Pagina 1 van 3
Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?
Geplaatst: wo okt 24, 2007 10:35
door _Pieter_
Hallo,
Een korte vraag omdat ik ze nooit naast elkaar heb gehad:
Is er een verschil in achterwielnaven op de triangel tussen de V6 / turbo modellen (dikke aandrijfassen) en de TS en 1.8 modellen (dunne aandrijfassen)?
Ik weet dat er aan de bakzijde verschil is in de aansluiting van de aandrijfas op de bak, dikkere bouten iig. Maar is er ook verschil aan de wielzijde?
Onder mijn GTV heb ik nl een V6/turbo triangel met dikke aandrijfassen, en ik ga op zoek naar een triangel met camber en toespoor. En dan moet ik wel iets hebben dat op mijn dikke aandrijfassen past.
Groeten, Pieter
RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?
Geplaatst: wo okt 24, 2007 11:17
door Andretti Molletti
Er zijn aandrijfassen met M6 en M8 bevestigingsbouten. Dit gaat gepaard met de lengte van de assen en dus het gebruik van spacers op de remschijven.
De naven in de triangel zijn dan ook voorzien van M8 ipv M6. DUs er is idd verschil.
De Turbo/V6 (3.0) heeft M8, de overige M6.
De aandrijfassen van de TS etc... zijn wel lichter

Re: RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?
Geplaatst: wo okt 24, 2007 13:29
door _Pieter_
Er zijn aandrijfassen met M6 en M8 bevestigingsbouten. Dit gaat gepaard met de lengte van de assen en dus het gebruik van spacers op de remschijven.
De naven in de triangel zijn dan ook voorzien van M8 ipv M6. Dus er is idd verschil.
De Turbo/V6 (3.0) heeft M8, de overige M6.
De aandrijfassen van de TS etc... zijn wel lichter

Zoals altijd biedt de docent helderheid
Het klopt dat die TS asjes lichter zijn, daarin zit ook het probleem. Doe mij maar die dikke V6 lomperds, goed geisoleerd van de remschijven middels de spacers en lekker stevig. In termen van roterende massa merk je het verschil niet.
Maar nog een vraagje: die flens van de naven in de triangel waar die M8 boutgaten in zitten, zijn die los te halen?
En is dat te goed te doen, of moet dan het hele lager uit elkaar etc etc? Dit is in het geval dat ik tegen een reeds gemaakte triangel met M6 gaten aanloop.
Of, kan ik in dat geval ook de M6 gaten uitboren en draad tappen? Is wel weer kostbaar omdat ik dan een juiste maat boor moet kopen volgens de tabel, zal wel M7 en een beetje zijn die je daarna nooit meer gebruikt.
Of, maak ronde inserts van M8 1mm dik, en zet het vast met M6 imbusbouten....
... ik hou wel van een beetje hobbyen
Groeten, Pieter
RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?
Geplaatst: wo okt 24, 2007 13:34
door Bartman
Je moet ook het goede vet gebruiken anders helpen V6 assen ook niet.
RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?
Geplaatst: wo okt 24, 2007 13:54
door _Pieter_
tot dusver geen problemen maar ik denk dat ik ze voor komend seizoen er af haal en opnieuw invet.
Maar er hoeft geen kick-ass hoogtemp spul in hoor, dat is alleen bij de TS asjes kritiek.
Nu nog een gecamberde triangel regelen!
Groeten, Pieter
RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?
Geplaatst: wo okt 24, 2007 14:55
door Alessandro
Oude Alfetta-assen zijn ook korter/ hebben een spacer tussen schijf en as, maar zijn wel slank.
Bovendien heb je danM10 remschijf/ bakaansluiting en de 'gewone' M8 aansluiting flens/ as binnenkant en as/ flens buitenkant.
RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?
Geplaatst: wo okt 24, 2007 15:00
door Bartman
@Pieter: totdat je weer een paar seconden harder gaat.... De marge schuift heel lang mee, totdat.
Re: RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?
Geplaatst: wo okt 24, 2007 16:54
door _Pieter_
Oude Alfetta-assen zijn ook korter/ hebben een spacer tussen schijf en as, maar zijn wel slank.
Bovendien heb je danM10 remschijf/ bakaansluiting en de 'gewone' M8 aansluiting flens/ as binnenkant en as/ flens buitenkant.
@Alessandro:

