Neelis
Advanced Member
Advanced Member

Carterontluchting, afkoppelen of oil catch tank?

vr sep 21, 2007 10:42

Ik heb een topic gestart over een slang op m'n 33 16V:

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=25704

Ik wist niet waar deze slang voor was, inmiddels ben ik op de hoogte van de functie van deze slang. Deze is voor de carterontluchting. Door een onderdruk in het inlaatspruitstuk worden de (warme) dampen van de carterontluchting het inlaattraject in gezogen en gaan mee in de verbranding.

Hier kun je twee dingen aan veranderen.
1. Of een oil catch tank plaatsen, deze vangt de dampen op en laat schonere lucht in het inlaattraject komen.
2. Of de inlaat afdoppen en een filtertje plaatsen op de uitgang van de carterontluchting, zodat de dampen kunnen ontsnappen.

Volgens mij hebben allebei de systemen hun voor en nadelen. Met een oil catch tank behoudt je de onderdruk om de carterdampen op de zuigen, maar er komt wel warme lucht in het inlaattraject en een oil catch tank is redelik aan de prijs.
De inlaat afdoppen heeft als voordat dat er geen warme lucht wordt aangezogen, de kwaliteit van de inlaatlucht is gewoon beter. Je mist nu alleen wel je onderdruk, die de carterdampen opzuigt.

Welke van de twee opties is het beste? Carterdampen uit zichzelf laten uitsnappen via een filter, of de carterdampen opzuigen via een oil catch tank.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Carterontluchting, afkoppelen of oil catch tank?

vr sep 21, 2007 11:27

Het milieu zegt afzuigen, performance (als je echt extreem bent, maakt maar heel weinig uit) zegt olieafscheider en filtertje plaatsen en afdoppen. Die carterdampen worden pas echt vervelend als je blok ook versleten is, dan pak je meer vermogen met reviseren dan met afdoppen. Ik zou 't lekker laten zitten tenzij je gaat racen of je gruwelijk lang met een versleten blok wilt doorrijden.

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

vr sep 21, 2007 11:39

De reden waarom ik het voornamelijk wil doen, is het schoonhouden van m'n inlaattraject. Die zat vol met een laagje olie, waardoor hij niet meer goed stationair liep en een verminderde gasreactie had. Een tijdje terug heb ik de boel goed schoon gemaakt en ik wil het zo schoon houden. Daarvoor zoek ik de beste oplossing.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 21, 2007 12:33

Gewoon de slang in een plastic fles uit laten komen. Tot meer dan de halve diepte, de slang in de fles laten hangen. Bovenaan de hals v/d fles boor je wat gaatjes en klaar ben je. Goed en goedkoop. Oliesmurrie loppt in de fles, is echt weinig, hoef je echt niet maandelijks leeg te maken of zo, En je carter kan wel gewoon ademen. Met een filtertje op de slang (zonder fles dus) bestaat de kans dat je blok toch vettig wordt.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

vr sep 21, 2007 12:46

De constructie van een 75 kopieren!
Daar worden de carterdampen in het zwarte potje gecondenseert en terug gevoerd naar het carter.
Evt giftige dampen worden nogwel mee gezogen en verbrand. Heeft geen merkbaar vermogensverlies en minimale vervuiling

Het afdoppen en weglaten van carterdampontluchting is het grootste misverstand in de racerij en performance wereld.
Vroeger wist men niet beter en liet men een slang op de grond blazen.
Tegen woordig kun je meten en zul je zien dat bij een lichte onderdruk in het carter het olieverbruik minimaliseert (japanners) en het mengsel schoon is en blijft.
Extreme oplossingen zijn de carterdampen via een membraanklep in de uitlaat meezuigen. Worden ze toch verbrand en je hebt geen vervuiling inlaat of vulling meer. Filtertje is leuk, maar alleen als je geen zin hebt iets anders te maken. Daarnaast geeft het een verhoogd olieverbruik.

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

vr sep 21, 2007 12:54

Dus een oil catch tank is het beste.
Hiermee behoud je de onderdruk en de vervuilende olie blijft in de oil catch tank achter, wat je inlaat schoon houdt.

Terug naar “Algemene Technische vragen”