Pagina 1 van 1

benzine oldtimer motor en lood vervanging

Geplaatst: zo nov 11, 2007 16:43
door the phoenix
Ik heb een spider veloce van 1978 2l
Ik tank altijd euro 98+
Een garagist zei mij dat ik loodvervanging moest toevoegen elke keer als ik ging tanken. Dus ben eens gaan rond vragen.
Een andere zei mij dat dat alleen moest als ik soms in hoge toeren ga rijden. En een deerde zei dat dat helemaal niet moest.
Nu vraag ik het eens op het forum Moet je loodvervanging toevoegen of niet?

Mijn motor is pas juist gereviseerd dus wil wel weten wat het beste is voor mijn motorblokje :P :D

RE: benzine oldtimer motor en lood vervanging

Geplaatst: zo nov 11, 2007 17:14
door Paliri

RE: benzine oldtimer motor en lood vervanging

Geplaatst: zo nov 11, 2007 17:45
door Andretti Molletti
ik sluit me aan bij die " deerde" ;)

RE: benzine oldtimer motor en lood vervanging

Geplaatst: zo nov 11, 2007 17:50
door the phoenix
ok fel bedankt

Re: RE: benzine oldtimer motor en lood vervanging

Geplaatst: zo nov 11, 2007 20:51
door alfaromeocars
ok fel bedankt
Hier krijg je wel sneller een antwoord dan op www.clubquadrifoglio.be:wink:

Re: RE: benzine oldtimer motor en lood vervanging

Geplaatst: zo nov 11, 2007 21:30
door Andretti Molletti
ok fel bedankt
Hier krijg je wel sneller een antwoord dan op www.clubquadrifoglio.be:wink:
Ow....vandaar dat "fel" :mrgreen:

RE: benzine oldtimer motor en lood vervanging

Geplaatst: zo nov 11, 2007 22:02
door WhizzMan
Loodvervanging is voor auto's met gietijzeren koppen en geen geharde klepzittingen, nergens voor nodig dus. Mocht je blok/kop ooit gereviseerd worden, kan het geen kwaad om om "modern" spul te vragen voor klepgeleiders, kleppen en klepzittingen, dan gaat het nog langer mee dan wat je er nu in hebt zitten.

Re: RE: benzine oldtimer motor en lood vervanging

Geplaatst: zo nov 11, 2007 23:45
door Alessandro
Loodvervanging is voor auto's met gietijzeren koppen en geen geharde klepzittingen, nergens voor nodig dus. Mocht je blok/kop ooit gereviseerd worden, kan het geen kwaad om om "modern" spul te vragen voor klepgeleiders, kleppen en klepzittingen, dan gaat het nog langer mee dan wat je er nu in hebt zitten.
Bijna goed, ook auto's met lichtmetalen cilinderkoppen kunnen (te) zachte klepzittengen hebben. (o.a. bmw :lol: ) Ik dacht tot voor kort ook, dat motoren met lichtmetalen koppen en dus klepzetels, deze altijd ongestraft loodvrij konden lopen.......
volgens kenners is dit niet altijd het geval....... :wink:

Re: RE: benzine oldtimer motor en lood vervanging

Geplaatst: ma nov 12, 2007 19:02
door @lfa@lgra
Loodvervanging is voor auto's met gietijzeren koppen en geen geharde klepzittingen, nergens voor nodig dus. Mocht je blok/kop ooit gereviseerd worden, kan het geen kwaad om om "modern" spul te vragen voor klepgeleiders, kleppen en klepzittingen, dan gaat het nog langer mee dan wat je er nu in hebt zitten.
Onjuist. Juist bij gietijzeren koppen zonder stellietzitingen gaan de kleppen zonder lood "als boter" door je kop heen.
Bv de Taunussen en de Volvo's destijdswerden keurig op gas (is zelfde effect als ongelood) gezet zonder de kop te modificeren. Na pakweg 40 dkm kon er geen vloeitje meer tussen je stoters en je klepjes en pas dan werd de kop gelicht en werden er hardere klepzittingen gemonteerd.
De meeste Alu koppen hebben al geharde klepzittingen en zijn dus minder gevoelig voor inslag op loodvrij.(NIET allemaal dus)
Stelregel: Alles wat zonder klepproblemen op gas loopt kan ook net zo goed op loodvrij rijden. :wink:

Re: RE: benzine oldtimer motor en lood vervanging

Geplaatst: di nov 13, 2007 20:04
door the phoenix
ok fel bedankt
Hier krijg je wel sneller een antwoord dan op www.clubquadrifoglio.be:wink:
Is wel waar Maar hier zijn ook meer leden en geregistereerden