Pagina 1 van 2

Defect schakelapparaat of bobine? NEE, wat anders.......

Geplaatst: ma sep 24, 2007 19:51
door @lfa@lgra
Ik kom er even niet uit:

Mijn Juul heeft een electronische onsteking en een mech brandstofpomp met Dellorto's

Ik heb het volgende probleem:

Bij WARME motor houd ie af en toe wat in. Soms tijdens het dooraccelereren en soms tijdens het bijna vollast doorrijden ( Zo ook op Assen) Bij dat laatste gaat dat gepaard met knallen in de uitlaat.

Gezien het knallen denk ik dat het een ontstekingsprobleem is, maar vooraleerst heb ik het volgende gedaan:

Filters (ook carb)gecontroleerd : Schoon.
Brandstofdruk gecontroleerd: 0.44 bar.
Bougies gecontroleerd: EVX 0,8 mm electrodeafstand en 3 keer koffie met melk en 1 met fractie minder melk. (voorste) (Niet te arm dus iig)
Verdelerkap is schoon net als rotor en pickup van de electronische onsteking.
Bedrading is goed, massa's goed en bougiekabels hebben goed kontakt.

Ik kan eigenlijk nu alleen nog nieuwe bougiekabels gaan monteren, het schakelapparaat vervangen en/of de bobine uitwisselen.
Wat ligt het meest voor de hand of nog beter: Hoe kan ik een betere diagnose stellen??

Nogmaals: Het probleem treed alleen op bij een volledig bedrijfswarme motor. :?

RE: Defect schakelapparaat of bobine??

Geplaatst: ma sep 24, 2007 19:59
door stephen
als een bobine slecht word, dan krijg je eerst problemen op bedrijfstemperatuur idd. je kan dan vermogen kwijtraken, en na afkoelen probleem opgelost

heb dit zelf nl. al een paar keer meegemaakt(net als condensator bij puntjes ontsteking)

zou deze dus eerst maar eens uitwisselen,een verse kan nooit kwaad, en kost de wereld niet

RE: Defect schakelapparaat of bobine??

Geplaatst: ma sep 24, 2007 20:04
door GiuliaReis
Arjen, wanneer het optreedt is dan bobine behoorlijk heet? Kan zijn dat je bobine doorslaat (doorslag in je windingen).
Electronische ontsteking is idd alleen met een scope te controleren en dan nog pas als het probleem optreedt.

Koolafzetting op je kleppen, vervuiling dat je ongewenste detonatie krijgt?

RE: Defect schakelapparaat of bobine??

Geplaatst: ma sep 24, 2007 20:09
door @lfa@lgra
Nee geen pingel in mn blok en dat blijkt ook wel uit de nagenoeg ideale bougiekleur. :wink: Koolafzetting?? Bij mij??? :lol: :lol:

Bobine ( electronische onsteking) Heb ik nog wel 1-tje van, dus ga ik daar eerst maar eens voor. Hij wordt btw niet echt heet, maar iets meer dan "handwarm".

RE: Defect schakelapparaat of bobine??

Geplaatst: ma sep 24, 2007 22:09
door bralfa
Vervroegd je verdeler wel altijd goed?

RE: Defect schakelapparaat of bobine??

Geplaatst: ma sep 24, 2007 22:21
door @lfa@lgra
Das een goeie................Ik gooi wel braaf af en toe een drupje olie op het viltje, maar ik ga dit toch eens nader onderzoeken. :wink:

edit: Nu ik daarover nadenk: Het lijkt me dan stug dat ie daardoor op toeren af en toe inhoudt. Hij zou dan toch eenmalig inhouden als ie op toeren blijft??(vervroegingsgewichtjes kunnen op toeren niet weer naar binnen door de centrifugaalkracht)

RE: Defect schakelapparaat of bobine??

Geplaatst: ma sep 24, 2007 22:57
door berlinista
marelli of bosch?

Indien marelli, vervang de module!


Zijn bij elke automat. zaak te koop, neem de oude ff mee.


:D

Re: Defect schakelapparaat of bobine??

Geplaatst: di sep 25, 2007 07:41
door GiuliaReis
Ik probeer de probleem omschrijving wat aan te scherpen :wink:
Bij WARME motor houd ie af en toe wat in. Soms tijdens het dooraccelereren en soms tijdens het bijna vollast doorrijden ( Zo ook op Assen) Bij dat laatste gaat dat gepaard met knallen in de uitlaat.
Met bijna vollast rijden bedoel je dan dan op het toerengebied zit met max koppel of bijna top zit wbt het aantal toeren?
Gezien het knallen denk ik dat het een ontstekingsprobleem is, maar vooraleerst heb ik het volgende gedaan:
Ik neem aan dat je met knallen bedoeld dat je na ontsteking hebt en dat je denkt gas verbranding te hebben met een (iets) geopende uitlaatklep? Of is dit te kort door de bocht.....

Je noemt onsteking en mengsel, en wbt (uitlaat) klep(pen) zoals:
- klepspeling (zou het vaker op moeten treden)
- zwevende klepveer (verouderd)?
Hoe kan ik een betere diagnose stellen?
Stap voor stap een probeem uitsluiten zoals eerst je bobine vervangen is idd een goed idee, je kunt ook op functie niveau dit doen.
Je hebt nog een functionerende marelli conventionele onstekking liggen, toch? Je zou deze natuurlijk in een geheel kunnen vevangen. Bobine (hoog ohmig, dacht 3 a 4 ohm?) en verdeler......

Re: RE: Defect schakelapparaat of bobine??

