Alfa 33
Geplaatst: do dec 06, 2007 21:39
door Guus007
Ik wil een navigatie setje(pioneer) inbouwen in mijn Alfa 33, nu moet ik een draad(rijsnelheidssignaal) verbinden met de snelheidsdetectiecircuit van de auto maar ik kan die draad niet vinden. Wie kan mij helpen???
Guus
RE: Navigatie Alfa 33
Geplaatst: do dec 06, 2007 21:55
door mafkees
volgens mij is de teller in een 33 mechanisch en heeft geen puls draad.....
RE: Navigatie Alfa 33
Geplaatst: do dec 06, 2007 22:23
door Thijs-arnhem
Nee hoor, snelheidsmeter is elektronisch. Zou alleen niet weten welke draad.
RE: Navigatie Alfa 33
Geplaatst: do dec 06, 2007 22:39
door giuliettaevo
stekker zit in de bak en heeft twee draden... Zit een soort van plastic dop met draden aan de bovenkant van de versnellingsbak. Aan de passagierskant langs de centrale motorsteun ( grote bout boven de motor) omlaag voelen en je hebt hem.
Weet alleen niet of je dat moet hebben, heb nul ervaring met navigatiesystemen. Gewoon een wegenkaart en de informatieborden bij het begin van de bebouwde kom zijn genoeg voor mij...
Succes ermee!
RE: Navigatie Alfa 33
Geplaatst: vr dec 07, 2007 06:43
door Alfistzmeer
waar heeft die navigatie dat voor nodig dan?
GPS werkt toch gewoon met een signaal die vanaf jou gps apparaat in contact staat met de satelliet, daardoor kan je software jou lokaliseren en "volgen" op de kaart, snelheid e.d berekent de software ook aan de hand van deze verbinding
RE: Navigatie Alfa 33
Geplaatst: vr dec 07, 2007 09:20
door hoornstra
Hoi Guus,
Snelheids signaal zit in de klokunit 3 polige stekker groene draad
Gr Jan
Re: RE: Navigatie Alfa 33
Geplaatst: vr dec 07, 2007 11:13
door Stef33
waar heeft die navigatie dat voor nodig dan?
GPS werkt toch gewoon met een signaal die vanaf jou gps apparaat in contact staat met de satelliet, daardoor kan je software jou lokaliseren en "volgen" op de kaart, snelheid e.d berekent de software ook aan de hand van deze verbinding
Ja, zo werkt dat bij een normale GPS. De vraagsteller zal echter wel een GPS met "dead reckoning" hebben. Zo'n GPS kan met het snelheidssignaal en een kompas/gyro de positie blijven volgen ookal valt het GPS signaal weg. Heel handig als je een tunnel in rijdt of in de stand tussen hoge bebouwing of in het bos etc.
Re: RE: Navigatie Alfa 33
Geplaatst: vr dec 07, 2007 11:26
door Alfistzmeer
waar heeft die navigatie dat voor nodig dan?
GPS werkt toch gewoon met een signaal die vanaf jou gps apparaat in contact staat met de satelliet, daardoor kan je software jou lokaliseren en "volgen" op de kaart, snelheid e.d berekent de software ook aan de hand van deze verbinding
Ja, zo werkt dat bij een normale GPS. De vraagsteller zal echter wel een GPS met "dead reckoning" hebben. Zo'n GPS kan met het snelheidssignaal en een kompas/gyro de positie blijven volgen ookal valt het GPS signaal weg. Heel handig als je een tunnel in rijdt of in de stand tussen hoge bebouwing of in het bos etc.
weer wat geleerd!
Re: RE: Navigatie Alfa 33
Geplaatst: vr dec 07, 2007 11:37
door Alessandro
stekker zit in de bak en heeft twee draden... Zit een soort van plastic dop met draden aan de bovenkant van de versnellingsbak. Aan de passagierskant langs de centrale motorsteun ( grote bout boven de motor) omlaag voelen en je hebt hem.
Weet alleen niet of je dat moet hebben, heb nul ervaring met navigatiesystemen. Gewoon een wegenkaart en de informatieborden bij het begin van de bebouwde kom zijn genoeg voor mij...
Succes ermee!
Helemaal juist, geld ook voor mij.

De stekker ligt tussen kachel/aircoumit en accu.

