Pagina 1 van 4

Helaas niet gelukt!!! (opstarten van de 33 Q4)

Geplaatst: wo apr 13, 2005 11:42
door Sergio
Gisteren had het de grote dag moeten zijn.... het voor het eerst opstarten van mijn 33 Q4 met de nieuwe (gereviseerde) motor.
Om het kort te hoduen, het is mislukt! :( De startmotor draait, de benzinepomp draait, met starthulp direct in de luchtinlaat slaat hij niet aan (af en toe een enkel plofje), compressie lijkt op het gehoor goed (nog nameten) en er is een vonk vanaf de bobine (wel nog op bougies nameten).
De vonk vanaf de bobine was wel erg zwak en al snel bleek ik (de Q4) in ieder geval een slechte massa te hebben. 10 Ohm gevonden op de massadraad van de accu naar de carrrosserie, maar warschijnlijk zijn er nog steeds massaproblemen.

Waar o waar kan ik de massapunten van de draadboom vinden? En dan specifiek van de electronica?

En, kan de oliepomp precies 180 graden gedraaid staan bij een boxer? (ik weet dat het bij een Kever kan...) Alle tips zijn welkom.

RE: Helaas niet gelukt!!! (opstarten van de 33 Q4)

Geplaatst: wo apr 13, 2005 12:43
door Rens 1.7QV
Om dat van die oliepomp te checken. Dan moet je even je motor draaien zodat het merkteken T op het vliegwiel bij het pijltje staat. Als je nu even je verdelerkap loshaalt kun je zien om de verdeler ook gericht staat op cilinder 1. Zoniet, dan zit er dus iets gedraaid. Staat die wel gericht op cilinder 1, dan zal die oliepomp niet verdraaid zitten denk ik

Als je de complete verdeler erafhaalt, en dan door het gat naar binnen kijkt zie je een gleuf zitten, daar valt de onderkant van de complete verdeler in. Die moet een hoek maken van volgens mij 20 graden, met de lijn van de rijrichting. Beetje lastig gezegd maar dat staat in ieder geval ook in het werkplaatshandboek als je dat hebt.

En kijk idd zoals je nog zegt of je bougies wel vonken.

succes ermee,

Rens

RE: Helaas niet gelukt!!! (opstarten van de 33 Q4)

Geplaatst: wo apr 13, 2005 18:49
door Huib
De massapunten zitten op het stripje bij de startmotor (twee M6 tapeindjes). Ik dacht dat de massa van de motronic kabelboom hier ook bij zit. Tevens wordt hier de 'startmassa' aangesloten, dus van het blok naar het schutbord (bij de kachel) en daar vandaan naar de minpool van de accu.

Mocht je pomp 180 graden verkeerd staan kun je dat opheffen door de bougiekabels te verwisselen lijkt me. Het onstekingstijdstip van de 16V wordt niet door de verdeler bepaald, je moet hem alleen zo afstellen dat de vonk precies over het midden van de rotor naar de kap springt. Ik dacht dat de pomp in meerdere stappen verkeerd kan staan, per tandje van de overbrenging tussen pomp en krukas.

Even voor het overzicht, je hebt 3 zaken nodig voor een draaiende motor:
- compressie: kun je meten
- brandstof: trek aan één kant de injectorrail los met de injectoren er nog aan. Even starten en je ziet zo of ze benzine spuiten. Daarnaast moet je het ook wel kunnen ruiken bij de uitlaat als je een tijdje hebt gestart
- ontsteking: trek even een kabel los en pak een ander bougietje en hou het tegen het blok tijdens het starten. Ik neem aan dat er nieuwe bougies in gegaan zijn, welk merk? Mijn 16V was met Golden Lodges erg gevoelig voor vetslaan, zo erg dat ik hem echt niet meer aan de praat kreeg. Na een hoop werk gehad te hebben om de bougies uit te bouwen en droog te maken bleek dit ook niet te helpen. Remedie was uiteindelijk een paar honder meter slepen met volgas en het relais van de brandstofpomp eruit. Zo werden de bougies als het ware 'drooggepompt'. Hierna het relais er weer in, starten en direct lopen.

Succes!

RE: Helaas niet gelukt!!! (opstarten van de 33 Q4)

Geplaatst: wo apr 13, 2005 19:26
door alfaromeo155
als ik het verhaal zo hoor heb ik het idee dat je onstekking niet op tijd staat. zou daar effe naar kijken.

RE: Helaas niet gelukt!!! (opstarten van de 33 Q4)

Geplaatst: di apr 19, 2005 22:48
door Sergio
Huib, ik denk dat je gelijk hebt met de stapjes waarin de pomp en dus ontsteking verkeerd kan staan... De rotor wijst op BDP naar links (de kant van cylinder 1) en een beetje richting het schutbord... dus niet richting cylinder 1 zoals Rens schrijft.. Dit zou dus een stapje verkeerd kunnen zijn.. ik heb een foto genomen maar geen locatie om deze online te zetten.
Ik neem aan dat dit dus betekent dat ik uilaatspruitstuk, olie, olicarter en oliepomp los moet gaan halen?...... balen....

