Michel, bedankt weer. Even een update: ik heb helaas nog steeds een zoemend relais
Wat heb ik nog gecontroleerd:
De "massa"draad 31 gemeten, deze geeft 0 ohm aan als ik een van de richtingaanwijzers of het alarm aanzet, blijkbaar veroorzaakt het aanschakelen de doorverbinding en dus een waarde richting 0 ohm, maar dat klinkt me wel logisch in de oren.
Ik heb vervolgens de + (49) stuk voor stuk rechtstreeks gekoppeld aan de "massadraden". Dit geeft als resultaat afhankelijk van welke draad je pakt, je met de richtingaanwijzer links of rechts of met de alarmknop alle lampen constant gaan branden. Dus dat suggereert dat het mechaniek op het stuur en de alarmknop wel in orde zijn.
Ik heb ook nog een rechtstreekse + op de accu gemaakt en deze vervolgens op de 49 van het relais aangesloten om te controleren of de + wel voldoende stroom trekt, dit bleek het geval, want het maakte geen verschil, het relais bleef zoemen.
Ik heb ook nog het nieuwe relais in mijn Peugeot gezet, daar zit namelijk een zelfde soort in, en daar deed ie het dus wel goed.... wat mij op de vraag brengt: bestaan er soms verschillende typen relaisschakelaars, bijvoorbeeld die gevoelig zijn voor bepaalde weerstanden? Mijn alfa is toch een 77er, en er zat eerst zo'n bijpassend in alu-behuizing gevat relais in, en die heb ik gekocht als vervanger, is zo'n "nieuwerwets" ding. Maar misschien gaat dat niet?
Zijn er nog andere methoden om te achterhalen waar het probleem in zou kunnen zitten?
je moet inderdaad een waarde richting 0 meten (ik blijf dat dus door elkaar halen met het begrip oneindig, sorry voor de verwarring)
Meteen ook m'n vorige tekst aangepast. Oneindige weerstand is GEEN verbinding en dat is dus idd niet goed.