Pagina 1 van 1
gas computer 164
Geplaatst: vr nov 23, 2007 07:44
door Emilio
Weet iemand waar alfa de vialle lpg computer verstopt heeft in een 164?
Bij mij ligt er een draadje los vermoed ik. Gisteravond bleek bij het starten van de wagen dat de benzine branstofpomp niet ingeschakeld wordt en de lpg install zelf het niet meet werkte.
Vorige week is de boel door de gasboer schoongemaakt... (if it ain't broken... don't fix it regel gebroken dus)
En heeft er iemand nog zo'n ding liggen?
Emile
RE: gas computer 164
Geplaatst: vr nov 23, 2007 07:59
door ravado
volg vanaf je verdamper (of heb jij lpi?) de elec.draadjes..... dan kom je wel bij de comp.uit. Waarschijnlijk ergens onderaan in de buurt van de bumper....
gewoon ff goed zoeken want elke inbouwer doet het weer op zijn eigen manier dus verschillende montageplekken...
RE: gas computer 164
Geplaatst: vr nov 23, 2007 10:16
door thomfr
Hoi,
Bij mijn 164 Super met Lpi hing de computer linksvoor, voor het voorwiel tegen het binnenspatbord, in de motorruimte (vrij laag). Die auto was vanaf nieuw voorzien van deze installatie.
Thom
RE: gas computer 164
Geplaatst: vr nov 23, 2007 13:12
door Andretti Molletti
Klopt Tom.
Ik heb wel de computer liggen, maar het zijn er twee.. computer en injectordriver. Heb je de zekeringen al gecheckt? (4 in een zwart doosje) en heb je spanning gemeten op je pomp?
Gaat het indicatielampje op je LPG schakelaar wel branden?
Fix it if it is broken!!!

RE: gas computer 164
Geplaatst: vr nov 23, 2007 16:44
door WhizzMan
Heb je LPi of heb je een verdamper? Er is nogal wat verschil tussen de 2 installaties namelijk....
Dre: jij hebt een 2.0 LPi computerset voor 8V? Als ik dat geweten had had ik echt weer een 155 2.0 8V gezocht op gas ipv een 16V.

RE: gas computer 164
Geplaatst: vr nov 23, 2007 17:05
door Andretti Molletti
Ik heb nog een halve installatie van een 8V
is in essentie ook niet anders dan de 16V hoor!
Maar Emile heeft LPi!! Das zeker!
OOOOOOOW en lees nu pas dat het de benzinepomp betreft!
Simpel Emile!
Dan heeft je gascomputer ook geen spanning, dat zie je door naar de gasschakelaar te kijken en die heeft geen spanning/ geeft geen licht.
Dus je benzineponprelais of je benzinepompzekering is stuk... simpel as that.
Check Check

