Pagina 1 van 1

Krakende bovenste draagarmen 156

Geplaatst: ma dec 03, 2007 16:06
door GTV
Iemand tips om het voorgoed op te lossen??
Ik heb ze al 2x vervangen, met kopervet gesmeerd, ook al met ate vet inelkaar gezet dat gaat allemaal een tijd goed maar uiteindelijk beginnen ze weer te kraken :evil:

RE: Krakende bovenste draagarmen 156

Geplaatst: ma dec 03, 2007 16:12
door Rogier156
Ik gebruik er teflon-spray van bison voor. Dat helpt meetal een week ok 2 tot 4 afhankelijk van het weer.
Maar is ook een tijdelijke oplossing... :?

RE: Krakende bovenste draagarmen 156

Geplaatst: ma dec 03, 2007 18:10
door Paliri
geleend van het 156 forum, mischien heb je er wat aan:

Meestal zijn de bouten van de bovenste draagarmen te vast aangedraaid. Wanneer je de fusé losmaakt van de bovenste draagarm met de verticale arm en je beweegt de bovenste draagarm op en neer, dan moet de bout meedraaien! m.a.w. niet té vast aangedraaid zijn. In het laatste geval gaat het hele zaakje wringen en levert het gekraak op!
Vet ertussen en klaar is kees.

Re: RE: Krakende bovenste draagarmen 156

Geplaatst: ma dec 03, 2007 20:18
door GTV
geleend van het 156 forum, mischien heb je er wat aan:

Meestal zijn de bouten van de bovenste draagarmen te vast aangedraaid. Wanneer je de fusé losmaakt van de bovenste draagarm met de verticale arm en je beweegt de bovenste draagarm op en neer, dan moet de bout meedraaien! m.a.w. niet té vast aangedraaid zijn. In het laatste geval gaat het hele zaakje wringen en levert het gekraak op!
Vet ertussen en klaar is kees.
Thanks :thumbs:
Helaas heb ik dat ook al geprobeerd :(

RE: Krakende bovenste draagarmen 156

Geplaatst: ma dec 03, 2007 21:50
door A-Repair
Klop niet dat verhaal van de bout die te vast zit. Tenminste als men de lange M10 bout bedoeld. De bout sluit de stalen bussen die in het alu armpje zitten axiaal op. Als de bout meedraaid met het bewegen vd arm draaid de bout dus in het alu gietstuk dat boven op de veerpoot zit. Vervolgens slijten die gaten en ook de vlakken waar de bussen tegen aan liggen. De bout moet wel degelijk vast zitten. (aanhaalmoment 50 Nm volgens Alfa). Feit is dat de armpjes vaak kraken bij droog weer. Bij regen komt er water in de rubber bussen en "smeert" deze bussen waardoor het gekraak weg is. Als de bussen geen speling hebben kun je de armen er onderuit halen en de bussen eruit persen en voorzien van vet. Neem vet dat goed waterbestendig is. Als de bussen al speling hebben vernieuw dan de arm en haal de bussen eruit om ze te "vetten". Sommige nieuwe armen zijn "per ongeluk" droog inelkaar gezet in de fabriek. De bussen zijn geen silent blocks zoals bij de onderste draagarmen, maar echte scharnierbussen die een behoorlijke beweging maken bij in- en uitveren. De constructie is vragen om problemen, de armen zitten direct in de "baan" van de voorwielen en krijgen water/zand/vuil/pekel te verwerken. Inspuiten met bv. WD 40 oid werkt tijdelijk, het gekraak komt snel weer terug.
Groeten, Arie

Re: RE: Krakende bovenste draagarmen 156

Geplaatst: ma dec 03, 2007 22:04
door GTV
Klop niet dat verhaal van de bout die te vast zit. Tenminste als men de lange M10 bout bedoeld. De bout sluit de stalen bussen die in het alu armpje zitten axiaal op. Als de bout meedraaid met het bewegen vd arm draaid de bout dus in het alu gietstuk dat boven op de veerpoot zit. Vervolgens slijten die gaten en ook de vlakken waar de bussen tegen aan liggen. De bout moet wel degelijk vast zitten. (aanhaalmoment 50 Nm volgens Alfa). Feit is dat de armpjes vaak kraken bij droog weer. Bij regen komt er water in de rubber bussen en "smeert" deze bussen waardoor het gekraak weg is. Als de bussen geen speling hebben kun je de armen er onderuit halen en de bussen eruit persen en voorzien van vet. Neem vet dat goed waterbestendig is. Als de bussen al speling hebben vernieuw dan de arm en haal de bussen eruit om ze te "vetten". Sommige nieuwe armen zijn "per ongeluk" droog inelkaar gezet in de fabriek. De bussen zijn geen silent blocks zoals bij de onderste draagarmen, maar echte scharnierbussen die een behoorlijke beweging maken bij in- en uitveren. De constructie is vragen om problemen, de armen zitten direct in de "baan" van de voorwielen en krijgen water/zand/vuil/pekel te verwerken. Inspuiten met bv. WD 40 oid werkt tijdelijk, het gekraak komt snel weer terug.
Groeten, Arie
Bedankt voor je verhaal.
Ik had het aanhaalmoment verlaagd, dus van loszitten was geen sprake.
Heb je wel al eens powerflex rubbers gebruikt??
Ik wou dat misschien eens proberen.

