Pagina 1 van 2
kleppen stellen 33 1.3 S
Geplaatst: ma okt 22, 2007 16:47
door Peter-F
Om de kleppen van een 1.3 tje met carbs te stellen, heb je daar nog speciaal gereedschap voor nodig?
Ik zag in de manual dat er een gat in de nokkenas zit waar je een inbussleutel door kunt steken (welke maat?) Door het draaien van de inbus sleutel kan je dus de klepspeling stellen?
Dient de cup van de klep dan nog vastgehouden te worden? Ik zag namelijk ook een stuk speciaal gereedschap om tussen de klepcup en nokkenas te klemmen?
Zie ik nog andere dingen over het hoofd?
RE: kleppen stellen 33 1.3 S
Geplaatst: ma okt 22, 2007 17:08
door Alessandro
Is dat wel zo? Ik dacht -maar weet niet zeker- dat dit enkel voor de 1.2 geldt of althans voor de oudere boxers uit de sud. Niet bij een 33 volgens mij. Die heeft -naar mijn best weten- klepstelplaatjes tussen klepbeker en nokkenas.
De methode die beschrijft klopt helemaal, dus imbus + drevel tussen 2 klepbekers om verdraaien tegen te komen, echter niet bij jouw motor.
Jij hebt ook een special tool nodig, om tussen de rand van de klepbeker en de nokkenas te plaatsen, zodat de beker onderin blijft als je de nok er weer vanaf draait. Dan moet je met een kleine platte schroevendraaier het stelplaatje er ussenuit wippen. (noot: er zit een sparing in de klepbekerrand!)
Heren, klopt mijn verhaal?
Succes!
RE: kleppen stellen 33 1.3 S
Geplaatst: ma okt 22, 2007 17:21
door thomfr
Volgens mij zijn er ook boxers met Hydraulische klepstoters (die hoef je dus niet meer te stellen). Weet alleen niet vanaf welk bouwjaar en welke motoren precies.
Thom
RE: kleppen stellen 33 1.3 S
Geplaatst: ma okt 22, 2007 17:26
door Stef33
Kluwer vraagbaak heeft het over 2 methodes:
Methode 1: afstellen voor modificatie
- Afstellen met speciale inbussleutel en blokkeerpen
Methode 2: afstellen na modificatie (met vulplaatjes)
- Met vulplaatjes dus
Het verschil tussen beide typen is op de plaatjes overigens erg duidelijk. De af te stellen versie heeft 2 smalle nokken per stoter, die met plaatjes heeft 1 brede.
Volgens mij hebben alle 1700's hydraulische stoters en de andere modellen v.a. ca. 1990
RE: kleppen stellen 33 1.3 S
Geplaatst: ma okt 22, 2007 17:50
door Maxtor
Zijn met stelplaatjes....
RE: kleppen stellen 33 1.3 S
Geplaatst: ma okt 22, 2007 21:29
door Peter-F
Heren, bedankt voor de snelle antwoorden!!
Helaas baal ik er wel een beetje van dat het stelplaatjes zijn. Nu moet ik het alsnog laten doen en kan ik het niet zelf.
Hoop trouwens wel dat het tikken van een klep komt en niet van bijvoorbeeld de drijfstanglagers. (weet iemand hoe lang je daarmee rond kan blijven rijden?)
Ik ga zaterdag de klepspeling wel even meten voordat ik ze laat stellen en het blijkt iets anders te zijn.
Hoeveel tijd mag een garage trouwens rekenen voor het stellen van de kleppen?
Re: RE: kleppen stellen 33 1.3 S
Geplaatst: ma okt 22, 2007 21:31
door Peter-F
Kluwer vraagbaak heeft het over 2 methodes:
Methode 1: afstellen voor modificatie
- Afstellen met speciale inbussleutel en blokkeerpen
Methode 2: afstellen na modificatie (met vulplaatjes)
- Met vulplaatjes dus
Het verschil tussen beide typen is op de plaatjes overigens erg duidelijk. De af te stellen versie heeft 2 smalle nokken per stoter, die met plaatjes heeft 1 brede.
Volgens mij hebben alle 1700's hydraulische stoters en de andere modellen v.a. ca. 1990
Modificatie??
Bedoel je die van 1988?? die van mij is uit 1987!
RE: kleppen stellen 33 1.3 S
Geplaatst: ma okt 22, 2007 21:53
door Alessandro
In mijn Haynes van de Sud staat de versie met stelplaatjes al beschreven, dus die zal je wel hebben, denk ik zo.
Maar waarom kan je het nu niet zelf denk je?
Oh en normaal gesproken wordt in de loop der tijd/ km's de klepspeling kleiner en zou de motor stiller moeten worden..................
als je dan toch een grote klepspeling meet op één klep, die dus lekker tikt/ hamert heb je een kromme klep.
Maar ga eerst maar eens op je gemak meten, zul je zien dat het meevalt.

