Gebruikersavatar
Dr.Agan
Full Member
Full Member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:16
Locatie: Cheese City

(de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

ma okt 15, 2007 19:10

Ik was vandaag bij Sam van Lingen in Houten geweest om mijn cardanas te laten balanceren. Dat ging niet door omdat de monteur een paar gebreken gevonden heeft die ik niet gezien heb.
Een lijstje:
-er is een stuk weg uit de voorste hardyschijf :oops:
-de bouten van de achteste hardyschijf zijn verkeerd gemonteerd
-de Dionas rubber is slecht
-bakrubber rechts is slecht
-achterste motorsteunrubber is ingescheurd.

Heb ik al gezegd dat die kerel echt goed is? Bij deze dan.
Ik ga woensdag de voorste hardyschijf vervanmgen en de boute bij de achterste goed terugplaatsen.
Het leek mij ook handig om te weten hoe dat moet. :?

Eerste de voorste hardyschijf:
De cardanas van een V6 is naar mij idee aan de voorkant anders geconstrueerd dan die van een TS. Ik heb het wel eens bij TS vervangen en dat was geen probleem. Kan ik er vanuit gaan dat het bij een V6 ook zo te doen is?

Dan de bouten van de achterste hardyschijf:
Er schijnen daar 3 kortere en 3 langere bouten i.c.m. 6 ringen te zijn. Die moeten op de juiste plek om en om gemonteerd worden. Bovendien moeten de ringen ook op de juiste plek gemonteerd worden. 3 ringen moetenm aan de voorkant en drie aan de achterkant gemonteerd worden.
Weet iemaand welke hoort op welke plek?
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: (de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

ma okt 15, 2007 22:33

Plaatjes van 6 cylinder aandrijfassen ... :wink:


Afbeelding

Afbeelding
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Dr.Agan
Full Member
Full Member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:16
Locatie: Cheese City

RE: (de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

ma okt 15, 2007 22:52

Muchos gracias.
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: (de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

ma okt 15, 2007 22:56

Ik neem aan dat je er bij blijft als de as gebalanceerd wordt? Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat, hou ons op de hoogte aub! 8)
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: (de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

di okt 16, 2007 00:06

ongeveer net als bij een wiel Ronald! Er gaat een slangeklem op (=gewicht) als tegengewicht voor de onbalans - mocht deze er zijn. Ja, je leest het goed....
Dus geen rocket science - maar "straight" balanceren... :wink:
Heb er al diverse gezien met slangeklem om de as, geen gezicht - maar het gaat om het verhelpen van de trilling nietwaar??
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Dr.Agan
Full Member
Full Member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:16
Locatie: Cheese City

RE: (de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

di okt 16, 2007 06:57

Het is waarschijnlijk niet nodig om de as te balanceren volgens de monteur. Eerst moet de voorste hardyschijf vervangen worden want daar is een stuk uit. Vervolgens moeten de bouten bij de achterste hardyschijf op juiste plek gemonteerd worden. Deze twee punten zorgen nu voor onbalans. Mocht de onbalans blijven nadat deze twee punten verholpen zijn dan laat ik de as alsnog balanceren.
Hoe dan ook, ik hou jullie op de hoogte.
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: (de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

di okt 16, 2007 07:12

Klopt Tom, ik ben zelf ook al bezig geweest en rij ook al met een slangklem rond... Alleen is het niet helemaal weg en heb ik het proefondervindelijk gedaan, en ik vraag mij af hoe van Lingen weet wáár de slangklem moet komen, en van welk gewicht.. Gewoon proberen of toch een beetje rocket science? :?:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

Re: RE: (de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

di okt 16, 2007 12:16

Klopt Tom, ik ben zelf ook al bezig geweest en rij ook al met een slangklem rond... Alleen is het niet helemaal weg en heb ik het proefondervindelijk gedaan, en ik vraag mij af hoe van Lingen weet wáár de slangklem moet komen, en van welk gewicht.. Gewoon proberen of toch een beetje rocket science? :?:
Voor (uit mijn hoofd) 8 tientjes ben je daar klaar - omdat zij een balanceerding hebben kunnen ze de positie en gewicht nauwgezet bepalen. Als jij het rubberwerk in orde hebt ben je dus daarna klaar.
Degene die ik gezien heb hadden allemaal het gewicht op het achterste deel van de as. Wat dan ook weer logisch is omdat de slingerkracht die aan de carosserie wordt doorgegeven daar het grootst is.

Net zoals bij een wiel kun je dit zelf heel moeilijk doen zonder balanceermachien. Je blijft dan gokken....
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: (de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

di okt 16, 2007 22:17

De 75 turbo van m'n vader heeft na vervanging van de hardyschijven nog steeds last van een trilling.Alleen was het eerst bij stationair toerental en nu rond de 3000 toeren. Ik ga morgen dus ook maar eens van Lingen bellen voor een afspraakje.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

Re: RE: (de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

di okt 16, 2007 22:23

Ik neem aan dat je er bij blijft als de as gebalanceerd wordt? Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat, hou ons op de hoogte aub! 8)
Heb dit weleens toendertijd bij mijn Gtv 6 laten doen ,ook bij van Lingen in Houten. Praat ik over 1992 ofzo. Was een verticale stang met aan de bovenkant een halve maan zeg maar, daarin zaten een soort wieltjes waarin de cardanas in draait. Die wieltjes registreren de trilling en berekenen het contragewicht wat nodig is. Heel amateuristisch uitgelegd maar goed.....
:roll:
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
Dr.Agan
Full Member
Full Member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:16
Locatie: Cheese City

RE: (de) montage hardyschijf 75 3.0 voor & achter

wo okt 17, 2007 18:39

Tom@ jouw plaatje was erg goed man. De onbalans is helemaal weg alleen jammer dat de rubber van tussenlager gescheurd is.
Nog erger is dat die op het moment nergens te krijgen is :cry:
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Terug naar “Algemene Technische vragen”