Dus dat is wat ik heb! Ik en menig ander transaxle-kenner hadden zich er al over verbaasd.
Die spacer tussen mijn remschijf en aandrijfas is dus gewoon wel tutti originali.
Op mijn GTV is die spacer dus behouden, en zijn er dikke V6/turbo aandrijfassen gemonteerd.
Maar hebben we het hier niet over M6 en M8, ipv resp. M8 en M10?
Ik heb het nog nooit los gehad, maar ik denk dat ik gewapend met deze kennis er wat boutjes uit moet draaien om te kijken hoe het allemaal zit onder mijn GTV.
Dan kan ik ontdekken of ik met een TS of een V6 triangel het camber en toespoor trucje moet laten uitvoeren.
Groeten, Pieter
Re: RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?
Geplaatst: wo okt 24, 2007 16:56
door _Pieter_
@Pieter: totdat je weer een paar seconden harder gaat.... De marge schuift heel lang mee, totdat.
Red line heette het toch? Te koop in Delft ergens?
Groeten, Pieter
RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?
Geplaatst: wo okt 24, 2007 20:31
door Andretti Molletti
mijn fout, is idd M8 en M10
Spacers vd turbo/V6 zijn die niet gelijk aan de Alfetta dan?
Redline heb je echt niet nodig met jouw setup... TS met heftige remmen wel... en dan vooral de setup met harde remblokken dat de temp in je schijf gaat zitten en niet in je blok-klauw...
Fris vet en nwe hoezen op je assen zijn geen luxe.
Asje weet ik meer over een week of twee en dat is een TS as... overbouwen naven geen probleem maar dan heb je nwe lagers nodig... dat heb je bijna altijd.
Ik ben ook een as aan t bouwen, gaan zowiezo nwe lagers in omdat ik om moet bouwen... kosten rond de 100E li en re.
Opboren en tappen vind ik minder... klinkt eng als je daar geen goed gereedschap voor hebt en ervaring mee..
Re: RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?
Geplaatst: wo okt 24, 2007 21:12
door Alessandro
Spacers vd turbo/V6 zijn die niet gelijk aan de Alfetta dan?
Nee, totaal verschillend. Ik zal morgen wel even een foto maken en posten van een Alfetta spacer.
De turbo/V6 spacer kennen jullie wel, toch?
RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?
Geplaatst: wo okt 24, 2007 22:25
door Andretti Molletti
Ja die heb ik hier dagelijks op de koffie

RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?
Geplaatst: do okt 25, 2007 00:09
door DJ
Mijn duit in het zakje:
Als je tegen een aangepaste achteras met TS naven aanloopt voor een scherpe prijs zou ik hem daar echt niet voor laten liggen. Gewoon naven overzetten en gelijk nieuwe lagers monteren. Ben je daar ook voorlopig vanaf.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik dat klusje dan weer niet graag in jouw loods zou doen. Beter in goed uitgerustte werkplaats. Maar iemand net de goed spullen en ervaring is zo klaar met dit klusje dus hoeft geen fortuin te kosten.
Probeer wel zekerheid te hebben dat de as ook goed is aangepast. Luistert toch nauw om sporing en camber nauwkeuruig te stellen en dan zonder vervormen af te lassen. Nog afgezien welke waardes voor sporing en camber je dan wil voor jouw auto.
BTW de steekcirkel van TS en V6 aandrijfasbouten is ook anders dus uitboren en optappen gaat niet. Is ook geen aanrader vind ik zelf draad gaan tapen voor een dergelijk zwaar belast onderdeel.
En mocht je zelf een achteras gaan laten maken informeer dan goed rond en laat het ergens doen die hem ook echt precies zo krijgt als jij hem hebben wil. Denk dat je gezien kosten beter eerst in andere zaken (stuggere veren en dempers) kan investeren, levert denk meer tijdwinst per euro op.
@Alessandro: ben ook benieuwd naar plaatjes van de alfetta spacers.
@Andretti: niet mee eens dat je geen red line cv 2 (of ander hoogwaardig spul) nodig hebt. In mijn 75TS die vrijwel helemaal standaard was en waarmee ik weinig heb gereden op banen die echt zwaar voor de remmen zijn (ben nog nooit op zolder geweest en op zandvoort was in de regen) heb ik in anderhalve jaar maar 2 technische probelemen gehad: eerst de linkse aandrijfas waarvan ik zelf een hoes had vervangen en met modaal homokineten vet had gevuld. Paar maanden later de rechtse aandrijfas waar nog origineel fabrieksvet in zat. Dus mijn mening is als je toch aandrijfassen gaat overhalen (redelijk wat werk) ga dan niet emmeren en duw er voor die 3 tientjes meer gelijk top spul in. Ben je daar ook weer vanaf.
Gr,
DJ
Re: RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?
Geplaatst: do okt 25, 2007 00:14
door Andretti Molletti
Mijn duit in het zakje:
@Andretti: niet mee eens dat je geen red line cv 2 (of ander hoogwaardig spul) nodig hebt. In mijn 75TS die vrijwel helemaal standaard was en waarmee ik weinig heb gereden op banen die echt zwaar voor de remmen zijn (ben nog nooit op zolder geweest en op zandvoort was in de regen) heb ik in anderhalve jaar maar 2 technische probelemen gehad: eerst de linkse aandrijfas waarvan ik zelf een hoes had vervangen en met modaal homokineten vet had gevuld. Paar maanden later de rechtse aandrijfas waar nog origineel fabrieksvet in zat. Dus mijn mening is als je toch aandrijfassen gaat overhalen (redelijk wat werk) ga dan niet emmeren en duw er voor die 3 tientjes meer gelijk top spul in. Ben je daar ook weer vanaf.
Gr,
DJ
Lezen DJ!!!
juist voor de V6 Turbo assen is dit niet zo van toepassing m.i. !
Ik heb ook geplofte hoezen op mijn TS constructie gehad, maar maar eentje ... ik leer snel

RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?
Geplaatst: do okt 25, 2007 00:31
door DJ
Klopt dat V6 aandrijfassen er minder last van hebben. (grotere homokineet, meer massa, spacer zorgt voor buffer) Maar ik redeneer anders: als ik er toch tijd in steek en goede set homokineten heb waarom voor die E30 meer dan risico nemen? M'n vrije tijd is me kostbaarder en echt goede set homokineten vind je ook niet zo snel.
Maar het spul dat spidan bij z'n aandrijfassen hoezen levert zou ook ruim goed genoeg zijn is me verteld door mensen met ervaring.
Overigens was bij m'n 2de gesneuvelde aandrijfas de hoes alleen gescheurd maar vet dat erin zat was al ver heen. De reden waarom ik ze niet gelijk beide heb aangepakt was het bekende tijd verhaal. De eerste sneuvelde op een track dag op assen. Heb zo snel mogelijk aandrijfas gewisseld om weer de baan op te kunnen. De andere komt dan later wel een keer, ga je niet doen ten koste van je baan tijd toch?
Maar die aandrijfassen waren de enige technische problemen in anderhalf jaar racen met een standaard 75TS. En achteraf te voorkomen als ik ff had rond gevraagd. Het is een bekend probleem. Goed spul toch alfa?
Mzzl,
DJ