Pagina 1 van 1

(de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

Geplaatst: ma okt 15, 2007 19:10
door Dr.Agan
Ik was vandaag bij Sam van Lingen in Houten geweest om mijn cardanas te laten balanceren. Dat ging niet door omdat de monteur een paar gebreken gevonden heeft die ik niet gezien heb.
Een lijstje:
-er is een stuk weg uit de voorste hardyschijf :oops:
-de bouten van de achteste hardyschijf zijn verkeerd gemonteerd
-de Dionas rubber is slecht
-bakrubber rechts is slecht
-achterste motorsteunrubber is ingescheurd.

Heb ik al gezegd dat die kerel echt goed is? Bij deze dan.
Ik ga woensdag de voorste hardyschijf vervanmgen en de boute bij de achterste goed terugplaatsen.
Het leek mij ook handig om te weten hoe dat moet. :?

Eerste de voorste hardyschijf:
De cardanas van een V6 is naar mij idee aan de voorkant anders geconstrueerd dan die van een TS. Ik heb het wel eens bij TS vervangen en dat was geen probleem. Kan ik er vanuit gaan dat het bij een V6 ook zo te doen is?

Dan de bouten van de achterste hardyschijf:
Er schijnen daar 3 kortere en 3 langere bouten i.c.m. 6 ringen te zijn. Die moeten op de juiste plek om en om gemonteerd worden. Bovendien moeten de ringen ook op de juiste plek gemonteerd worden. 3 ringen moetenm aan de voorkant en drie aan de achterkant gemonteerd worden.
Weet iemaand welke hoort op welke plek?

RE: (de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

Geplaatst: ma okt 15, 2007 22:33
door giulia-tom
Plaatjes van 6 cylinder aandrijfassen ... :wink:


Afbeelding

Afbeelding

RE: (de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

Geplaatst: ma okt 15, 2007 22:52
door Dr.Agan
Muchos gracias.

RE: (de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

Geplaatst: ma okt 15, 2007 22:56
door ronald
Ik neem aan dat je er bij blijft als de as gebalanceerd wordt? Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat, hou ons op de hoogte aub! 8)

RE: (de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

Geplaatst: di okt 16, 2007 00:06
door giulia-tom
ongeveer net als bij een wiel Ronald! Er gaat een slangeklem op (=gewicht) als tegengewicht voor de onbalans - mocht deze er zijn. Ja, je leest het goed....
Dus geen rocket science - maar "straight" balanceren... :wink:
Heb er al diverse gezien met slangeklem om de as, geen gezicht - maar het gaat om het verhelpen van de trilling nietwaar??

RE: (de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

Geplaatst: di okt 16, 2007 06:57
door Dr.Agan
Het is waarschijnlijk niet nodig om de as te balanceren volgens de monteur. Eerst moet de voorste hardyschijf vervangen worden want daar is een stuk uit. Vervolgens moeten de bouten bij de achterste hardyschijf op juiste plek gemonteerd worden. Deze twee punten zorgen nu voor onbalans. Mocht de onbalans blijven nadat deze twee punten verholpen zijn dan laat ik de as alsnog balanceren.
Hoe dan ook, ik hou jullie op de hoogte.

RE: (de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

Geplaatst: di okt 16, 2007 07:12
door ronald
Klopt Tom, ik ben zelf ook al bezig geweest en rij ook al met een slangklem rond... Alleen is het niet helemaal weg en heb ik het proefondervindelijk gedaan, en ik vraag mij af hoe van Lingen weet wáár de slangklem moet komen, en van welk gewicht.. Gewoon proberen of toch een beetje rocket science? :?:

Re: RE: (de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

Geplaatst: di okt 16, 2007 12:16
door giulia-tom
Klopt Tom, ik ben zelf ook al bezig geweest en rij ook al met een slangklem rond... Alleen is het niet helemaal weg en heb ik het proefondervindelijk gedaan, en ik vraag mij af hoe van Lingen weet wáár de slangklem moet komen, en van welk gewicht.. Gewoon proberen of toch een beetje rocket science? :?:
Voor (uit mijn hoofd) 8 tientjes ben je daar klaar - omdat zij een balanceerding hebben kunnen ze de positie en gewicht nauwgezet bepalen. Als jij het rubberwerk in orde hebt ben je dus daarna klaar.
Degene die ik gezien heb hadden allemaal het gewicht op het achterste deel van de as. Wat dan ook weer logisch is omdat de slingerkracht die aan de carosserie wordt doorgegeven daar het grootst is.

Net zoals bij een wiel kun je dit zelf heel moeilijk doen zonder balanceermachien. Je blijft dan gokken....

RE: (de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

Geplaatst: di okt 16, 2007 22:17
door Kosta
De 75 turbo van m'n vader heeft na vervanging van de hardyschijven nog steeds last van een trilling.Alleen was het eerst bij stationair toerental en nu rond de 3000 toeren. Ik ga morgen dus ook maar eens van Lingen bellen voor een afspraakje.

Re: RE: (de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

Geplaatst: di okt 16, 2007 22:23
door Kosta
Ik neem aan dat je er bij blijft als de as gebalanceerd wordt? Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat, hou ons op de hoogte aub! 8)
Heb dit weleens toendertijd bij mijn Gtv 6 laten doen ,ook bij van Lingen in Houten. Praat ik over 1992 ofzo. Was een verticale stang met aan de bovenkant een halve maan zeg maar, daarin zaten een soort wieltjes waarin de cardanas in draait. Die wieltjes registreren de trilling en berekenen het contragewicht wat nodig is. Heel amateuristisch uitgelegd maar goed.....
:roll:

RE: (de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

Geplaatst: wo okt 17, 2007 18:39
door Dr.Agan
Tom@ jouw plaatje was erg goed man. De onbalans is helemaal weg alleen jammer dat de rubber van tussenlager gescheurd is.
Nog erger is dat die op het moment nergens te krijgen is :cry: