Ik heb een topic gestart over een slang op m'n 33 16V:
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=25704
Ik wist niet waar deze slang voor was, inmiddels ben ik op de hoogte van de functie van deze slang. Deze is voor de carterontluchting. Door een onderdruk in het inlaatspruitstuk worden de (warme) dampen van de carterontluchting het inlaattraject in gezogen en gaan mee in de verbranding.
Hier kun je twee dingen aan veranderen.
1. Of een oil catch tank plaatsen, deze vangt de dampen op en laat schonere lucht in het inlaattraject komen.
2. Of de inlaat afdoppen en een filtertje plaatsen op de uitgang van de carterontluchting, zodat de dampen kunnen ontsnappen.
Volgens mij hebben allebei de systemen hun voor en nadelen. Met een oil catch tank behoudt je de onderdruk om de carterdampen op de zuigen, maar er komt wel warme lucht in het inlaattraject en een oil catch tank is redelik aan de prijs.
De inlaat afdoppen heeft als voordat dat er geen warme lucht wordt aangezogen, de kwaliteit van de inlaatlucht is gewoon beter. Je mist nu alleen wel je onderdruk, die de carterdampen opzuigt.
Welke van de twee opties is het beste? Carterdampen uit zichzelf laten uitsnappen via een filter, of de carterdampen opzuigen via een oil catch tank.