Pagina 1 van 2
drukregelaar carb motor
Geplaatst: wo nov 28, 2007 15:17
door Maurizio
Heela peoples,
kreeg net een vreemd verhaal te horen.
De drukregelaar (ingebouwd in het brandstof filterhuis) bij de oude nords zou overbodig zijn
Een goede pomp zou voldoende zijn om een nord goed te laten lopen....
Mijn boeren verstand zegt dat dat ding juist voor een constante druk zorgt en de toerental afhankelijkheid van de pomp eruit haalt.
Saluti,
M
RE: drukregelaar carb motor
Geplaatst: wo nov 28, 2007 15:20
door bralfa
Regelaar is zeker nodig maurizio.
Zonder regelaar zullen de carbs overstromen....
RE: drukregelaar carb motor
Geplaatst: wo nov 28, 2007 15:22
door vV
het schijnt dat hij niet nodig is wanneer je pomp toevallig de goede druk levert. Ik heb hem er gewoon in overigens..
RE: drukregelaar carb motor
Geplaatst: wo nov 28, 2007 21:10
door Andretti Molletti
Normaliter is een drukregelaar niet nodig, ware het niet dat de pompen van Alfa behoorlijk wat druk kunnen leveren. Alfa heeft gekozen ivm de hoog vermogens motoren voor een te hoge opbrengst van de pomp om zo geen problemen bij het accelereren te krijgen. Het teveel aan druk wordt dan weg geregeld door de drukregelaar. Uitgaande druk is dacht ik iets van 0,2 bar overdruk, dus als je pomp dat leverd is een drukregelaar niet nodig. De ervaring leert wel dat een Alfa znder drukregelaar heel snel overlopende vlotterkamers kent omdat de druk domweg de naalden opendrukt.
Maar er zijn miljoenen autos met carbs die geen drukregelaar hebben, dus...
Wat Vv zegt zou zomaar kunnen kloppen, er zal best een verschil tussen de pomp ve 1300 enkele carb en een 2000 dopio carburatori zijn!
RE: drukregelaar carb motor
Geplaatst: wo nov 28, 2007 21:57
door bralfa
Tja moeilijke keuze hoor...
Die filterpot/reduceer zit standaard in je auto. Nieuw filtertje ergens tussen de 5 - 10 euro???
Gewoon bypassen joh leuk als je carbs lekker overlopen waardoor je een mooie motorbrand kunt krijgen....(is overigens nog nóóit gebeurd

)
Ik wist t wel

RE: drukregelaar carb motor
Geplaatst: wo nov 28, 2007 22:46
door TiTaTo
Hmm, mijn 75 carbs heeft (origineel) ook geen drukregelaar en geen brandstoffilter.
Nooit problemen mee gehad trouwens. Ik heb het wel altijd een beetje vreemd gevonden (vooral het ontbreken van een filter).
RE: drukregelaar carb motor
Geplaatst: do nov 29, 2007 19:26
door @lfa@lgra

Twee weken geleden de brandstofdruk gemeten. Ik heb een aantal metingen gedaan en kom steeds op 0.44 bar uit. Ik heb daar verder geen problemen mee maar ik kon de druk via de drukregelaar ook niet terugstellen. Tussentijds uiteraard de meter verwijderd om druk af te kunnen laten, maar de instelling gaf geen significante ( mooi woord he...

) wijziging te zien, nee zelfs geen enkele wijziging terwijl het membaam, de stelschroeb en het veertje wel degelijk gangbaar zijn.
RE: drukregelaar carb motor
Geplaatst: do nov 29, 2007 19:33
door Frits
Carbs hebben toch hun eigen benzine ´reservoir´ dat wordt bijgevuld dmv van een vlotter mechanisme.....?
De druk is dus niet van belang, zolang er maar voldoende benzine bijkomt bij volgas!
Nu heb ik een retourleiding in de 33, ik weet niet hoe het bij een Nord blok zit....
Re: RE: drukregelaar carb motor
Geplaatst: do nov 29, 2007 20:27
door Maurizio

Twee weken geleden de brandstofdruk gemeten. Ik heb een aantal metingen gedaan en kom steeds op 0.44 bar uit. Ik heb daar verder geen problemen mee maar ik kon de druk via de drukregelaar ook niet terugstellen. Tussentijds uiteraard de meter verwijderd om druk af te kunnen laten, maar de instelling gaf geen significante ( mooi woord he...

) wijziging te zien, nee zelfs geen enkele wijziging terwijl het membaam, de stelschroeb en het veertje wel degelijk gangbaar zijn.
In de naam van de wetenschap: Terug onder de kap jij en meten zonder druk regelaar
Nee, ik heb zelf geen geschikte drukmeter
@frits, een nord heeft geen retourleiding
Re: RE: drukregelaar carb motor
Geplaatst: do nov 29, 2007 20:37
door ravado
Carbs hebben toch hun eigen benzine ´reservoir´ dat wordt bijgevuld dmv van een vlotter mechanisme.....?
De druk is dus niet van belang, zolang er maar voldoende benzine bijkomt bij volgas!
Nu heb ik een retourleiding in de 33, ik weet niet hoe het bij een Nord blok zit....
bij teveel druk stroomt het over....
RE: drukregelaar carb motor
Geplaatst: do nov 29, 2007 21:08
door Dominic
Er is een elektrische pomp te koop die zelf de druk regelt. heb je ook geen retourleiding nodig.maar een filter is wel verstandig.
alublokjes en zand gaan niet zo goed samen.
een elektrisch pompje zorgt ook wel weer voor comfortabele start eigenschappen en als je heeeeeeel hard door de bocht gaat ook voor voldoende druk
Re: RE: drukregelaar carb motor
Geplaatst: do nov 29, 2007 22:45
door Frits
bij teveel druk stroomt het over....
Dus de vlotter zou dan niet goed afsluiten? Is gewoon een soort van ´wc´ regeling. Moet dan wel veel druk opstaan wil deze blijven ´lekken´
en als je heeeeeeel hard door de bocht gaat ook voor voldoende druk
Kun je dit uitleggen? Ik zie het verband niet...
RE: drukregelaar carb motor
Geplaatst: vr nov 30, 2007 00:08
door Andretti Molletti
Neem een buis van 3 meter en stop hem vol met water... de voorkant wijst in de richting van je voorkant-auto en je sluit een drukmetertje op het achterste uiteinde aan...
Dan neem je een benzine Alfa, ik herhaal BENZINE!! en accelereert zo snel mogelijk naar de 100km/u.
Wat denk je dat je drukmeter doet?
Juist en je pomp moet daar tegenin zuigen... of een elektrische pomp achterin er tegenaan pompen..
Don't under estimate de power of benzina Alfa's... I repeat Benzina!!
Waarom makkelijk als het moeilijk kan?
Re: RE: drukregelaar carb motor
Geplaatst: vr nov 30, 2007 10:15
door ravado
bij teveel druk stroomt het over....
Dus de vlotter zou dan niet goed afsluiten? Is gewoon een soort van ´wc´ regeling. Moet dan wel veel druk opstaan wil deze blijven ´lekken´
zo heel veel druk is daar niet voor nodig...hij gaat echt lekken...
RE: drukregelaar carb motor
Geplaatst: vr nov 30, 2007 13:28
door Andretti Molletti
Paar tiende overdruk en hij lekt al!