Pagina 1 van 1

Stuurbekrachtiging 155

Geplaatst: vr nov 09, 2007 22:16
door Fridge
Ik heb een probleem met mijn stuurbekrachtiging, het lekt :P
Enorm mag ik wel stellen, waarschijnlijk is de pomp lek dus die moet worden vervangen, nu heb ik enige tijd geleden eens onder de 155 gelegen om te kijken waar het probleem exact zat maar dat viel nog niet mee. Kon er dus niet echt bij geloof ik, dus is mijn vraag.....hoe kan ik makkelijk bij die pomp om sowieso te checken of dit het probleem is en indien de pomp ook het probleem mocht veroorzaken, is deze makkelijk te vervangen ?
Ik las ergens dat de pomp word aangedreven door een snaar en dat ik die tijdelijk los kan koppelen totdat ik tijd heb (en beter weer) om de boel te fiksen, is dit het geval en hoelang mag ik daarmee rondrijden ?

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden die mochten komen :wink:

RE: Stuurbekrachtiging 155

Geplaatst: vr nov 09, 2007 23:12
door WhizzMan
welke motor zit er exact in? Dit heeft nogal te maken met waar je pomp zit en zo. Op de sloop is voldoende 2ehands te vinden en zonder stuurbekrachtiging rijden is ook maar zo-zo.

RE: Stuurbekrachtiging 155

Geplaatst: za nov 10, 2007 09:13
door Fridge
Bedankt voor je reactie :D

Er zit een 2.0 v8 TS in, zit hier in de buurt een goede Alfa sloperij / garage dus die zal wel wat hebben denk ik.

Gaat er mij met name om.
Is het tijdelijk los te maken en hoe ?
Hoe kan ik makkelijk bij de pomp komen om als eerste even die snaar los te gooien en op een later tijdstip de pomp te vervangen

RE: Stuurbekrachtiging 155

Geplaatst: za nov 10, 2007 09:40
door mafkees
stuur bekrachtigingspomp vervangen van een 8v ts blok is een eitje..... :lol:

Re: RE: Stuurbekrachtiging 155

Geplaatst: za nov 10, 2007 09:41
door Fridge
stuur bekrachtigingspomp vervangen van een 8v ts blok is een eitje..... :lol:
Maar hoe.... :?

RE: Stuurbekrachtiging 155

Geplaatst: za nov 10, 2007 10:31
door esvida
kijk maar eerst eens of het de pomp wel is meestal is het stuurhuis lek.

RE: Stuurbekrachtiging 155

Geplaatst: za nov 10, 2007 10:46
door Fridge
Maar hoe kan ik daar het makkelijkste bijkomen dan ?

vanaf onder zie ik niet zoveel namelijk. Moet het dan vanaf boven en moet ik dan om erbij te komen de LMM en accu + accubak verwijderen ?

Stuurhuis zeg je hè.....klinkt duur :D maar dat zal wel minder makkelijk te vervangen zijn als enkel pomp of niet ?

RE: Stuurbekrachtiging 155

Geplaatst: za nov 10, 2007 18:46
door WhizzMan
Pomp stuurbekrachtiging van de 8V zit rechtsvoor, je kan er bij als je onder de auto hangt of als je je rechtervoorwiel er af haalt en dan je binnenspatbord er uit haalt. Uit mijn hoofd zit er meer op die vsnaar dan alleen die stuurbekrachtigingspomp (waterpomp ook?) dus ik zou em gewoon vervangen als het de pomp zelf is die lekt. Zoals gezegd, meestal is het het stuurhuis of een leiding die lekt. Stuurhuis is 2e hands niet zo duur, heb er nog wel eentje liggen zelfs voor een 8V als je er lokaal zo snel niet een kan vinden. Om dat te vervangen moet je subframe los, dat is wel even wat puzzelen en je wilt het wel op de brug doen. Ik zou gewoon eerst eens kijken waar de boel lekt en niet zonder bekrachtiging gaan proberen te rijden, met een lekke band ga je ten slotte ook niet met een wiel minder de weg op, de 155 is helemaal berekend en gemaakt op stuurbekrachtiging en zonder rijden is erg onprettig en niet echt veilig.

RE: Stuurbekrachtiging 155

Geplaatst: za nov 10, 2007 21:05
door esvida
bij een lek stuurhuis zijn meestal de rubber harmonicahoezen vol olie gelopen knijp daar maar eens in dan voel je zo of er olie in zit.

Re: RE: Stuurbekrachtiging 155

Geplaatst: zo nov 11, 2007 06:08
door Fridge
Pomp stuurbekrachtiging van de 8V zit rechtsvoor
Dat is toch rechtsvoor als je voor de auto staat neem ik aan, dus zeg maar onder de LMM en accu ?
de 155 is helemaal berekend en gemaakt op stuurbekrachtiging en zonder rijden is erg onprettig en niet echt veilig.
Ik had ook niet verwacht dat het prettig zou zijn maar je hebt wel gelijk eigenlijk...

Bedankt voor je antwoord, hier kan ik wat mee :D

Re: RE: Stuurbekrachtiging 155

Geplaatst: zo nov 11, 2007 06:11
door Fridge
bij een lek stuurhuis zijn meestal de rubber harmonicahoezen vol olie gelopen knijp daar maar eens in dan voel je zo of er olie in zit.
Het loopt er echt uit, en bij bakken kan ik wel zeggen, heb dit niet geprobeerd maar lekkage is dusdanig dat er volgens mij geen olie overblijft om die hoezen te vullen :)
Ik zal het iig ook even proberen, thnx ;)

Re: RE: Stuurbekrachtiging 155

Geplaatst: zo nov 11, 2007 07:44
door WhizzMan
Pomp stuurbekrachtiging van de 8V zit rechtsvoor
Dat is toch rechtsvoor als je voor de auto staat neem ik aan, dus zeg maar onder de LMM en accu ?
de 155 is helemaal berekend en gemaakt op stuurbekrachtiging en zonder rijden is erg onprettig en niet echt veilig.
Ik had ook niet verwacht dat het prettig zou zijn maar je hebt wel gelijk eigenlijk...

Bedankt voor je antwoord, hier kan ik wat mee :D
Links en rechts is altijd vanuit de bestuurder gezien. Rechts is dus niet onder de accu maar aan de kant van het reservoir van de bekrachtiging, de ruitensproeiervloeistof en het expansietankje. Als je auto links vloeistof lekt moet het haast wel een leiding of de "koeler" van de bekrachtigingsvloeistof zijn. Op alle 8V auto's zit dezelfde stuurbekrachtiging dus je zou voor weinig eurootjes moeten kunnen slagen als je weet wat er stuk is.

RE: Stuurbekrachtiging 155

Geplaatst: zo nov 11, 2007 10:19
door mafkees
als je stuurhuis idd lek is zou ik het vervangen voor en zgn quick-rack stuur huis uit de 16v serie.... :lol:

Re: RE: Stuurbekrachtiging 155

Geplaatst: zo nov 11, 2007 22:15
door WhizzMan
als je stuurhuis idd lek is zou ik het vervangen voor en zgn quick-rack stuur huis uit de 16v serie.... :lol:
Quick racks sturen fijn, maar: andere stuurstokken/kogels/fusees (kies een combinatie die werkt, meerdere opties mogelijk) om de boel weer pas te maken. Het eenvoudigste is het stuurhuis gewoon vervangen.

Ik heb evt. nog wel een set voor 2.0 16V liggen (fusees, remtangen en schijven) maar geen quickrack om het compleet te maken, de quickrack die ik heb heeft namelijk uitgescheurde bevestigingspunten...

Re: RE: Stuurbekrachtiging 155

Geplaatst: ma nov 12, 2007 18:38
door Fridge
Links en rechts is altijd vanuit de bestuurder gezien. Rechts is dus niet onder de accu maar aan de kant van het reservoir van de bekrachtiging, de ruitensproeiervloeistof en het expansietankje. Als je auto links vloeistof lekt moet het haast wel een leiding of de "koeler" van de bekrachtigingsvloeistof zijn. Op alle 8V auto's zit dezelfde stuurbekrachtiging dus je zou voor weinig eurootjes moeten kunnen slagen als je weet wat er stuk is.
Thnx, zodra ik tijd heb ga ik aan de slag :wink:

Lekkage was ongeveer in het midden, misschien een tikje links van het midden gezien onder de auto.