Pagina 1 van 3

1.8L turbo en wat erbij komt kijken

Geplaatst: za nov 10, 2007 21:34
door siegerdehaan89
Hoi Jongens,

even een wellicht simpele vraag van mijn kant. Gewoon iets waar ik benieuwd naar ben :wink: .

Heb dus een 2L nord op carbs op gas door middel van gasmengstukken en een simpele verdamper. Vorige week heb ik gereden met de blauwe Berlina 2000TS (oude van rik, staat tekoop op marktplaats) en was erg benieuwd naar watvoor gasinstallatie erin zat. Ben dus gaan kijken en wat bleek, een simpele verdamper met gasmengstuk!!! Had een injectie installatie verwacht. Ding reed serieus goed op gas (alhoewel hij wat laag stationair liep, wellicht vies stationair filtertje :wink: ) en hing goed aan het gas.

Dus... Als zo'n injectie motor op een simpele verdamper kan lopen, kan een turbomotor dat toch ook? Want, je zet een gasmengstuk voor de turboinlaat, waardoor je dus onderdruk krijgt in de verdamper, en de klep open gaat waardoor deze gas doorlaat. Dit wordt dus door een heel traject naar de inlaat gezogen, dus bij een backfire heb je misschien een probleem? Dat is dus waar ik vast loop.

Bij een backfire lijkt het me dat de klap de minste weerstand opzoekt en het daar gebeurt (Bij een Twinspark blok dus na de bocht van filter -> lmm (?) -> rubber deel, dat er dus kapot gaat bij backfire -> bocht..enz). Hoe is dit bij zo'n turbomotor? Klapt het luchtfilter van de turbo af bij een backfire, of blaas je heel de turbine ermee op? Ervanuit gaande dat er dus een verdamper gebruikt wordt, met een gasmengstuk tussen filter en turbo.

Gas injectie is de oplossing ja, maar wat mij betreft is het veel leuker (en handiger) om het simpel te houden, en dus een verdamper te gebruiken.


Ben benieuwd naar jullie reactie's, misschien zit ik wel heeeeeeeeeelemaal fout te denken :lol: :lol: .

Ga ik weer verder met klepjes stellen van mijn 2L nordje (heb de kop naast mijn toetsenbord op mijn slaapkamer 8) ), en wacht jullie reply's wel af.

Groetjes, Sieger.

RE: 1.8L turbo en wat erbij komt kijken

Geplaatst: za nov 10, 2007 21:38
door giuliettaevo
Moet kunnen, ik heb al heel wat Saab en Volvo turbo's op gas gezien...

Informeer eens bij een LPG inbouw station zou ik zeggen!

RE: 1.8L turbo en wat erbij komt kijken

Geplaatst: za nov 10, 2007 21:39
door siegerdehaan89
Maar ik neem aan dat die allemaal met injectie gas reden, en niet met een (wellicht te) simpele verdamper?

RE: 1.8L turbo en wat erbij komt kijken

Geplaatst: za nov 10, 2007 21:51
door giuliettaevo
Waren toch ook wel wat oudere auto's bij zoals volvo 240 turbo, geloof niet dat die al gasinjectie hadden.

Volgens mij moet het wel kunnen, weet alleen niet hoe. :? LPG is natuurlijk wel een leuke brandstof voor een turbo motor ivm de hoge klopvastheid. :D

RE: 1.8L turbo en wat erbij komt kijken

Geplaatst: za nov 10, 2007 22:10
door siegerdehaan89
Jaa, daarom!! ( :twisted: )

Alleen, tis dus niet alleen het gevaar van backfire, maar hoe zit het met de hogere temperatuur in de motor? Door op gas te rijden worden de interne temperaturen hoger, kan zon 'oud' turboblok als de 1.8L TB uit de 75 dat wel hebben? Ik denk dat het wel een voordeel is dat het koude gas door de hele inlaat (en turbo)stroomt, maar een groot voordeel...?