RE: Navigatie Alfa 33
Geplaatst: vr dec 07, 2007 12:19
door Guus007
Bedankt voor jullie reactie's, als mijn auto volgende week terug is van het schadebedrijf

ga ik nog een keertje goed kijken of dat ik de groene draad kan vinden....
Nogmaals bedankt allemaal

RE: Navigatie Alfa 33
Geplaatst: vr dec 07, 2007 12:28
door chopmax
Jij ook al? Gaat lekker. Ik zou graag willen dat mensen stoppen op mij in te rijden.
Huidige score vier keer van me fiets, vier keer niet mijn fout. En gisteravond voor de derde keer in het verkeer uitgebreid kennis mogen maken met een andere bestuurder. Trouwens voor de dames op dit forum, de eerste keer dat ik aangereden wordt door een vrouw moet ik nog mee maken.
RE: Navigatie Alfa 33
Geplaatst: vr dec 07, 2007 17:33
door Robkg
Weet een ding met navigatie, ik heb het al heel veel gezien; je verleert het navigeren! Mensen die een poosje met navi rijden, kunnen na mijn ervaring niet of nouwelijks nog op een gewone kaart rijden, of hebben nouwelijks nog een idee hoe ze van Amsterdam naar Breda moeten zonder navigatie.
De prive-chauffeurs bij ons in het bedrijf mogen geen navigatie gebruiken tijdens het rijden, ze worden geacht de route uit hun hoofd te kennen en eventueel een stratenboek/kaart bij de hand te hebben. Want navigatie systemen kunnen kapot, het signaal kan wegvallen of de route is om wat voor een reden misschien niet rijdbaar, als een chauffeur dan niet in staat is om kaart te lezen, dan komt die nooit op tijd op de plaats van bestemimng.
Een navigatie systeem is leuk, ik heb er een, en gebruik em soms in steden waar ik onbekend ben of als ik ff niet meer weet waar ik precies zit. Maar vertrouwen doe ik op mijn kaarten en stratenboek (welke stukken goedkoper zijn als een navi).
Heb je trouwens meerdere auto's? Dan zou ik eerder voor een raam-navigatie ala Tom-tom kiezen, want die kan je makkelijk overzetten.
Re: RE: Navigatie Alfa 33
Geplaatst: vr dec 07, 2007 18:50
door Alfa33
Weet een ding met navigatie, ik heb het al heel veel gezien; je verleert het navigeren! Mensen die een poosje met navi rijden, kunnen na mijn ervaring niet of nouwelijks nog op een gewone kaart rijden, of hebben nouwelijks nog een idee hoe ze van Amsterdam naar Breda moeten zonder navigatie.
De prive-chauffeurs bij ons in het bedrijf mogen geen navigatie gebruiken tijdens het rijden, ze worden geacht de route uit hun hoofd te kennen en eventueel een stratenboek/kaart bij de hand te hebben. Want navigatie systemen kunnen kapot, het signaal kan wegvallen of de route is om wat voor een reden misschien niet rijdbaar, als een chauffeur dan niet in staat is om kaart te lezen, dan komt die nooit op tijd op de plaats van bestemimng.
Een navigatie systeem is leuk, ik heb er een, en gebruik em soms in steden waar ik onbekend ben of als ik ff niet meer weet waar ik precies zit. Maar vertrouwen doe ik op mijn kaarten en stratenboek (welke stukken goedkoper zijn als een navi).
Heb je trouwens meerdere auto's? Dan zou ik eerder voor een raam-navigatie ala Tom-tom kiezen, want die kan je makkelijk overzetten.
Vroeger was ik al even min onder de indruk van de navigatiekunsten van de gemiddelde bestuurder. Dus ik denk dat met de komst van navigatiehulpmiddelen de reistijd aanmerkelijk verkort is. Vind het vreemd dat er bij jullie bedrijf de chauffeurs geen navigatie mogen gebruiken

Zolang het als hulpmiddel gebruikt wordt die dus niet per definitie blindelings gevolgd dient te worden is er geen enkel bezwaar om een dergelijk systeem te gebruiken.
Je kan zeggen wat je wil, maar zonder navigatie zal de chauffeur de te rijden route toch zondermeer moeten voorbereiden, want elke route is vaak weer anders en hij kent vast niet elke weg in NL. Deze voorbereidingstijd krijgt de chauffeur niet betaald over het algemeen, ben zelf ook chauffeur geweest. Dus als je al die tijd nou eens zou kunnen besparen, kan je naar mijn idee best wel is een keer te laat aankomen met je klant. De kans dat je navigatie het niet meer doet is niet zo heel groot hoor...
Is kijken hoe snel de chauffeursbedrijven toch maar wel willen toestaan navigatie te gebruiken als alle voorbereidingstijd ineens wel vergoed moet worden.