RE: gas computer 164
Geplaatst: vr nov 23, 2007 20:15
door Emilio
Natuurlijk als eerste de zekering gechecked. Heel. Relais klikt, maar dat zegt niet veel. Na een bonk op de tank liep hij weer. Maar het lpg systeem deed het niet meer.
Dus of lpg + benzine pomp tegelijkertijd overleden, of het is 1 fout die beide beinvloed.
Ik ga voor de laatste. Benzine pomp wordt door de gascomputer geschakeld bij het rijden op gas. Tenminste, dat dacht ik. Mijn gok is dat het daar zit.
Normaal als ik de wagen op contact zet dan, gaat het gaslampje branden, na het starten knipperen en na het overschakelen vast branden.
Nu bij op contact zetten blijft hij uit. pas bij het starten gaat ie knipperen. Maar er gebeurt niks meer (qua starten dan)
pfffff, ellende!
Nu ik er over na denk, tijdens het starten met de klap op de tank, had de wagen ook spanning van de ANWB auto. Die zou een eventueel onwillig relais ook geholpen kunnen hebben... En dat zou dan weinig met de klap op de tank te maken hebben gehad. Dit scenario vind ik wel reeel.
RE: gas computer 164
Geplaatst: vr nov 23, 2007 23:06
door WhizzMan
Benzinepomp draait door, ook als je op gas rijdt als je tenminste op LPi rijdt. Je LPI computer heeft wel spanning hoor, die heeft eigen voedingslijnen, maar blijft in standby staan zolang je benzinepomp niet wordt aangestuurd. Ik gok het op een kapot relais wat wel klikt, maar geen spanning meer schakelt of een vuile zekeringvoet voor het relais van je benzinepomp. Dit is vaker een probleem bij LPI en 8V TS (tenminste op de 155). Ik heb het ook bij de hand gehad op mijn 155 8V op LPi. Je zit denk ik te ingewikkeld te denken hoor, je lpi hangt er naast, heeft eigen spanning en schakelt standby/werken met benzinepompspanning. Bij overschakelen op gas doet ie niets anders als de benzineinjectoren afschakelen en je ECU een paar weerstanden aanschakelen zodat die denkt dat er niets aan de hand is. Uiteraard spuit ie dan ook gas in, maar je ECU denkt nog dat je gewoon op benzine rijdt. het 2-computer LPi systeem voor 8V heeft een open-loop systeem boven 5000 toeren (op de 155 tenminste, weet niet of dat op de 164 anders is) en onder de 5000 toeren leest ie je lambda-sonde uit en corrigeert daar mee. Wat Dre ook al zegt, als het lampje op de benzine/lpg schakelaar niet aan wil en je hebt geen benzinedruk, dan is het de spanning richting je benzinepomp die er niet op komt, relais, zekering en voetjes goed nakijken is dan meestal de oplossing.
RE: gas computer 164
Geplaatst: zo nov 25, 2007 12:44
door Emilio
O.k. weer 1 stapje verder. Ik heb het relais even een tikje gegeven. Brandstof pomp werkt nu. Ook nog even er uit gehad en daarna bij het starten ging het lampje op de lpg schakelknop ouderwets even branden. Daarna weer uit. Ik heb nog geen test ritje kunnen maken om te kijken of LPg het weer doet. Dat komt straks.
RE: gas computer 164
Geplaatst: zo nov 25, 2007 15:29
door Emilio
Ritje gemaakt. Start perfect op benzine. als ik echter omschakel naar gas wilde hij heel heel even op gas. Dit lijkt overeen te komen met het even aangaan van het rode lampje.
Als ik het relais er uit trekt en even later weer terug zet, gaat het rode lampje op het gasknopje weer even branden bij het starten. Bij de volgende keren starten gebeurt dat niet meer (tot ik weer het relais er uit trek)
Raadsels, raadsels. Relais wellicht toch kapot.. Morgen een andere halen.
Re: RE: gas computer 164
Geplaatst: zo nov 25, 2007 15:37
door WhizzMan
Ritje gemaakt. Start perfect op benzine. als ik echter omschakel naar gas wilde hij heel heel even op gas. Dit lijkt overeen te komen met het even aangaan van het rode lampje.
Als ik het relais er uit trekt en even later weer terug zet, gaat het rode lampje op het gasknopje weer even branden bij het starten. Bij de volgende keren starten gebeurt dat niet meer (tot ik weer het relais er uit trek)
Raadsels, raadsels. Relais wellicht toch kapot.. Morgen een andere halen.
Het lijkt er op dat je gascomputer toch niet fris is of op 1 van de 2 kastjes geen spanning krijgt. Rode lampje is op benzine lopen, als dat gelijk uitgaat en je wagen loopt wel goed op benzine is of je hoofdspanning voor je LPIcomputer niet goed, of het draadje vanaf je benzinepompstroom naar je gascomputer (standby naar bedrijfsstand). Als dat allemaal in orde is ben ik bang dat je computer zelf stuk is.