Pagina 1 van 2
Vacuum slangetjes?
Geplaatst: di okt 30, 2007 21:35
door Maxtor
Vandaag de eerste km's gemaakt met de nieuwe aanwinst. Erg leuk zo'n 16 klepper, het evenaart niet een boxer op carbs maar zeker niet onaardig, er zit een hoop pit in!
Maar toch wat dingetjes die me opvallen, het eerste is dat hij toch wat inhoudt. Bij constante snelheden en dan maar een klein beetje extra gas geven merk je dat hij wat inhoudt om vervolgens bij meer gas er lekker gretig vandoor te gaan. Het doet mij een beetje voelen als een 33 op carbs die niet lekker synchroom gesteld staan. Hij staat ook een beetje te schommelen in toerentallen bij warme motor. Het probleem doet ik zich voornamelijk voor bij warme motor, bij koude motor heb je het bekende stotteren wat ik gewoon voor lief neem.
Nou valt mij op dat er onder de CO stelschroeven bij de lucht inlaten wat pieletjes zitten waar mogelijk vacuum slangetjes op zouden kunnen zitten. Die zitten er echter niet. Horen die daar wel te zitten of is dit correct?
En valt er iets te stellen aan zo'n injectie boxer blok? Ik denk het eigenlijk niet maar toch..... zoals ik al zei, het lijkt net alsof het allemaal niet helemaal synchroon staat o.i.d.
RE: Vacuum slangetjes?
Geplaatst: di okt 30, 2007 22:32
door alfaqv75
ja, daar moeten dus wel slangetjes op zitten, daarom loopt hij nu zo te schommelen
en ja, ok een injectie kan niet goed staan (check eens door je inlaat eraf te schroeven en dan gas te geven of alle 4 de gaskleppen wel gelijktijdig open gaan
RE: Vacuum slangetjes?
Geplaatst: di okt 30, 2007 23:10
door esvida
de buisjes onder de co schroeven zijn voor de meters of kwikkolom aan te sluiten voor het gelijk afstellen van de gaskleppen[zelfde als bij carb motors] de vacumslangen zitten aan de binnenzijde onder op het in laatspruitstuk op iedere cilinder.
RE: Vacuum slangetjes?
Geplaatst: wo okt 31, 2007 08:14
door Maxtor
Ik had al zo'n vermoeden dat het daar aan kon liggen. Zal van het weekend eens even de boel eraf schroeven.
Vanochtend weer wat 'rare' dingetjes. Wederom het schommelen van toeren, niet drastisch maar wel vervelend. Soms zijn files wel handig, kom je veel te weten over je auto. Soms schiet hij zelf in toeren, klein beetje maar en heel eventjes. Tijdens het stationair draaien dan. Ik merkte ook dat bij heel licht gas geven, de motor dan ook nog schommelt (met dus wat verhoogd toerental). En soms blijft bij optrekken en dan weer afremmen (wat je veel doet bij file rijden) dat hij weleens in toeren blijft hangen, een dot gas is dan afdoende om weer op normaal stationair toerental te komen.
Het acceleren gaat in 'fasen'. Om van ze plek te komen heeft hij een dot gas nodig, je voelt dan dat hij even inhoudt en vervolgens accelereert, blijf je het pedaal op die stand houden dan wil hij dat later bij het acceleren weer doen.
Allemaal symptonen van het mogelijk niet correct staan van de kleppen?
RE: Vacuum slangetjes?
Geplaatst: wo okt 31, 2007 19:03
door KAS
Wat voor benzine tank je? Op Ron 98 loopt hij meestal merkbaar beter dan op Ron95. Zeker bij oudere auto`s is er een merkbaar verschil. En ik kan weten met mijn 83er Alfetta.

RE: Vacuum slangetjes?
Geplaatst: wo okt 31, 2007 20:27
door Maxtor
Ik tank gewoon RON 95. Bij een injectie motor mag dat toch niet zoveel verschil maken? RON 95 en 98? Volgens mij rijden er genoeg 33's 3e series op RON95.
Het is niet echt pingelen wat de motor doet, toch echt een schommelen in toeren. Bij warme motor is het erger dan bij koude motor.
RE: Vacuum slangetjes?
Geplaatst: wo okt 31, 2007 20:38
door KAS
Mijn Alfetta is ook injectie en loopt veel beter op 98 dan op 95. Merkbaar beter. Ik heb lang op 95 gereden maar na tanken van 98 om te proberen tank ik geen 95 meer. Het is wel iets duurder helaas, maar dat is het mij wel waard. Proberen kan altijd.