Re: RE: kleppen stellen 33 1.3 S
Geplaatst: ma okt 22, 2007 22:30
door Stef33
Modificatie??
Bedoel je die van 1988?? die van mij is uit 1987!
Dat weet ik ook niet. Mijn kluwer vraagbaak voor de 33 van 1983-1990 heeft het over voor en na modificatie, staat geen jaartal bij. Voor modificatie zou met een inbus af te stellen zijn, er na is met plaatjes.
Re: RE: kleppen stellen 33 1.3 S
Geplaatst: di okt 23, 2007 12:49
door Peter-F
In mijn Haynes van de Sud staat de versie met stelplaatjes al beschreven, dus die zal je wel hebben, denk ik zo.
Maar waarom kan je het nu niet zelf denk je?
Oh en normaal gesproken wordt in de loop der tijd/ km's de klepspeling kleiner en zou de motor stiller moeten worden..................
als je dan toch een grote klepspeling meet op één klep, die dus lekker tikt/ hamert heb je een kromme klep.
Maar ga eerst maar eens op je gemak meten, zul je zien dat het meevalt.

Tja, je schreef zelf al dat ik speciaal gereedschap nodig heb. Nu kan ik wel het e.e.a. fabriceren, maar dan moet ik eerst de boel eens bestuderen.
En verder heb je gelijk wat betreft de kleiner wordende klepspeling. Wellicht toch een kromme klep. Hij loopt stationair beroerd en de riem is er een keer afgevlogen in het verleden.
Laten we het hopen, en dat het niet de drijfstanglagers zijn.
De resultaten van het meten laat ik nog wel horen.
Misschien doe ik ook nog wel even een compressietestje als ik vermoed dat er een klep krom is.
Re: RE: kleppen stellen 33 1.3 S
Geplaatst: di okt 23, 2007 14:33
door bralfa
In mijn Haynes van de Sud staat de versie met stelplaatjes al beschreven, dus die zal je wel hebben, denk ik zo.
Maar waarom kan je het nu niet zelf denk je?
Oh en normaal gesproken wordt in de loop der tijd/ km's de klepspeling kleiner en zou de motor stiller moeten worden..................
als je dan toch een grote klepspeling meet op één klep, die dus lekker tikt/ hamert heb je een kromme klep.
Maar ga eerst maar eens op je gemak meten, zul je zien dat het meevalt.

Tja, je schreef zelf al dat ik speciaal gereedschap nodig heb. Nu kan ik wel het e.e.a. fabriceren, maar dan moet ik eerst de boel eens bestuderen.
En verder heb je gelijk wat betreft de kleiner wordende klepspeling. Wellicht toch een kromme klep. Hij loopt stationair beroerd en de riem is er een keer afgevlogen in het verleden.
Laten we het hopen, en dat het niet de drijfstanglagers zijn.
De resultaten van het meten laat ik nog wel horen.
Misschien doe ik ook nog wel even een compressietestje als ik vermoed dat er een klep krom is.
Kijk eerst eens of t ding uberhaupt wel op tijd staat...
RE: kleppen stellen 33 1.3 S
Geplaatst: di okt 23, 2007 16:16
door Rob75
Als je kleppen moet stellen met plaatjes is het ook niet zo heel moeilijk.
Je kunt de klepstoters met een grote schroevendraaier indrukken en dan het plaatje er met een punttang uithalen.
Ik meen zelfs dat ze van Midlock een universeel gereedschap hebben. Peugeot heeft dezelfde methode gebruikt.
Je meet eerst de klepspeling, dan de dikte van het plaatje (of het staat erop) en daarna kijk je welk plaatje je waar nodig hebt. Het kan zelfs dat je maar een paar plaatjes nodig hebt omdat je er een van een andere klep kunt gebruiken.
Volgens mij kan een goed uitgeruste garage dit binnen een uur doen. De plaatjes kosten geloof ik 2,5 euro per stuk dus daar ga je ook niet failliet aan.
Trouwens, een serie 3 1.3s kan ook hydraulische stoters hebben. Dus kijk eerst goed wat je hebt.
Succes,
Rob
RE: kleppen stellen 33 1.3 S
Geplaatst: di okt 23, 2007 17:45
door sprint88
Mocht je hydraulische kleppen hebben kun je dat direkt zien
Je hebt dan geen klepdeksels die je los kunt schroeven
grt rogeralfa

RE: kleppen stellen 33 1.3 S
Geplaatst: di okt 23, 2007 18:54
door Alessandro
@sprint88: tip van de dag!
samenvattend:
- kijk eens wat voor koppen/ kleppendeksles je hebt,
- check nokkenastiming!
- indien demontabele kleppendeksels => check klepspeling.
Met spanning wacht ik de resultaten af.
(ik zou liever versleten lagerschalen hebben, dan kromme kleppen.

liever geen van beide natuurlijk!)
RE: kleppen stellen 33 1.3 S
Geplaatst: di okt 23, 2007 21:22
door Peter-F
Gaaf, allemaal handige tips.
Zaterdag gaat het gebeuren. Daarna laat ik het weten wat de resultaten zijn.
Met betrekking tot de timing: Het vliegwiel op de T-marketing zetten (van TOP denk ik)
Dan staat er op de nokkenas zeker ook een streepje wat overeen moet komen met een markering op een nokkenaskap ?? (net zoals bij een Nord blok?)
Het kan trouwens ook gewoon zijn dat de waterpomp of dynamo geluid maakt (maar dan tikken ze wel erg hard)
@Allesandro:
Zijn lagerschalen zo makkelijk te vervangen dan? Die moet je toch opmeten op basis van de krukas dikte? Of doe jij er gewoon weer nieuwe orginele in?