EDIT: Is er niet een speciaal 'ding' te krijgen, als backfire klep, dat de door de klap een of andere klep open gaat om zo geen schade aan de rest van de motor te krijgen? :idea:

RE: 1.8L turbo en wat erbij komt kijken

Geplaatst: za nov 10, 2007 22:30
door Andretti Molletti
Bij backfire wil je turbine de andere kant op draaien en breekt je as van je turbo in het ergste geval.. of een paar schoepen stuk..en/of de intercooler stuk en/of een partij schade waar je eng van wordt...
De koelende werking van de benzine ben je kwijt en de uitlaatgastemp van LPG is hoger..
Al bij al voor een hoog vermogen turbomotor linke soep... een volvo of saab op gas kan wel met standaard tubodruk (relatief laag).
Gas uit een verdamper is al verdampt en koelt niet meer.
LPi, vloeibare gas injectie is ideaal, koelt de inlaat en dat scheelt idd... alleen weer die hoge uitlaat temp..
Je moet met een EGT gaan rijden om dat goed in te stellen en daarnaast eigenlijk een moderne turbo nemen..
Maar het kan!!

RE: 1.8L turbo en wat erbij komt kijken

Geplaatst: za nov 10, 2007 22:32
door giuliettaevo
weer een droom vervlogen... :wink:

RE: 1.8L turbo en wat erbij komt kijken

Geplaatst: za nov 10, 2007 22:35
door Andretti Molletti
:jumping:

RE: 1.8L turbo en wat erbij komt kijken

Geplaatst: za nov 10, 2007 22:49
door siegerdehaan89
Hm,

moderne turbo.... Bedoel je alleen de turbo of ook het blok? Wat is volgens jou een moderne turbo? En E-G-T, wasda? Kwam op Exhaust Gas Technologies, maar wat houd het in??

RE: 1.8L turbo en wat erbij komt kijken

Geplaatst: za nov 10, 2007 22:58
door giuliettaevo
de eerste twee letters heb je goed. je mag door voor de koelkast.... :)

T = temperature... :wink:

dat wordt dus geen nieuwe koelkast.. :(

Denk dat Dre bedoelt dat je een nieuwer type blok moet hebben daarvoor, waarschijnlijk vooral een nieuwer type injectiesysteem/ lpi systeem. Modernere turbo kan natuurlijk ook, kunnen tegenwoordig meer temp aan als vroeger. Die Garrett T3 van een 75 Tb is echt een dinosaurus van een turbo. :oops:

RE: 1.8L turbo en wat erbij komt kijken

Geplaatst: za nov 10, 2007 23:07
door siegerdehaan89
Helaas zeg.... Had nog een koelkast nodig... :cry:


:lol:


Maar wat is de optie dan? Garrett T28 ofzo? :twisted:

Maar ik begrijp dus, dat het onbegonnen werk is om met een dergelijk blok als de 1.8L TB op gas te scheuren? Jammer.....

RE: 1.8L turbo en wat erbij komt kijken

Geplaatst: za nov 10, 2007 23:13
door Bert-155
2.0V6 Sieger :wink: :lol:

RE: 1.8L turbo en wat erbij komt kijken

Geplaatst: za nov 10, 2007 23:14
door giuliettaevo
Niet onbegonnen werk, VEEEEEL werk. :wink: het is immers wel te doen volgens dre.

Zou persoonlijk trouwens eerder voor de GT serie van Garrett gaan, spoelen veel sneller op dankzij kogellagering.

RE: 1.8L turbo en wat erbij komt kijken

Geplaatst: za nov 10, 2007 23:14
door siegerdehaan89
4 cilindri is meeeer dan genoeg in een 105...... 8)

@ GE: Tja, ik als scholier heb tijd zat, de juul staat in de stalling maar het enige probleem is dat ik krapjes zit. Volgens mij een algemeen probleem bij vooral scholieren...... :lol: :lol:

RE: 1.8L turbo en wat erbij komt kijken

Geplaatst: za nov 10, 2007 23:16
door giuliettaevo
2.0 16v turbo uit een 155Q4... :wink: