Pagina 1 van 3

ontsteking alfetta motronic

Geplaatst: di nov 27, 2007 21:38
door pe1ryx
heb vandaag ff naar de ontsteking gekeken enne niks dus geen vonk...wat is een logische volgorde van nakijken?
auto heeft jaren stilgestaan...

of toch maar conversie naar v6? :D

RE: ontsteking alfetta motronic

Geplaatst: di nov 27, 2007 22:44
door chu
ik zou eerst alles nakijken wat simpel is accu kabels bougies verdeler en zo de 'lijn' verder volgen tot de stekkers bedrading binnen misschien nog wel opmeten waar stroom allemaal loopt spanning is
want als je geen vonk hebt zou je motor ook niet lopen.
Als je lid bent van wegenwacht kan je die ook bellen :wink:

RE: ontsteking alfetta motronic

Geplaatst: di nov 27, 2007 23:13
door ravado
kijk eens naar de groene draad vanaf je ontsteking naar de module... is die wel aangesloten en onbeschadigd?
en anders misschien een konstante plus erop zetten??

RE: ontsteking alfetta motronic

Geplaatst: di nov 27, 2007 23:18
door giuliettaevo
Bij Motronic geeft de ecu een signaal aan de bobine wanneer te vonken. het belangrijkste is dus weten of dat signaal gegeven wordt... Dit kun je met een zgn scoop controleren. Als de injectoren wel brandstof inspuiten mag je ervan uitgaan dat je ook een signaal naar de bobine hebt.

Eerst kijken voor vonk op de bougie, vervolgens controleren of de bobinekabel vonkt op de massa, evt. bobine doormeten/ omruilen tegen een werkende.

Als je geen inspuiting en geen vonk hebt wordt het lastiger... BDP/toerental sensoren (2 stuks) willen wel eens problemen geven bij die oude Motronics... :? En dat zij nou net de belangrijkste sensoren. :(

Succes ermee!!

P.s. als je de Alfetta bij jou thuis hebt staan kan ik evt wel een keer meekijken mocht dat nodig zijn... :wink:

P.s.2. V6 ombouwen is altijd beter!! 8)

RE: ontsteking alfetta motronic

Geplaatst: di nov 27, 2007 23:23
door pe1ryx
ja alfetta staat thuis remco,mocht je mee willen kijken dan graag!!!!!!!!!!!

Re: RE: ontsteking alfetta motronic

Geplaatst: di nov 27, 2007 23:24
door GiuliaReis
Bij Motronic geeft de ecu een signaal aan de bobine wanneer te vonken. het belangrijkste is dus weten of dat signaal gegeven wordt... Dit kun je met een zgn scoop controleren. )
Hum, dan moet je toerenteller toch reageren, signaal is volgens mij rechtstreeks vd bobine afgetapt toch?
Ken het beestje niet, vandaar :wink:

Re: RE: ontsteking alfetta motronic

Geplaatst: di nov 27, 2007 23:36
door ravado
kijk eens naar de groene draad vanaf je ontsteking naar de module... is die wel aangesloten en onbeschadigd?
en anders misschien een konstante plus erop zetten??

oops :oops: sorry, lees net Motronic.... die heeft een ecu die aanstuurt, zoals reeds verteld.... dan kan mijn verhaal de zolder op :wink:

RE: ontsteking alfetta motronic

Geplaatst: di nov 27, 2007 23:55
door giulia-tom
Ook handig is als je toch bezig bent - alle stekkers in de motorruimte even te controleren - cleanen en bijvoorbeeld in de WD40 weer terugmonteren...

Doe dit ook bij de zekeringkast, erg belangrijk bij stilstaande QO's, liefst voordat circuits eigen "banen" gaan maken, deze kunnen eea verpesten (overbelasting op delen waar jij dat niet wilt en later meer moeite moet doen voor het herstel) Goede massa is al een hele verademing voor de iewat rijk uitgeruste QO - helemaal rond het dashboard.

geloof mij - DOEN ! :thumbs:

RE: ontsteking alfetta motronic

Geplaatst: wo nov 28, 2007 00:22
door Andretti Molletti
Motronic op een Alfetta??

L-jetronic zeker?

RE: ontsteking alfetta motronic

Geplaatst: wo nov 28, 2007 00:23
door yuri 75 V6
Nee, volgens mij is die 2-liter echt Motronic. L-jet zat bij Alfa toch alleen op de V6-en en de 1.8TB?

RE: ontsteking alfetta motronic

Geplaatst: wo nov 28, 2007 00:25
door Andretti Molletti
Werd wel motronic genoemd, maar ik vraag me af hoeveel motronic dat eigenlijk is??
Als het toerental binnenkomt via en de BDP en de bobine... lijkt me sterk?
Heeft de Alfetta Motronic een opzichzelf staande ontsteking?

RE: ontsteking alfetta motronic

Geplaatst: wo nov 28, 2007 06:48
door pe1ryx
het is echt een motronic! staat ook duidelijk op de ECU.
zie een sensor op de nokkenas zitten?toerentalsensor?bdp sensor zie ik zo 123 niet.
mischien is het beter de boel gewoon eerst te strippen want dat moet toch en het idee van starten voor de uitbouw vergeten..
had wel graag ff de motor willen horen lopen maarre...moet daar niet te veel tijd in verliezen ,als ik de boel losgooi maak ik alles automatisch schoon en op orde.

RE: ontsteking alfetta motronic

Geplaatst: wo nov 28, 2007 07:11
door yuri 75 V6
Sensor op de nokkenas, is dat niet 'gewoon' de versteller? Voor zover ik weet hebben alleen nieuwere auto's met een DIS-ontsteking een nokkenassensor nodig om te weten in welke slag de cilinders zijn.

Als het echt een Motronic is moet er toch echt een BDP-sensor zijn (misschien ten overvloede: tandkrans op de krukaspoelie, en daar wijst dan een sensor naartoe, dat is 'm)

RE: ontsteking alfetta motronic

Geplaatst: wo nov 28, 2007 08:16
door WhizzMan
Zit er dan niet een twinspark blok in? In dat geval moeten we hier uit gaan van een 75TS opstelling. Wat foto's zullen veel onduidelijkheid wegnemen.

RE: ontsteking alfetta motronic

Geplaatst: wo nov 28, 2007 08:17
door yuri 75 V6
Alfetta is single-spark.