Pagina 1 van 2

Distibutieriem defect, wat nu??

Geplaatst: vr sep 28, 2007 23:10
door wilbrug
De distributieriem van mijn AR 75 V6 is gebroken. Kan iemand mij zeggen hoe te werk te gaan met het vervangen ervan?

Alvast bedankt

Groeten

Wilfried Brugmans

AR 75 2.0 TS
AR 75 3.0 V6
AR 2000 GTV Bertone

RE: Distibutieriem defect, wat nu??

Geplaatst: vr sep 28, 2007 23:27
door ronald
Da's niet zo mooi. Ik ben bang dat je met het alleen maar vervangen van de riem er niet bent aangezien je kleppen de zuigers geraakt hebben en dus krom zijn... :wink:

RE: Distibutieriem defect, wat nu??

Geplaatst: vr sep 28, 2007 23:30
door potenziata
Uhu,uhu.
Duur grapje..
Succes ermee!!

RE: Distibutieriem defect, wat nu??

Geplaatst: vr sep 28, 2007 23:34
door Speeder
Cilinderkoppen eraf halen en kijken wat de schade is....erg zonde :roll:

RE: Distibutieriem defect, wat nu??

Geplaatst: vr sep 28, 2007 23:45
door potenziata
T kan eventueel als je mazzel heb,dit wil zeggen als je kleppen recht op de zuiger staan dat ze terug zijn gedrukt door je zuiger zonder dat er schade is aangebracht.
Hooguit een klein afdrukje in je zuiger. Maar ik weet niet of dit t geval is bij een 3.0 v6.
Bij wat voor toestand is t gebeurt?
Stationair,rijdend en zoja rijdend dan nog hoe hard???
Dus heel misschien alleen een riem,dit kun je heel simpel uitsluiten door als eerste alleen de riem te vervangen motor handmatig ronddraaien met een ratel en voelen of je enigzins genoeg tegendruk krijgt door de compressie.
Succes.

Re: RE: Distibutieriem defect, wat nu??

Geplaatst: vr sep 28, 2007 23:57
door frankalfa
T kan eventueel als je mazzel heb,dit wil zeggen als je kleppen recht op de zuiger staan dat ze terug zijn gedrukt door je zuiger zonder dat er schade is aangebracht.
Hooguit een klein afdrukje in je zuiger. Maar ik weet niet of dit t geval is bij een 3.0 v6.
Bij wat voor toestand is t gebeurt?
Stationair,rijdend en zoja rijdend dan nog hoe hard???
Dus heel misschien alleen een riem,dit kun je heel simpel uitsluiten door als eerste alleen de riem te vervangen motor handmatig ronddraaien met een ratel en voelen of je enigzins genoeg tegendruk krijgt door de compressie.
Succes.
Halfronde (Hemisferisch, heette dat zo?) verbrandingskamer bij de v6...maw de kleppen staan nooit loodrecht boven de zuiger...Als raken heb je prijs, simpel zat helaas... :cry:
Grtz,fRank

RE: Distibutieriem defect, wat nu??

Geplaatst: za sep 29, 2007 00:05
door Andretti Molletti
klepspeling checken...dan weet je iig of je kleppen krom zijn!

RE: Distibutieriem defect, wat nu??

Geplaatst: za sep 29, 2007 00:08
door potenziata
Oude slOpel motoren met hydraulische klepstoters hebben de kleppen wel degelijk recht boven de zuiger staan.
K wist niet hoe t zat bij Alfa....

:wink:

RE: Distibutieriem defect, wat nu??

Geplaatst: za sep 29, 2007 00:10
door potenziata
Is indd ook een oplossing om diagnose te stellen.

RE: Distibutieriem defect, wat nu??

Geplaatst: za sep 29, 2007 12:18
door Andretti Molletti
Is DE oplossing om diagnose te stellen ;)

RE: Distibutieriem defect, wat nu??

Geplaatst: za sep 29, 2007 12:51
door Alfa33
Als de kleppen krom zijn andere cilinderkoppen monteren, staat van de zuigers bekijken en nieuwe riem en spanners erop en klaar.

RE: Distibutieriem defect, wat nu??

Geplaatst: za sep 29, 2007 14:45
door Alfa eL
Toen bij m'n TS (is natuurlijk een andere motor als een V6) de twee delen vd inlaatnokkenas van elkaar losgelopen waren, was er niks aan de hand met de kleppen. O:)

Reken er niet teveel op, maar het kan dus meevallen. V6 compressieverhouding is iets lager, dus misschien nog iets meer ruimte :?:

Re: RE: Distibutieriem defect, wat nu??

Geplaatst: za sep 29, 2007 14:59
door ronald
Als de kleppen krom zijn andere cilinderkoppen monteren, staat van de zuigers bekijken en nieuwe riem en spanners erop en klaar.
Waar haal je zo gauw andere koppen vandaan, wat kosten ze, hoe zijn die koppen dan (geleiders enz..) hoe waren je eigen koppen, waarom brak de oude riem, welke spanner gaan we monteren, enzovoorts... :?:

Klaar.. :wink:

Re: RE: Distibutieriem defect, wat nu??

Geplaatst: za sep 29, 2007 18:08
door Michel
waarom brak de oude riem, welke spanner gaan we monteren, enzovoorts... :?:
:thumbs: Zeer belangrijk !

ps: zullen we weer een boompje over die spanner opzetten ? :mrgreen:

Maar even serieus: ik hoop dat het allemaal maavalt voor je, maar reken er niet op !
Begin bij wat Dré zegt, en ga klepspeling meten. STEL dat deze ok is, monteer dan even een andere riem en ga compressie meten als doublecheck. STEL dat dat ook ok is, dan heb jij een goede engelbewaarder, maar is je motor wel ok

RE: Distibutieriem defect, wat nu??

Geplaatst: za sep 29, 2007 19:01
door Roeltje 164
Iedereen reageert behalve degene die de vraag heeft gesteld......