Gebruikersavatar
Alfistzmeer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 689
Lid geworden op: za aug 18, 2007 17:51
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

Lassen voor beginners

vr okt 12, 2007 14:53

Kan iemand "Lassen voor Dummies" uiteenzetten?
Ik heb het nooit moeten/mogen doen en zou het erg graag willen leren, omdat het als alfist wekeens handig kan zijn :)
Het begon allemaal met de 33..

AR 33 1.7 IE (R.I.P)
AR 164 2.0 TS Super
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.0 TS
AR Giulia 2.2

Nu: AR GT 2.0 JTS Distinctive
Lease: AR Stelvio Veloce
Project: 33 1.7 16V QV S

Gebruikersavatar
newsgroupalfaromeo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: do jan 12, 2006 20:35
Locatie: Rotterdam
Contacteer: Website

RE: Lassen voor beginners

vr okt 12, 2007 18:20

ik zou zeggen gewoon gezellig een dagje deze workshop volgen. Kost je nog geen E100,- en dan kun je lekker aan de gang met bakken en braden :wink:

Gebruikersavatar
chu
Full Member
Full Member
Berichten: 328
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 12:34

RE: Lassen voor beginners

vr okt 12, 2007 20:44

opzich kan je het makkelijk zelf leren als je een apparaat hebt..
verder een laskap bril handschoenen kan
Hangt er wel vanaf met watvoor lasapparaat gaat werken bedoel ik co/mig mag gaat lassen of dat andere ben ik ff vergeten hoe dat heet.
eerst met gewoon 2 plaatjes aan elkaar puntlassen (gwoon een puntje zetten)
daarna rupsjes (streepjes) als je het goed doet kan je het aan de andere kant zien
en daarna kan kan je het telkens uitbreden bochtjes enz
anders kan je voor een klein bedrag 3euro ofzo ook meestal lassen bij doe het zelfer garages...

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Lassen voor beginners

vr okt 12, 2007 20:51

opzich kan je het makkelijk zelf leren als je een apparaat hebt..
verder een laskap bril handschoenen kan
Hangt er wel vanaf met watvoor lasapparaat gaat werken bedoel ik co/mig mag gaat lassen of dat andere ben ik ff vergeten hoe dat heet.
eerst met gewoon 2 plaatjes aan elkaar puntlassen (gwoon een puntje zetten)
daarna rupsjes (streepjes) als je het goed doet kan je het aan de andere kant zien
en daarna kan kan je het telkens uitbreden bochtjes enz
anders kan je voor een klein bedrag 3euro ofzo ook meestal lassen bij doe het zelfer garages...
Klinkt makkelijk ja. Maar hoe weet je of een las goed (sterk dus) is? En hoe stel je het apparaat in? Wat doe je als de lassen bol zijn? Wat doe je als het te veel spettert? Wat doe je als er constant gaten in het werk vallen?

Lassen leer je door het veel te doen terwijl iemand met ervaring meekijkt en verteld wat er goed en wat er fout gaat. Dus ik zou ook de aangeboden lascursus volgen. Dat heb ik 3 of 4 jaar geleden ook gedaan en geen moment spijt van gehad.

Bedenk verder dat als je wilt gaan lassen je in ieder geval moet zorgen voor goede spullen. Een lasapparaat koop je dus niet bij de bouwmarkt of uit de folder van de Aldi maar bij een zaak wara ze er verstand van hebben.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
chu
Full Member
Full Member
Berichten: 328
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 12:34

Re: RE: Lassen voor beginners

vr okt 12, 2007 21:09

opzich kan je het makkelijk zelf leren als je een apparaat hebt..
verder een laskap bril handschoenen kan
Hangt er wel vanaf met watvoor lasapparaat gaat werken bedoel ik co/mig mag gaat lassen of dat andere ben ik ff vergeten hoe dat heet.
eerst met gewoon 2 plaatjes aan elkaar puntlassen (gwoon een puntje zetten)
daarna rupsjes (streepjes) als je het goed doet kan je het aan de andere kant zien
en daarna kan kan je het telkens uitbreden bochtjes enz
anders kan je voor een klein bedrag 3euro ofzo ook meestal lassen bij doe het zelfer garages...
Klinkt makkelijk ja. Maar hoe weet je of een las goed (sterk dus) is? En hoe stel je het apparaat in? Wat doe je als de lassen bol zijn? Wat doe je als het te veel spettert? Wat doe je als er constant gaten in het werk vallen?

Lassen leer je door het veel te doen terwijl iemand met ervaring meekijkt en verteld wat er goed en wat er fout gaat. Dus ik zou ook de aangeboden lascursus volgen. Dat heb ik 3 of 4 jaar geleden ook gedaan en geen moment spijt van gehad.

Bedenk verder dat als je wilt gaan lassen je in ieder geval moet zorgen voor goede spullen. Een lasapparaat koop je dus niet bij de bouwmarkt of uit de folder van de Aldi maar bij een zaak wara ze er verstand van hebben.
Hmm nja oke dat is waar lasapparaat instellen dat was ik even vergeten
ik heb het geleerd op school 4jaar terug en daar begonnen we met puntjes en rupjes lassen op plaatjes vond het niet echt moeilijk. Daarna op me ouwe werkplek ook veel gelast.
van veel lassen gaat het wel steeds beter maar dat is met alles bijna zo toch oefening baart kunst :D
Toendertijd ben ik ook begonnen met dit wagentje (ziefoto) niet de golf :P
met een puchblokje
en een minibike gebouwd met platen

Maar door het zelf te oefenen leer je toch het meest vind ik en dan scheelt het wel in kosten met paar uurtjes voor 3euro ongeveer dan 100euro?
De doe het zelfers kunnen je ook een hoop vertellen


Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door chu op vr okt 12, 2007 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Lassen voor beginners

vr okt 12, 2007 21:20

Maar door het zelf te oefenen leer je toch het meest vind ik en dan scheelt het wel in kosten met paar uurtjes voor 3euro ongeveer dan 100euro?
De doe het zelfers kunnen je ook een hoop vertellen
Absoluut waar dat je het pas echt leert door gewoon veel te oefenen, maar de basis moet gewoon goed zijn. Of je dat nu op een officiële cursus leert, op school of van een kennis die het goed kan. Maar op een cursus nemen ze echt de tijd voor je, heb je goede spullen tot je beschikking en is gewoon hartstikke gezellig.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Terug naar “Algemene Technische vragen”