RE: Vacuum slangetjes?
Geplaatst: wo okt 31, 2007 21:24
door reijnaje
Mijn 16V krijgt altijd 95 te drinken, geen probleem. Heb wel eens 98 geprobeerd maar gaf geen enkel verschil. Maar misschien dat het voor jou wel helpt, proberen kan inderdaad altijd.
Ook mijn 16V heeft last gehad van schommelende toerentallen. Stationair stelmotor en LMM gewisseld maar geen resultaat, bleek uiteindelijk een kapot vacuumslangetje te zijn... dus daar zou ik het toch gaan zoeken.
RE: Vacuum slangetjes?
Geplaatst: wo okt 31, 2007 21:37
door Maxtor
Had jij ook last van inhouden etc van de motor tijdens lichtjes accelereren?
RE: Vacuum slangetjes?
Geplaatst: wo okt 31, 2007 21:41
door reijnaje
In ieder geval niet zo dat het echt hinderlijk was.
Ik moet er bij zeggen dat ik de auto iets van 2 jaar geleden verkocht heb aan Michel (met dat af en toe wisselen van toerentallen) en dat hij het opgelost heeft. Nu heb ik de auto dus weer terug, het wisselen in toerentallen (vooral als je kort daarvoor lekker doorgereden en toeren gemaakt hebt) herinner ik me erg goed, inhouden niet echt.
RE: Vacuum slangetjes?
Geplaatst: do nov 01, 2007 20:12
door Maxtor
Ik zal eerst al die kleppen eens synchroom gaan stellen, is dat zelf te doen of toch specialistisch? Anders laat ik de boel even afstellen bij een expert samen met de ontsteking etc.
Re: RE: Vacuum slangetjes?
Geplaatst: do nov 01, 2007 20:19
door Richard75
Ik zal eerst al die kleppen eens synchroom gaan stellen, is dat zelf te doen of toch specialistisch? Anders laat ik de boel even afstellen bij een expert samen met de ontsteking etc.
heb je nou al gekeken naar de vacuumslangen?
Nou valt mij op dat er onder de CO stelschroeven bij de lucht inlaten wat pieletjes zitten waar mogelijk vacuum slangetjes op zouden kunnen zitten. Die zitten er echter niet. Horen die daar wel te zitten of is dit correct?
zitten aan de binnenkant.

RE: Vacuum slangetjes?
Geplaatst: di nov 06, 2007 20:32
door Maxtor
Het begint al wat beter te worden... Nu de 33 iedere dag zowat 160km moet maken merk je gewoon dat hij wat losser begint te komen. Na een rit van ongeveer een 45minuten op continue snelheid (100 -> 120) trekt hij daarna gewoon normaal op. Niet meer schokken, niet meer inhouden. Hij loopt dan echt schitterend en merk je pas echt de kracht van die boxer. Zo moet hij het dus altijd doen. Wel loopt hij dan wel soms wat vaker verhoogd stationair. Hij blijft dan hangen tussen 1500->2000 toeren, met een dot gas zakt hij dan weer terug (maar ook niet altijd) naar normale stationairloop.
Een verkeerde afstelling van de gaskleppen zou hiermee enigszins uitgesloten kunnen worden of toch niet? Heb gekeken naar de vacuumslangetjes, die zagen er goed uit zo in eerste instantie. Wat zou het kunnen zijn? Ik zie het nog eventjes af, want normaal worden auto's bij mij vanzelf al wel beter. Heel vreemd, maar heb het altijd gehad dat een auto zich na verloop van tijd bij mij stukken beter gaat rijden, terwijl ik er niet eens iets aan heb gedaan.
Maar toch.. ik wil dat hij altijd zo prachtig loopt als zojuist!
RE: Vacuum slangetjes?
Geplaatst: di nov 06, 2007 20:48
door Richard75
evt. brandstoffilter?
verdelerkapje, rotor.
bougies en luchtfilter zullen wel goed zijn denk ik..
verkeerde stand gaskleppen lijkt mij ook niet.
zeker niet als ie zojuist ook goed heeft gelopen.
RE: Vacuum slangetjes?
Geplaatst: vr nov 09, 2007 19:40
door Sandertje P4
Maxtor
Check even je gasklepsensor. Of hij goed de waardes doorgeeft,of dat er vocht ik kan zitten.
Ik had er laatst weer vocht in zitten,en dan gaat hij ook schommelen.
Mvg