Pagina 1 van 1

Aanhaalmoment naafmoeren ALfa 33

Geplaatst: ma nov 05, 2007 13:02
door reijnaje
Wie kan mij vertellen op welk aanhaal moment de naafmoeren van de achteras van een voorwielaangedreven Alfa 33 met ABS (dus geen 4x4 of P4) vastgezet moeten worden?

Misschien iemand met een werkplaatshandboek / manual van de type 3 die even kan kijken voor mij?

RE: Aanhaalmoment naafmoeren ALfa 33

Geplaatst: ma nov 05, 2007 14:15
door Speeder
In de Olving vraagbaak staat helaas niets over de centrale moer die jij bedoeld (alleen over de aanhaalmomenten van de dingen die je los haalt wanneer je de schijven/blokken wil vervangen...)

Hmm, in de workshop manuals beschrijven ze alleen de rear hub als trommelremsysteem :( Heb je de moeren er al af gedraaid? Anders kan je ze wellicht aftekenen en het aantal slagen dat je ze los draait tellen....vertrouwen op de geometrie dus.

RE: Aanhaalmoment naafmoeren ALfa 33

Geplaatst: ma nov 05, 2007 18:50
door reijnaje
De moeren zijn er al af, zaten echt goed vast dus met de luchtsleutel moeten doen ... en toen ze eenmaal begonnen te draaien kon ik het niet bijhouden met tellen van de slagen :wink:

RE: Aanhaalmoment naafmoeren ALfa 33

Geplaatst: ma nov 05, 2007 20:32
door Alfa33
Is dat niet gewoon hetzelfde als de trommelrem varianten? Die moet je niet al te vast zetten, maar net vast genoeg, zodat je net geen speling meer op het wiel hebt.
Zou kunnen dat de ABS achteras heel anders is hoor...

Re: RE: Aanhaalmoment naafmoeren ALfa 33

Geplaatst: ma nov 05, 2007 21:21
door Speeder
Is dat niet gewoon hetzelfde als de trommelrem varianten? Die moet je niet al te vast zetten, maar net vast genoeg, zodat je net geen speling meer op het wiel hebt.
Zou kunnen dat de ABS achteras heel anders is hoor...
De naafmoer bij trommelremmen is om het lager op te sluiten, en moet dus absoluut niet te vast zitten. Dat is bij deze fusee's anders. Dit lijkt op wat je aan de voorzijde ook hebt. Die zitten met 420Nm....

RE: Aanhaalmoment naafmoeren ALfa 33

Geplaatst: ma nov 05, 2007 23:01
door Stef33
Het aanhaalmoment hangt volgens meneer Olving ook van het model af. De vraagbaak voor modellen 1990-1994 427-472 Nm en loctite 270 gebruiken. Modellen 1983-1990 230-280 Nm (geen loctite). Beide vraagbaken behandelen echter alleen de typen met trommelremmen achter. En ook de cardisk van de 33 ("Alle modellen!" Niet dus :-( ), laat alleen de trommels achter zien.

Re: RE: Aanhaalmoment naafmoeren ALfa 33

Geplaatst: ma nov 05, 2007 23:30
door Alfa33
Het aanhaalmoment hangt volgens meneer Olving ook van het model af. De vraagbaak voor modellen 1990-1994 427-472 Nm en loctite 270 gebruiken. Modellen 1983-1990 230-280 Nm (geen loctite). Beide vraagbaken behandelen echter alleen de typen met trommelremmen achter. En ook de cardisk van de 33 ("Alle modellen!" Niet dus :-( ), laat alleen de trommels achter zien.
de naafmoer op in ieder geval 33 type 3 met trommelrem moet echt niet op 420 Nm iets meer dan handvast.

RE: Aanhaalmoment naafmoeren ALfa 33

Geplaatst: di nov 06, 2007 00:28
door Stef33
Nee, inderdaad, je moet bij trommels achter net de ring onder de moer nog kunnen schuiven. Of gewoon met wiel er op voelen dat de speling er net uit is. Als je hem te vast draait (en voor die trommels is 420Nm echt onwijs te vast), dan draait het lager te zwaar en kan heet worden en zelfs vast slaan. (ik vermoed trowens dat je met 420Nm het lager al direct sloopt en je wiel domweg vast zit).

Nu bedenk ik net dat de 75 aan de voorkant (dus de niet aangedreven wielen ;-) ), ook schijven heeft en deze net als trommels op de speling afgesteld moeten worden. Het hangt dus van het type lager af hoe vast het moet: zijn het conische lagers (ala trommel), dan echt niet vast. Cylindrische lagers moeten veel vaster.

Helaas staan de schijven achter dus in geen van de beide kluwer vraagbaken en niet op de 33 cardisk en volgens Speeder dus ook niet in de workshop manuals, lastig.

Oh ja, die moeren op type 3 aan de voorkant moeten dus op 427-472Nm, loctite en je moet de moer ter borging nog eens stuiken. Dat zit dus echt vast.

@reijnaje:
Waren die moeren niet gestuikt om ze te borgen en dat ze daarom zo vast leken te zitten? En wat voor lager zit er in?

RE: Aanhaalmoment naafmoeren ALfa 33

Geplaatst: di nov 06, 2007 07:12
door reijnaje
Nee, ik had ze al ontstuikt (is dat een werkwoord?) en de moer hoort echt zo vast te zitten. De lagers lijken in de verste verte niet op de lagers uit de trommels.

RE: Aanhaalmoment naafmoeren ALfa 33

Geplaatst: di nov 06, 2007 09:30
door Stef33
Ook nog wat gevonden in een 145/146 manual:

Group 44 - Rear suspension
Nut fastening rear hub pin: 266 - 294 Nm

(voor de voorkant van een 145/146 blijken dan weer 2 types te zijn (voor en na modificatie), die voor modificatie moet net zo vast als de achteras, na modificatie is het 67 - 74 Nm + 62 graden)

Maar weer geen 33 en het blijft dus gokken. Maar waren schijven achter niet uitwisselbaar tussen 145/146 en 33? Remtangen meen ik iig wel.

Re: RE: Aanhaalmoment naafmoeren ALfa 33

Geplaatst: di nov 06, 2007 09:33
door reijnaje
Ook nog wat gevonden in een 145/146 manual:

Group 44 - Rear suspension
Nut fastening rear hub pin: 266 - 294 Nm

(voor de voorkant van een 145/146 blijken dan weer 2 types te zijn (voor en na modificatie), die voor modificatie moet net zo vast als de achteras, na modificatie is het 67 - 74 Nm + 62 graden)

Maar weer geen 33 en het blijft dus gokken. Maar waren schijven achter niet uitwisselbaar tussen 145/146 en 33? Remtangen meen ik iig wel.
Dank!

Ik ga er maar vanuit dat een moer die vastzit met bijna 300Nm en geborgd is niet zomaar los komt.... als het bij een 145 niet los komt zal het bij een 33 ook wel gaan?

Schijven zullen ongeveer uitwisselbaar zijn, allebei steek 98 diameter zal ook wel gelijk zijn als de remtangen gelijk zijn. Maar of de fusee's dan ook gelijk zijn?