En idd het is een flutconstructie :evil:

RE: Krakende bovenste draagarmen 156

Geplaatst: ma dec 03, 2007 22:55
door giulia-tom
Ik lees niets over het vastzetten terwijl de arm in belaste toestand is ....Dat is zeker gebeurd toen de ophanging in uitgeveerde toestand was?? :?

RE: Krakende bovenste draagarmen 156

Geplaatst: di dec 04, 2007 08:55
door WhizzMan
Ik heb 2 collega's met 156s die ook last hebben van gekraak en gepiep. Wat moet ik ze nou vertellen? Nieuwe draagarmen, vet er tussen en elk (half) jaar die dingen uit elkaar voor nieuw vet?

RE: Krakende bovenste draagarmen 156

Geplaatst: di dec 04, 2007 09:22
door A-Repair
De bout vd alu arm hoeft niet vastgezet te worden met de auto op normale hoogte. De bus is geen silentblock waarbij de binnenbus en de buitenbus met rubber aan elkaar verbonden zijn. Sterker nog, je kan deze bout al vastzetten op de werkbank als je de armpjes aan het vernieuwen bent.
Aanhalen van verbindingen zoals de achterste reactiestangetjes van bv. 156/147 moet je wel doen met de auto op normale rijhoogte, anders komt er te veel spanning op de bussen waardoor ze eerder sneuvelen. Het is verder een mooie wielophanging die zorgt voor een strak sturende auto waar zelfs na 10 jaar nog heel wat auto's wat van kunnen leren. De uitvoering van sommige delen kan beter, maar dat hoort erbij. Dacht je nou echt dat er bij andere merken nooit wat is ? Kijk maar eens bij VAG/Opel/MB wat daar allemaal op de brug hangt aan soms erg jonge auto's met vette problemen.
Groeten, Arie

RE: Krakende bovenste draagarmen 156

Geplaatst: di dec 04, 2007 10:11
door jef 75
ze hadden die lange bout omgedraaid moeten plaatsen :wink:

RE: Krakende bovenste draagarmen 156

Geplaatst: di dec 04, 2007 11:05
door GTV
Constructie is goed nagebouwd van honda, die hebben dit al in de jaren 80 (en kraakt niet)
Ik heb ook niks gezegd over slecht sturen.

Ik heb div. klanten met 156's en allemaal zeuren ze hierover dus er is toch iets wat niet klopt!!??

RE: Krakende bovenste draagarmen 156

Geplaatst: di dec 04, 2007 11:20
door Maurizio
Het kraken komt zo te horen van het uiteindelijk droog lopen/draaien van de rubber over de bout?
Ken de constructie niet, maar is er niks te fabrieken met een glijlager rondom de M10 bout. Dan heb je de droge smering voorzien en voor levensduur zorgen met behulp van een carroseriering dat er geen spatwater en zooi bij kan oid?

ps powerflex zou kunnen helpen (werken altijd met een rvs bus wat in de rubber kan draaien met bijgeleverd vet). Echter water wat het vet wegspoelt in de buurt blijft funest.

RE: Krakende bovenste draagarmen 156

Geplaatst: di dec 04, 2007 11:50
door giulia-tom
@ Arie, je hebt helemaal gelijk mbt rijhoogte en achterste draagarmen/stabi's, echter dat doe ik voor ook....(overbodig hoogstwaarschijnlijk) maar heb zo'n 15 156ers in mijn bestand die het allemaal NIET doen.....Rara?? :wink:
Ik weet het: theoretische benadering slaat geen hout - maar toch....! :wink:

RE: Krakende bovenste draagarmen 156

Geplaatst: di dec 04, 2007 13:12
door A-Repair
Giulia Tom, als je de alu armpjes uit elkaar haalt op de werkbank, dan kun je zien dat de stalen bussen axiaal vastgetrokken worden met de lange M10 bout tegen de alu steun die boven op de veerpoot zit. Daarom moet deze bout vastzitten en niet los zoals ik hier ergens gelezen hebt. De rubber bussen zitten in de alu arm vast, deze bussen draaien om de stalen binnenbussen die dus stil staan. Vrijwel direkt na de introductie van de 156 kwamen er div. oplossingen voor het kraken, van vet uit de watersport (waterbestendig) tot aan gemodificeerde armen. Het komt zoals jij al aangeeft niet verschrikkelijk veel voor. Andere soorten bevestigingen moet je idd op rijhoogte aanhalen, denk aan verlagen vd auto. Dit is bv bij de 75 bij de bovenste armen die in het binnenscherm vastzitten, even de bout oplossen en weer vastzetten met de auto op de goede hoogte, dus niet op een 2 koloms brug waar de wielen vrij hangen. Groeten, Arie

RE: Krakende bovenste draagarmen 156

Geplaatst: di dec 04, 2007 16:14
door GiuliaCorse
Heb wel begrepen dat de auto wat tricky wordt als je deze rubbers vervangt door powerflex of pu bussen, heb er iets over gelezen op het 156 forum. Zal het even opzoeken als ik een uurtje tijd over heb :lol:
Zou op zich misschien wel een oplossing zijn.