Re: RE: Navigatie Alfa 33
Geplaatst: vr dec 07, 2007 19:21
door Robkg
Weet een ding met navigatie, ik heb het al heel veel gezien; je verleert het navigeren! Mensen die een poosje met navi rijden, kunnen na mijn ervaring niet of nouwelijks nog op een gewone kaart rijden, of hebben nouwelijks nog een idee hoe ze van Amsterdam naar Breda moeten zonder navigatie.
De prive-chauffeurs bij ons in het bedrijf mogen geen navigatie gebruiken tijdens het rijden, ze worden geacht de route uit hun hoofd te kennen en eventueel een stratenboek/kaart bij de hand te hebben. Want navigatie systemen kunnen kapot, het signaal kan wegvallen of de route is om wat voor een reden misschien niet rijdbaar, als een chauffeur dan niet in staat is om kaart te lezen, dan komt die nooit op tijd op de plaats van bestemimng.
Een navigatie systeem is leuk, ik heb er een, en gebruik em soms in steden waar ik onbekend ben of als ik ff niet meer weet waar ik precies zit. Maar vertrouwen doe ik op mijn kaarten en stratenboek (welke stukken goedkoper zijn als een navi).
Heb je trouwens meerdere auto's? Dan zou ik eerder voor een raam-navigatie ala Tom-tom kiezen, want die kan je makkelijk overzetten.
Vroeger was ik al even min onder de indruk van de navigatiekunsten van de gemiddelde bestuurder. Dus ik denk dat met de komst van navigatiehulpmiddelen de reistijd aanmerkelijk verkort is. Vind het vreemd dat er bij jullie bedrijf de chauffeurs geen navigatie mogen gebruiken

Zolang het als hulpmiddel gebruikt wordt die dus niet per definitie blindelings gevolgd dient te worden is er geen enkel bezwaar om een dergelijk systeem te gebruiken.
Je kan zeggen wat je wil, maar zonder navigatie zal de chauffeur de te rijden route toch zondermeer moeten voorbereiden, want elke route is vaak weer anders en hij kent vast niet elke weg in NL. Deze voorbereidingstijd krijgt de chauffeur niet betaald over het algemeen, ben zelf ook chauffeur geweest. Dus als je al die tijd nou eens zou kunnen besparen, kan je naar mijn idee best wel is een keer te laat aankomen met je klant. De kans dat je navigatie het niet meer doet is niet zo heel groot hoor...
Is kijken hoe snel de chauffeursbedrijven toch maar wel willen toestaan navigatie te gebruiken als alle voorbereidingstijd ineens wel vergoed moet worden.

Twee jaar geleden hielden we een test onder een groepje vaste chauffeurs, we lieten ze rijden in auto's waarbij vermeld stond dat er WEL navi in zat, maar deze zat er niet in (bewust), van de 30 chauffeurs hadden er zich maar 7 voorbereid. Van deze 30 hadden er maar 12 een kaart en/of stratenboek bij zich. Nu zijn dit standaard regels geworden bij ons. Ik heb in drie jaar tijd regelmatig meegemaakt dat de informatie op de opdracht niet correct was (bijv omdat er in een andere auto gereden moest worden) of dat de navigatie kapot/verouderd was. Als je je dan niet voorbereid hebt, sta je voor het blok, er wordt als chauffeur van jou verwacht dat je feilloos en op een paar minuten af, naar de plaats van bestemming kan rijden.
Uiteraard komt het wel eens voor dat er geen tijd is om voor te bereiden (spoed ritje) in zo'n geval (toen ging dus uiteraard die navi kapot en moest ik naar een onbekende locatie) kon ik gelukkig op mijn kennis en stratenboek vertrouwen.
Ik had trouwens de navigatie altijd aan staan tijdens het chauffeuren, om 1 hele belangrijke reden, de meeste moderne navigatie systemen, geven het aan als er een file op de route verschijnt, dit is kostbare informatie, zeker omdat de radio tijdens het chauffeuren meestal niet aan is, is de navi je enige bron voor file informatie (buiten ervaring uiteraard).