Ps, weerstand over de massapunten is nu 0,7 ohm ipv 10ohm wat er eerst op zat.... ik heb de massakabel van de accu vervangen...

RE: Helaas niet gelukt!!! (opstarten van de 33 Q4)

Geplaatst: di apr 19, 2005 22:52
door Michel
als bij mijn 33 zuiger 1 einde compressie staat, wijst de rotor dezelfde richting uit. richting schutbord, laat ons zeggen, ongeveer naar de accu.
Dat klopt dus wel.

Re: RE: Helaas niet gelukt!!! (opstarten van de 33 Q4)

Geplaatst: wo apr 20, 2005 08:47
door reijnaje
ik heb een foto genomen maar geen locatie om deze online te zetten.
Ik heb denk ik nog wel wat ruimte op een van mijn gratis webruimtes, als je me de foto mailt kan ik hem wel ff online zetten. Ik dacht dat Dink ook ruimte had om foto's neer te zetten maar weet het adres van hem zo niet.

RE: Helaas niet gelukt!!! (opstarten van de 33 Q4)

Geplaatst: wo apr 20, 2005 08:55
door Huib
Kijk eerst even in de vraagbaak, daar staat een plaatje hoe het asje van de pomp moet staan. Kan je een hoop werk besparen...

RE: Helaas niet gelukt!!! (opstarten van de 33 Q4)

Geplaatst: wo apr 20, 2005 09:11
door jan bert
voor webspace om foto online te zetten:

http://www.upload.talk2.nl

dan kun je er zelf altijd bij!
groeten!

RE: Helaas niet gelukt!!! (opstarten van de 33 Q4)

Geplaatst: wo apr 20, 2005 09:59
door Sergio
Fotootje zal ik vanavond wel even plaatsen, en ik moet kijken of ik mijn vraagbaak terug kan vinden na de verhuizing...Maar ik denk dat ik weet waar ik hem kan vinden...

Een andere vraag: 0,7 Ohm, is dat nog veel voor de weerstand naar massa?

RE: Helaas niet gelukt!!! (opstarten van de 33 Q4)

Geplaatst: wo apr 20, 2005 13:50
door Sergio
Met wat hulp van Michel (bedankt!) met de foto van zijn rotorstand is het nu duidelijk, de rotor staat bij mijn 16v verkeerd! en wel ongeveer 90 graden verkeerd...
Huib, je hebt dus gelijk dat de rotor in meerder standen verkeerd kan staan....
Voor mij vervelend, want nu kan ik het uitlaatspruitstuk voor de tig-ste keer loshalen, het oliecarter verwijderen en de pomp gaan corrigeren....

Maarja, ik ben wel blij dat er een duidelijk aanwijsbare oorzaak is voor het niet starten.....
Toch maar het revisiebedrijf hier eens op aanspreken.....

RE: Helaas niet gelukt!!! (opstarten van de 33 Q4)

Geplaatst: wo apr 20, 2005 14:58
door Michel
zijn ze d'r misschien (onterecht) vanuit gegaan dat de rotor moet wijzen naar die cylinder die ie op dat moment ontsteking nodig heeft ? :?
toch een behoorlijke fout voor een revisiebedrijf hoor ! :shock:

RE: Helaas niet gelukt!!! (opstarten van de 33 Q4)

Geplaatst: wo apr 20, 2005 15:05
door Sergio
Nou, ik keek net in het wrekplaatshandboek, daar staat het wel juist in beschreven, maar op enkele pagina's staan zeer verwarrende plaatjes. Er wordt geschreven dt hij op BDP naar cylinder 1 moet wijzen, maar op de geplaatste tekening wijst hji naar de verkeerde kant!!
Ik was dus ook weer even in de war, maar zal er nu wel uit komen.

Re: RE: Helaas niet gelukt!!! (opstarten van de 33 Q4)

Geplaatst: wo apr 20, 2005 15:08
door Michel
Er wordt geschreven dt hij op BDP naar cylinder 1 moet wijzen
Da's dan toch fout wat ze schrijven ? of zit 't bij een 16V anders ?
hij wijst naar nummer 3 op mijn foto !

RE: Helaas niet gelukt!!! (opstarten van de 33 Q4)

Geplaatst: wo apr 20, 2005 15:42
door Sergio
Michel, volgens mij onstaat er nu verwarring, cylinder 1 is de cylinder naast de olievulbuis. op jouw foto wijst de roor hieernaartoe. Volgens mij noem jij dat cylinder 3.....

Juiste redenatie?

Hieronder de foto van de rotor van Michel (zijn motor dan...;))

Afbeelding