Geplaatst: di sep 25, 2007 07:43
door ravado
marelli of bosch?

Indien marelli, vervang de module!


Zijn bij elke automat. zaak te koop, neem de oude ff mee.


:D
@alf@lgra kennende zal het wel bosch zijn :wink: en terecht....

ff de bobine vervangen die wordt vaak niet betrokken bij een storing maar kan wel een probleem geven.

RE: Defect schakelapparaat of bobine??

Geplaatst: di sep 25, 2007 20:20
door @lfa@lgra
Jij kent me dus goed Ralph... :lol:

Re: Defect schakelapparaat of bobine??

Geplaatst: di sep 25, 2007 20:29
door @lfa@lgra
Ik probeer de probleem omschrijving wat aan te scherpen :wink:
Bij WARME motor houd ie af en toe wat in. Soms tijdens het dooraccelereren en soms tijdens het bijna vollast doorrijden ( Zo ook op Assen) Bij dat laatste gaat dat gepaard met knallen in de uitlaat.
Met bijna vollast rijden bedoel je dan dan op het toerengebied zit met max koppel of bijna top zit wbt het aantal toeren?

Ik bedoel met gaspedaal geheel gevloerd :wink:
Gezien het knallen denk ik dat het een ontstekingsprobleem is, maar vooraleerst heb ik het volgende gedaan:
Ik neem aan dat je met knallen bedoeld dat je na ontsteking hebt en dat je denkt gas verbranding te hebben met een (iets) geopende uitlaatklep? Of is dit te kort door de bocht.....

Ik heb het idee dat de vonk op meerdere cilinders even wegvalt en er dan weer bijkomt en dan het opgehoopt overbrande mengsel ontsteekt.

Je noemt onsteking en mengsel, en wbt (uitlaat) klep(pen) zoals:
- klepspeling (zou het vaker op moeten treden) (Zou het KONSTANT moeten optreden en niet kortstondig lijkt me.)
- zwevende klepveer (verouderd)?(Niet bij de lagere torentallen dan.. :wink: )
Hoe kan ik een betere diagnose stellen?

Stap voor stap een probeem uitsluiten zoals eerst je bobine vervangen is idd een goed idee, je kunt ook op functie niveau dit doen.
Je hebt nog een functionerende marelli conventionele onstekking liggen, toch?NEE !!! Die heb ik allemaak gedumpt.. :lol: Je zou deze natuurlijk in een geheel kunnen vevangen. (Door BOSCH)Bobine (hoog ohmig, dacht 3 a 4 ohm?) en verdeler......
Aantal Ome's weet ik niet maar wel voor electronische ontsteking en origineel Vw..... eh BOSCH !!


Als het binnenkort weer droog is en ik vrij ga ik eerst de bobine even vervangen en daarna de module. Als dat niet wil: Dan zijn de bougiekabels aan de beurt.

RE: Defect schakelapparaat of bobine??

Geplaatst: wo sep 26, 2007 08:13
door GiuliaReis
Ok, wist niet dat je nog een tweede module had. Dus das mooi.....

Mechanika wat betreft kleppen ed voorlopig maar uitsluiten...
Ik heb het idee dat de vonk op meerdere cilinders even wegvalt en er dan weer bijkomt en dan het opgehoopt overbrande mengsel ontsteekt.
Lijkt het wel op tenzij je onvolledige verbranding hebt door een verkeerd mengsel. Maar dat sluit je dus voorlopig uit.

Idd swappen van je ontsteking (1 Bobine, 2 Module, 3 kabels) brengt je naar een betere diagnose.

Vergeet je verdelerkap (koolstiftje, veertje) ? niet.

Betere diagnose?
Ik denk dat er wel apparatuur is dat je op de rollenbak kunt zien of je ontsteking gelijkmatig is (scope). Alleen die staat niet bij je in de garage..... :wink:

Defect schakelapparaat of bobine? Nee. Nu radiateur reinigen

Geplaatst: ma okt 15, 2007 22:31
door @lfa@lgra
De oorzaak is gevonden. Nou niet de ontsteking dus. :?

Gewoon ordinair vuil in de acc sproeiers. Kennelijk is de combinatie V-Power en een kudde rondjes op Assen genoeg geweest om toch wat fijn vuil door de filters te laten.

De carbss liggen er nu af en de membramen van de acc pompjes meteen maar vervangen. Verder zat er een inlaatrubber die niet helemaal oxelfris was. Weer een avondje sleutelen, maar je weet waar je het voor doet.
Morgen weer inelkaar met superfrisse carbjes. Misschien een extra voorfilter? Zou het verstandig zijn een extra (plastic tussenfilter voor de drukregelaar te zetten of laten die ook teveel fijn vuil door??

Wat anders: Mijn radiateur is redelijk vuil van binnen ( lijken wel rubber balletjes in te liggen :? ) Wat is naast spoelen, de beste schoonmaaktruuk??

Re: Defect schakelapparaat of bobine? Nee. Nu radiateur rein

Geplaatst: ma okt 15, 2007 22:40
door GiuliaReis
De oorzaak is gevonden. Nou niet de ontsteking dus. :?
Ok dus :thumbs:

Je hebt ook het verhaal van Juultje meegekregen over zijn bougies? Ook zoe iets leuks...

Ipv rubbers een alu vervanger plaatsen?

Snap nu het verhaal vh ultrasoon badje nu op alfaspeed :wink:

RE: Defect schakelapparaat of bobine? NEE. Nu radiateur rein

Geplaatst: ma okt 15, 2007 22:50
door @lfa@lgra
Juultje, bougies??? Heb je een linkje?? :o