Pagina 1 van 1

camber zetten op een 75

Geplaatst: ma okt 08, 2007 16:34
door alfa147man
hallo

Ik heb wat werk te doen aan de ophanging van m'n 75 (stuurkogel vervangen, casterstangen a la SZ steken, RVS remleidingen...) en nu dacht ik van ineens ook wat negatief camber te zetten.
De auto is niet verlaagd maar ik vraag me af of je die bouten er makkelijk uit krijgt om enkele milimeters aan vulplaatjes/rondellen te steken. Ik verkies rondellen, maar dan moet ik wel die bouten eruit halen (en misschien langere steken?)
Iemand tips voor me?
Natuurijk krijgt de 75j een fatsoenlijke uitlijning na de upgrade. De bedoeling is van gewoon een paar graden negatief te gaan. Het is voor straatgebruik.
alvast bedankt.
Stefaan

Re: camber zetten op een 75

Geplaatst: ma okt 08, 2007 18:21
door Andretti Molletti
hallo

Ik verkies rondellen, maar dan moet ik wel die bouten eruit halen (en misschien langere steken?)

Stefaan
Langere bouten komen van de 75Turbo=zeldzaam en niet nodig.
Rondellen :lol: ringen dus...
Ik zou voor schuifplaatjes gaan, zelf maken en 2mm dik. Waarschijnlijk zit je met 4 mm totaal goed.
ik zou voor 1,5 tot 2,5 graden negatief gaan voor op straat, gecombineerd met licht toespoor, paar mm en castor...veel castor, minimaal 4,5 graden.

RE: camber zetten op een 75

Geplaatst: ma okt 08, 2007 18:41
door jef 75
zo is dat,even een tip om die draagarmbouten los te krijgen,er zit fijne draad op,dus pas op met hameren :wink:

hoe ik ze altijd loskrijg--heel wss gaat je bout meedraaien eenmaal de moer los,dus een griptang erop of dop 19 om de bout tegen te houden.
ook regelmatig inspuiten met WD40 oid tijdens het losdraaien,wanneer je ze weer monteerd doe ik er wat kopervet aan.

RE: camber zetten op een 75

Geplaatst: ma okt 08, 2007 21:36
door Dr.Agan
Mijn ervaring is dat de bouten die de dragarmen aan de carros vast houden makelijk los te krijgen zijn. Zij worden meestal gesmeerd door "overtolige" motorolie :lol: namelijk.
Ik had op mijn TS 3 carroserieringen gebruikt maar dat was iets te veel voor straatgebruik. Onder V6 heb ik nu 2 ringen en slijtage is redelijk goed verdeeld over binnen- en buitenkant van de band.
Als je al carroserieringen gaat halen dan kan je gelijk langere bouten halen. Je moet 12cm draad hebben en ze zijn M12.

Re: RE: camber zetten op een 75

Geplaatst: ma okt 08, 2007 21:40
door Andretti Molletti
Als je al carroserieringen gaat halen dan kan je gelijk langere bouten halen. Je moet 12cm draad hebben en ze zijn M12.
Niet nodig, en al eerder discussies over gehad, je kan geen 12.8 bouten vinden M12 fijne draad...(tenzij je een partij afneemt van 3 cijfers)

RE: camber zetten op een 75

Geplaatst: ma okt 08, 2007 22:12
door alfa147man
@ DrAgan, hoe dik zijn die carrosserieringen dan?
Ik heb misschien nog wel enkele langere bouten liggen van de ophanging die ik jaren geleden heb overgehouden van een sloop 75.
10 jaar geleden heb ik namelijk eens een 75 afgebroken, maar daar heb ik niks meer van overgehouden, op wat bouten en brembo tangen na...
In elk geval al dank aan iedereen voor de tips!!

RE: camber zetten op een 75

Geplaatst: di okt 09, 2007 07:06
door Dr.Agan
De ringen zijn gevoelsmatig ca. 1,5 mm dik. Ik ga kijken of ik ergens nog één heb liggen zodat ik het kan opmeten.

RE: camber zetten op een 75

Geplaatst: di okt 09, 2007 10:04
door ravado
ik heb ringen gemonteerd van 2mm dik. Dan hoef je echt geen langere bouten te monteren.

RE: camber zetten op een 75

Geplaatst: di okt 09, 2007 12:40
door DJ
Langere bouten zijn voor straat gebruik zeker niet nodig. De originele bouten zijn trouwens treksterkte klasse 10. Draad spoed is me ff ontschoten.
Uitlijnwaarden van Dre is prima voor op straat.

Mzzl,
DJ

RE: camber zetten op een 75

Geplaatst: di okt 09, 2007 16:37
door alfa147man
Ik zal toch één bout moeten vervangen. ik merkte namelijk op dat de uitlaat van cilinder 2 en 3 vrij dicht langs zo'n bout lag (1cm speling).
De uitlaat was er ook een beetje gedeukt. Ik heb dan maar een halve centimeter van het draadeind gezaagd zodat er wat meer vrije ruimte ontstond.
Dus als ik 3mm aan ringen steek heb ik geen schroefdraad voor het teflon borgringetje vd moer.

Iemand die me kan zeggen hoeveel ruimte er normaal gezien is tussen die uitaat en het draadeinde links voor? Uitlaat ligt volgens mij wel netjes hoor.

mvg
Stefaan

Re: RE: camber zetten op een 75

Geplaatst: wo okt 10, 2007 08:08
door DJ
Ik zal toch één bout moeten vervangen. ik merkte namelijk op dat de uitlaat van cilinder 2 en 3 vrij dicht langs zo'n bout lag (1cm speling).
De uitlaat was er ook een beetje gedeukt. Ik heb dan maar een halve centimeter van het draadeind gezaagd zodat er wat meer vrije ruimte ontstond.
Dus als ik 3mm aan ringen steek heb ik geen schroefdraad voor het teflon borgringetje vd moer.

Iemand die me kan zeggen hoeveel ruimte er normaal gezien is tussen die uitaat en het draadeinde links voor? Uitlaat ligt volgens mij wel netjes hoor.

mvg
Stefaan
1 cm had mijns inziens wel genoeg moeten zijn. Mischien zijn je motorsteunen niet zo tof meer zodat blok meer beweegt?
Opzich zou dat niet eens zoveel uit mogen maken als blokt kantelt onder belasting zou de uitlaat van de bout af moeten bewegen.
Vergeet niet de bout minimaal 10.9 kwaliteit (=origineel) moet zijn als je hem vervangt!

Mzzl,
DJ

RE: camber zetten op een 75

Geplaatst: zo okt 14, 2007 10:11
door alfa147man
hallo
Ik heb ondertussen al het materiaal bijeen om de nodige aanpassingen te doen. voor camber ga ik 3mm rondelle gebruiken
Ik zal er foto's van nemen en dan open ik er misschien ineens ook een project topic van. Dan kan ik m'n 75 definitief introduceren aan de scarb leden hier. De auto ziet er prima uit en na die kleine aanpassingen is dit mijn 'mooi weer wagen' en komt ie ook nog buiten voor rondritten en af en toe eens een potje rittensport :-$ :driving:
Hopelijk volgende zomer ermee naar Italia.

A presto
Stefaan

RE: camber zetten op een 75

Geplaatst: wo okt 17, 2007 17:02
door alfa147man
Vandaag had ik grootse plannen. fuseekogel, camber zetten, casterkogels monteren...
Het heeft niet mogen zijn. :(
Ik stelde links voor nogal wat roest op thv de onderste ophangpunten, inderdaad, daar waar ik normaal gezien de carrosserieringen moet steken. Dat wordt vast en zeker laswerk, dus die update stel ik maar even uit
Casterstangen heb ik wel gestoken. Zo ver zijn we dan toch al.