Pagina 1 van 2

afstellen distributie riem cq ontsteking alfa gtv6

Geplaatst: za nov 24, 2007 18:21
door alfa_gtv6
ik ben bezig met men project van men alfa gtv 6 uit 84,

Nu heb ik er nieuwe bougies ingezet, en wou ik de onsteking, cq ditributie gaan controleren maar ik kan de punten niet vinden die op het blok horen te staan evenals de de punten op de ontsteking.

weet iemand waar ik moet zoeken? of heeft er iemand een schema ?


Alvast bedankt.


(meer info over mijn project:)
alfa gtv 6

RE: afstellen distributie riem cq ontsteking alfa gtv6

Geplaatst: za nov 24, 2007 20:05
door yuri 75 V6
In het verdelerhuis zit een kerfje, waar de rotor naar toe moet wijzen (komt overeen met cilinder 1 op BDP). De krukaspoelie heeft als het goed is een groef, en als je die niet kunt vinden kun je natuurlijk bougie 1 eruitdraaien en met een meetklok het BDP bepalen. Je nokkenassen kun je het beste op tijd zetten door de kleppendeksels te lichten. In de nokkenassen zitten kerfjes die tegenover merkjes in de lagerkap (2e of 3e) moeten zitten. In de plastic deksels die over de distributie komen zitten misschien ook 'pijltjes' die op merktekens op de nokkenastandwielen kunnen wijzen voor een quick reference, maar dat is niet bij alle kappen zo en is ook minder nauwkeurig.

succes!

Re: RE: afstellen distributie riem cq ontsteking alfa gtv6

Geplaatst: zo nov 25, 2007 00:50
door Alessandro
In de plastic deksels die over de distributie komen zitten misschien ook 'pijltjes' die op merktekens op de nokkenastandwielen kunnen wijzen voor een quick reference, maar dat is niet bij alle kappen zo en is ook minder nauwkeurig.
Hoezo minder nauwkeurig? Je zit of goed of fout, (en dat zie echt wel, ook op de kappen) er valt verder niks af te stellen, dus van (on)nauwkeurigheid kan geen sprake zijn. :wink:

Re: RE: afstellen distributie riem cq ontsteking alfa gtv6

Geplaatst: zo nov 25, 2007 10:17
door alfa_gtv6
In het verdelerhuis zit een kerfje, waar de rotor naar toe moet wijzen (komt overeen met cilinder 1 op BDP). De krukaspoelie heeft als het goed is een groef, en als je die niet kunt vinden kun je natuurlijk bougie 1 eruitdraaien en met een meetklok het BDP bepalen. Je nokkenassen kun je het beste op tijd zetten door de kleppendeksels te lichten. In de nokkenassen zitten kerfjes die tegenover merkjes in de lagerkap (2e of 3e) moeten zitten. In de plastic deksels die over de distributie komen zitten misschien ook 'pijltjes' die op merktekens op de nokkenastandwielen kunnen wijzen voor een quick reference, maar dat is niet bij alle kappen zo en is ook minder nauwkeurig.

succes!

Er zitten wel merk punten op het rad van de nokkenas, maar idem niet op het kleppendeksel of blok direct te vinden. (zijn echter ook geen pijltjes maar een klein streepje).

ik heb al wel door dat bij deze motor als de snaar breekt de kleppen wel goed krom zijn. ik zal binnenkort de kleppen deksels los halen om daar te kijken naar merkpunten,

maar als iemand nog wat meer documentatie heeft over de ontsteking, want ik vind hier wel 1 streepje als merkpunt (op ontstekingshuis) maar niet op de rotor daar zie ik niet direct een streep op staan.

Re: RE: afstellen distributie riem cq ontsteking alfa gtv6

Geplaatst: zo nov 25, 2007 13:36
door roberto
want ik vind hier wel 1 streepje als merkpunt (op ontstekingshuis) maar niet op de rotor daar zie ik niet direct een streep op staan.

Klopt op de rotor staat geen enkel merkteken, als ie maar naar de eerste cylinder wijst indien de eerste cylinder in BDP staat. Dan is het goed.

Re: RE: afstellen distributie riem cq ontsteking alfa gtv6

Geplaatst: zo nov 25, 2007 15:25
door yuri 75 V6
In de plastic deksels die over de distributie komen zitten misschien ook 'pijltjes' die op merktekens op de nokkenastandwielen kunnen wijzen voor een quick reference, maar dat is niet bij alle kappen zo en is ook minder nauwkeurig.
Hoezo minder nauwkeurig? Je zit of goed of fout, (en dat zie echt wel, ook op de kappen) er valt verder niks af te stellen, dus van (on)nauwkeurigheid kan geen sprake zijn. :wink:
Is ook zo, maar ik gebruik de 'pijltjes' op de deksels alleen om te controleren of het OK is, niet om af te stellen. Want hoeveel moeite is het nou om de kleppendeksels te lichten? En dat is meteen een mooie gelegenheid om de klepspelingen te meten en de stoterbussen eens te bekijken, maar dat hoef ik jou niet te vertellen natuurlijk :wink:

RE: afstellen distributie riem cq ontsteking alfa gtv6

Geplaatst: zo nov 25, 2007 21:39
door giulia-tom
Je bent de distributie aan het controleren????

Volgens mij kom je daar alleen aan als je een wissel doet (tijdig!) Dus hop! Nieuw erop! :wink:
Over de spanner is hier al genoeg gezegd.....

Re: RE: afstellen distributie riem cq ontsteking alfa gtv6

Geplaatst: zo nov 25, 2007 23:51
door Alessandro
In de plastic deksels die over de distributie komen zitten misschien ook 'pijltjes' die op merktekens op de nokkenastandwielen kunnen wijzen voor een quick reference, maar dat is niet bij alle kappen zo en is ook minder nauwkeurig.
Hoezo minder nauwkeurig? Je zit of goed of fout, (en dat zie echt wel, ook op de kappen) er valt verder niks af te stellen, dus van (on)nauwkeurigheid kan geen sprake zijn. :wink:
Is ook zo, maar ik gebruik de 'pijltjes' op de deksels alleen om te controleren of het OK is, niet om af te stellen. Want hoeveel moeite is het nou om de kleppendeksels te lichten? En dat is meteen een mooie gelegenheid om de klepspelingen te meten en de stoterbussen eens te bekijken, maar dat hoef ik jou niet te vertellen natuurlijk :wink:
Je bedoelt deze:
Afbeelding :shock:

:lol: :wink:

Re: RE: afstellen distributie riem cq ontsteking alfa gtv6

Geplaatst: di nov 27, 2007 22:14
door alfa_gtv6
want ik vind hier wel 1 streepje als merkpunt (op ontstekingshuis) maar niet op de rotor daar zie ik niet direct een streep op staan.

Klopt op de rotor staat geen enkel merkteken, als ie maar naar de eerste cylinder wijst indien de eerste cylinder in BDP staat. Dan is het goed.

Ik heb men onsteking nu op tijd gezet, evenals de nokkenassen,

helaas wil het motortje nog niet lopen, mijn verwachting is dat hij geen compressie opbouwd, hij staat ook al 15 jaar stil dus op zich niet geheel verwonderlijk...

dit weekend maar proberen aan te slepen kijken of de kleppen weer ganbaar worden :twisted: cq zuigerveren mischien weer wat losser komen.

of als iemand anders een idee nog heeft :lol:

RE: afstellen distributie riem cq ontsteking alfa gtv6

Geplaatst: di nov 27, 2007 23:18
door yuri 75 V6
Benzinetoevoer is wel zeker goed?

Re: RE: afstellen distributie riem cq ontsteking alfa gtv6

Geplaatst: di nov 27, 2007 23:30
door ravado
want ik vind hier wel 1 streepje als merkpunt (op ontstekingshuis) maar niet op de rotor daar zie ik niet direct een streep op staan.

