1.8L turbo en wat erbij komt kijken
Geplaatst: za nov 10, 2007 21:34
Hoi Jongens,
even een wellicht simpele vraag van mijn kant. Gewoon iets waar ik benieuwd naar ben
.
Heb dus een 2L nord op carbs op gas door middel van gasmengstukken en een simpele verdamper. Vorige week heb ik gereden met de blauwe Berlina 2000TS (oude van rik, staat tekoop op marktplaats) en was erg benieuwd naar watvoor gasinstallatie erin zat. Ben dus gaan kijken en wat bleek, een simpele verdamper met gasmengstuk!!! Had een injectie installatie verwacht. Ding reed serieus goed op gas (alhoewel hij wat laag stationair liep, wellicht vies stationair filtertje
) en hing goed aan het gas.
Dus... Als zo'n injectie motor op een simpele verdamper kan lopen, kan een turbomotor dat toch ook? Want, je zet een gasmengstuk voor de turboinlaat, waardoor je dus onderdruk krijgt in de verdamper, en de klep open gaat waardoor deze gas doorlaat. Dit wordt dus door een heel traject naar de inlaat gezogen, dus bij een backfire heb je misschien een probleem? Dat is dus waar ik vast loop.
Bij een backfire lijkt het me dat de klap de minste weerstand opzoekt en het daar gebeurt (Bij een Twinspark blok dus na de bocht van filter -> lmm (?) -> rubber deel, dat er dus kapot gaat bij backfire -> bocht..enz). Hoe is dit bij zo'n turbomotor? Klapt het luchtfilter van de turbo af bij een backfire, of blaas je heel de turbine ermee op? Ervanuit gaande dat er dus een verdamper gebruikt wordt, met een gasmengstuk tussen filter en turbo.
Gas injectie is de oplossing ja, maar wat mij betreft is het veel leuker (en handiger) om het simpel te houden, en dus een verdamper te gebruiken.
Ben benieuwd naar jullie reactie's, misschien zit ik wel heeeeeeeeeelemaal fout te denken
.
Ga ik weer verder met klepjes stellen van mijn 2L nordje (heb de kop naast mijn toetsenbord op mijn slaapkamer
), en wacht jullie reply's wel af.
Groetjes, Sieger.
even een wellicht simpele vraag van mijn kant. Gewoon iets waar ik benieuwd naar ben
Heb dus een 2L nord op carbs op gas door middel van gasmengstukken en een simpele verdamper. Vorige week heb ik gereden met de blauwe Berlina 2000TS (oude van rik, staat tekoop op marktplaats) en was erg benieuwd naar watvoor gasinstallatie erin zat. Ben dus gaan kijken en wat bleek, een simpele verdamper met gasmengstuk!!! Had een injectie installatie verwacht. Ding reed serieus goed op gas (alhoewel hij wat laag stationair liep, wellicht vies stationair filtertje
Dus... Als zo'n injectie motor op een simpele verdamper kan lopen, kan een turbomotor dat toch ook? Want, je zet een gasmengstuk voor de turboinlaat, waardoor je dus onderdruk krijgt in de verdamper, en de klep open gaat waardoor deze gas doorlaat. Dit wordt dus door een heel traject naar de inlaat gezogen, dus bij een backfire heb je misschien een probleem? Dat is dus waar ik vast loop.
Bij een backfire lijkt het me dat de klap de minste weerstand opzoekt en het daar gebeurt (Bij een Twinspark blok dus na de bocht van filter -> lmm (?) -> rubber deel, dat er dus kapot gaat bij backfire -> bocht..enz). Hoe is dit bij zo'n turbomotor? Klapt het luchtfilter van de turbo af bij een backfire, of blaas je heel de turbine ermee op? Ervanuit gaande dat er dus een verdamper gebruikt wordt, met een gasmengstuk tussen filter en turbo.
Gas injectie is de oplossing ja, maar wat mij betreft is het veel leuker (en handiger) om het simpel te houden, en dus een verdamper te gebruiken.
Ben benieuwd naar jullie reactie's, misschien zit ik wel heeeeeeeeeelemaal fout te denken
Ga ik weer verder met klepjes stellen van mijn 2L nordje (heb de kop naast mijn toetsenbord op mijn slaapkamer
Groetjes, Sieger.