Pagina 1 van 1

laadstroomlampje

Geplaatst: do nov 29, 2007 13:37
door mzwarte
Bij mijn alfa 156 brand het laadstroomlampje gedurende de eerste 5 minuten na starten. Ook ventilator ruitewissers etc werken dan niet. Heb de boel doorgemeten en de accu geeft 12 volt af en na starten zie je dit heel langzaam oplopen richting de 13,8 volt. Iemand enig idee waarom dit zo lang duurt? Toch dynamo of accu kapot? Na die 5 minuten werkt alles prima. Alleen in de regen best lastig zonder ruitewissers....

RE: laadstroomlampje

Geplaatst: do nov 29, 2007 14:30
door Robkg
De dynamo zou kapot kunnen zijn ja, of dat blokje wat op de dynamo zit, ben de naam ff kwijt, maar die maakt van wisselstroom (wat een dynamo produceert) gelijkstroom (wat een auto nodig heeft). Na het starten moet je eigenlijk meteen nadat de auto stationair draait 13,4 tot 14V moeten meten op de accu (verschilt per auto). Tijdens het starten mag het eigenlijk niet onder de 11,5V komen en met de auto van het contact rond de 12,5V maar NOOIT onder de 12V

RE: laadstroomlampje

Geplaatst: do nov 29, 2007 15:39
door giuliettaevo
Gelijkrichter?? :wink:

RE: laadstroomlampje

Geplaatst: do nov 29, 2007 15:47
door Andretti Molletti
Spanningsregelaar etcetc

RE: laadstroomlampje

Geplaatst: do dec 13, 2007 22:33
door Iwema
Brand het lampje ook als je het contact aan zet of gaat hij pas branden als de motor loopt?


Hugo

RE: laadstroomlampje

Geplaatst: ma dec 17, 2007 08:15
door mzwarte
Het lampje brand als het contact aan staat met de motor uit. Dit is dus gewoon goed. Alles is ook doorgemeten en ook prima. Het doet zich alleen voor na een dag stil staan en dan de eerste minuten. Heb niet zoveel zin om voor niets een accu of dynamo te kopen.

Re: RE: laadstroomlampje

Geplaatst: ma dec 17, 2007 11:05
door WhizzMan
Het lampje brand als het contact aan staat met de motor uit. Dit is dus gewoon goed. Alles is ook doorgemeten en ook prima. Het doet zich alleen voor na een dag stil staan en dan de eerste minuten. Heb niet zoveel zin om voor niets een accu of dynamo te kopen.
Ook een hele slechte accu zou geen reden moeten zijn om dat lampje te laten branden als de motor draait, zelfs als je bij draaiende motor je accu los trekt gaat dat lampje namelijk nog niet branden bij een "gezonde" auto. 99% kans dat je gelijkrichter en/of spanningsregelaar op je dynamo rot is, 1% kans dat het de bekabeling van je controlelampje is.

RE: laadstroomlampje

Geplaatst: ma dec 17, 2007 11:41
door Iwema
Omdat het lampje brand en dfe ventilator het ook niet doet zit er vermoedelijk een slechte verbinding in de kabelboom of het contactslot.

Het lampje gaat uit als er twee gelijke spanningen op de lamp staat.
Als er een overgangsweerstand in een deeel van de bedrading zit waar ook de voeding van ket lampje op staat dan zal het lampje niet met een gelijke spanning krijgen als de spanning welke van de dinamo naar het lampje gaat.
Het lamje zal dus oplichten.
Het meest voor de handliggende is een slecht contact tussen de + van de dinamo en accu of tussen de + van de accu en de rest van de electra.
Het kan ook de massa zijn maar dat lijk mij minder voor de hand liggen.

Succes met het zoeken.

Hugo
Iwema

RE: laadstroomlampje

Geplaatst: ma dec 17, 2007 11:59
door ravado
@Iwema: als het de bekabeling is, waarom dan alleen na een dag stilstand en alleen de eerste minuten?

RE: laadstroomlampje

Geplaatst: ma dec 17, 2007 12:03
door DJ
Mischien iets met warm worden en condens? Ik roep maar een mogelijkheid. Met bekabeling en stekkers (overgangsweerstanden) kan je van alles meemaken........

Gr,
DJ

Re: RE: laadstroomlampje

Geplaatst: ma dec 17, 2007 12:05
door ravado
Mischien iets met warm worden en condens? Ik roep maar een mogelijkheid. Met bekabeling en stekkers (overgangsweerstanden) kan je van alles meemaken........

Gr,
DJ
daar heb je wel een punt, had ik nog niet aangedacht.