Klopt op de rotor staat geen enkel merkteken, als ie maar naar de eerste cylinder wijst indien de eerste cylinder in BDP staat. Dan is het goed.

Ik heb men onsteking nu op tijd gezet, evenals de nokkenassen,

helaas wil het motortje nog niet lopen, mijn verwachting is dat hij geen compressie opbouwd, hij staat ook al 15 jaar stil dus op zich niet geheel verwonderlijk...

dit weekend maar proberen aan te slepen kijken of de kleppen weer ganbaar worden :twisted: cq zuigerveren mischien weer wat losser komen.

of als iemand anders een idee nog heeft :lol:
als de boel vast zit dan gaat je blok niet rond. Als de zuigerveren vast zitten dan heb je veel overdruk maar het blok draait wel rond.
Ik zou, als ik jou was, testen:
- heb ik spanning op de accu?
- krijg ik een vonk op de bobine, verdelerkap, bougie?
- is er benzinetoevoer?
- heb ik compressie op alle cillinders?

Re: RE: afstellen distributie riem cq ontsteking alfa gtv6

Geplaatst: wo nov 28, 2007 08:07
door alfa_gtv6

Klopt op de rotor staat geen enkel merkteken, als ie maar naar de eerste cylinder wijst indien de eerste cylinder in BDP staat. Dan is het goed.

Ik heb men onsteking nu op tijd gezet, evenals de nokkenassen,

helaas wil het motortje nog niet lopen, mijn verwachting is dat hij geen compressie opbouwd, hij staat ook al 15 jaar stil dus op zich niet geheel verwonderlijk...

dit weekend maar proberen aan te slepen kijken of de kleppen weer ganbaar worden :twisted: cq zuigerveren mischien weer wat losser komen.

of als iemand anders een idee nog heeft :lol:


als de boel vast zit dan gaat je blok niet rond. Als de zuigerveren vast zitten dan heb je veel overdruk maar het blok draait wel rond.
Ik zou, als ik jou was, testen:
- heb ik spanning op de accu?
- krijg ik een vonk op de bobine, verdelerkap, bougie?
- is er benzinetoevoer?
- heb ik compressie op alle cillinders?
Hij vonkt , daar ben ik de halve week mee bezig geweest om erachter te komen of alles op tijd stond en waar de merk tekens zich bevonden...
er is benzine toevoer en er word ook geinjecteerd.
de accu zit genoeg power in want het blok gaat harstikke snel in de ronde tevens hoor je geen rare geluiden van kleppen.
het probleem zit hem er geloof ik in dat ik met 2 handen op men dooie gemak de aandrijf as in de ronde kan verzetten. (zuigerveren of toch kleppen die niet volledig afsluiten)

dij hij zit niet vast het blok wil goed rond maar bouwt schijnbaar geen druk genoeg op. :wink:

RE: afstellen distributie riem cq ontsteking alfa gtv6

Geplaatst: wo nov 28, 2007 09:40
door ravado
dus blijft mijn laatste vraag over: heb je op alle cillinders compressie?
ff meten dus...

Re: RE: afstellen distributie riem cq ontsteking alfa gtv6

Geplaatst: za dec 08, 2007 15:44
door alfa_gtv6
dus blijft mijn laatste vraag over: heb je op alle cillinders compressie?
ff meten dus...

Hij LOOPT!!! ... na een sleep ronde van 5 km vervolgens een compresie test uitgevoerd te hebben wou hij het eerst nog niet doen. 12 bar gaf de compressie test, maar toen zag ik nog ergens een massa draad van de ontsteking los had .. deze gemonteerd en ik stond versteld dat hijin 1 x aan pakte.!!

motortje wat 15 jaar stilgestaan heeft, starten en lopen is het nu.
:D

RE: afstellen distributie riem cq ontsteking alfa gtv6

Geplaatst: za dec 08, 2007 17:38
door ravado
12 bar is netjes voor een 15 jr. oud blokkie!
mooi dat het opgelost is! :thumbs: