Pagina 1 van 1
Krakende ophanging
Geplaatst: di nov 06, 2007 20:59
door Alfa_Dennis
Hey,
Deze vraag zal vast al eens gesteld zijn maar weet iemand hoeveel werk het is om de draagarmen aan de voorzijde van een 156 te vervangen?
De garage wil 600 euri in rekening brengen voor zo'n reparatie. Iemand hier die het zelf al gedaan heeft?
RE: Krakende ophanging
Geplaatst: di nov 06, 2007 21:23
door WhizzMan
Dat kan vast voor minder, maar ik heb 't nog nooit gedaan. Let wel op, er is genoeg imitatie te koop in wisselende kwaliteit, orginele onderdelen zijn iig goed, maar zal een prijs aan hangen. Na vervangen ook laten uitlijnen.
Re: RE: Krakende ophanging
Geplaatst: do nov 08, 2007 10:50
door Alfa33
Dat kan vast voor minder, maar ik heb 't nog nooit gedaan. Let wel op, er is genoeg imitatie te koop in wisselende kwaliteit, orginele onderdelen zijn iig goed, maar zal een prijs aan hangen. Na vervangen ook laten uitlijnen.
Jaja en omdat het origineel zo goed is hoeft het maar eens in de 3-4 jaar vervangen te worden????
Denk niet dat imitatie draagarmen slechter zal zijn als origineel, wellicht zelfs nog beter...
Er zijn wel meer onderdelen te noemen die je beter imitatie kan hebben, bv een thermosstaat.
Draagarm vervangen is niet heel spannend om te vervangen. Bij een 156 heb je aan de bovenkant ook een draagarm zitten, dus kijk wel even goed welke je vervangen moet, waarschijnlijk de onderste.
RE: Krakende ophanging
Geplaatst: do nov 08, 2007 22:42
door Remco S
de truuk om de bovenste draagarmen piepvrij te houden (ik neem aan dat je bovenste bedoeld) is bij een nieuwe te monteren draagarm de rubbers eruit te tikken en dit in te smeren met speciaal vet (italiaanse potten van tutella)
Het probleem met nieuwe draagarmen is dat er zeer weinig vet tussen zit waardoor deze meestal zeer snel weer gaan piepen.
Persoonlijk vind ik 600 voor 2 draagarmen ook wel wat veel maar als der garage gelijk boven en onder doet vind ik het wel een reeele prijs.
Re: RE: Krakende ophanging
Geplaatst: vr nov 09, 2007 13:25
door WhizzMan
Jaja en omdat het origineel zo goed is hoeft het maar eens in de 3-4 jaar vervangen te worden????
Denk niet dat imitatie draagarmen slechter zal zijn als origineel, wellicht zelfs nog beter...
Er zijn wel meer onderdelen te noemen die je beter imitatie kan hebben, bv een thermosstaat.
Ik heb bij de 155 al diverse verschillende fabrikaten voor draagarmen gezien en in imitatie is zowel goed als troep te koop. De orginele zijn zeker niet slecht. Het hele idee van rubber vulcaniseren in een draagarm vast en niet-vervangbare fuseekogels betekent gewoon dat je die hele draagarm moet vervangen als een rubber of een kogel verrot zijn. Het scheelt in productiekosten en arbeidsloon, maar in onderdelen ben je meer kwijt voor onderhoud. Dat rubbers en kogels een beperkte levensduur hebben is algemeen bekend, dus het ligt echt niet aan de slechte kwaliteit van de orginele onderdelen maar aan de keuzes die gemaakt zijn bij het orginele ontwerp van de auto.
RE: Krakende ophanging
Geplaatst: vr nov 09, 2007 22:53
door Kosta
Als je dan toch de onderste draagarmen vervangt en dus geld uit gaat geven is het aan te raden om de bestaande rubbers te laten vervangen voor Powerflex rubbers. Voordeel is een wat stijvere draagram en veel minder kans op kraken. Heb dit ooit bij mijn 155 laten doen.
Re: RE: Krakende ophanging
Geplaatst: za nov 10, 2007 14:33
door Alfa33
Ik heb bij de 155 al diverse verschillende fabrikaten voor draagarmen gezien en in imitatie is zowel goed als troep te koop. De orginele zijn zeker niet slecht. Het hele idee van rubber vulcaniseren in een draagarm vast en niet-vervangbare fuseekogels betekent gewoon dat je die hele draagarm moet vervangen als een rubber of een kogel verrot zijn. Het scheelt in productiekosten en arbeidsloon, maar in onderdelen ben je meer kwijt voor onderhoud. Dat rubbers en kogels een beperkte levensduur hebben is algemeen bekend, dus het ligt echt niet aan de slechte kwaliteit van de orginele onderdelen maar aan de keuzes die gemaakt zijn bij het orginele ontwerp van de auto.
Ligt idd aan de ophangconstructie die het noodzakelijk maakt dat dit soort onderdelen met enige regelmaat vervangen moeten worden. Het zijn de 166, 145/146, 155, 156 en 147 modellen waarvan de draagarmen snel slijten.
Van een 33 heb ik 1 keer de draagarm rubbers vervangen, maar het was duidelijk dat dat nog nooit eerder gebeurd was en bij een 164 idem.